Илон Мъск много иска да завладее китайския пазар и да го наводни със своите електромобили.
За целта вече функционира нова гигафабрика близо до Шанхай, а китайското правителство прави всичко възможно да улесни бизнеса на Tesla на родна почва.
Мъск обаче има едно условие - не иска колите му да бъдат използвани за шпионаж.
Както съобщава "Ройтерс", има слухове, че китайската армия напълно забранява използването на електромобили Tesla за свои цели, тъй като има опасения, че те се използват за шпиониране и изнасяне на държавни тайни.
Забранено е и коли от този бранд да влизат в съоръжения, които принадлежат на китайските военни сили, а ограниченията важат до второ нареждане.
Отговорът на предприемача не закъсня и той е категоричен - ако има нещо вярно в подобни твърдения, той ще затвори цялата фабрика и ще прекрати дейността си на китайска територия.
Основният източник на притеснение около автомобилите са вградените им камери, които подпомагат софтуера за автономно шофиране. Опасенията на китайската армия са, че въпросните камери могат да събират потенциално конфиденциална информация и да я препредават на трети страни.
"Ако има нещо такова, ако колите ми се използват за шпионаж, ще ги спра от движение, независимо дали става въпрос за Китай, или за друга държава", категорично отсича Мъск по време на онлайн дискусия с Ксю Кикун, китайски квантов физик и професор към Пекинския университет Цинхуа.
Слухове, че автомобилите Tesla е възможно да се използват за шпиониране се появяват на 20 март по време на среща на върха между САЩ и Китай.
Събитието се провежда в Аляска и е първият опит на новия президент Джо Байдън за стопляне на отношенията между Вашингтон и Пекин. Вместо дългоочакваното разчупване на ледовете между двете държави обаче идва вестта за забраната електромобилите на Мъск да доближават китайски съоръжения от ключово значение.
На срещата китайски дипломати уточняват, че проблемът е в камерите, софтуера и начина, по който операционната система на колите Tesla се синхронизира с мобилния телефон на притежателя си.
Моделите електромобили, които се произвеждат и продават в Китай, са снабдени с общо 12 камери, приложение за следене и сканиране на пътя и се свързват автоматично със смартфона на потребителя още с първото им шофиране.
Удобствата, предвидени да улесняват клиентите, се приемат за обезпокоителни от китайските власти, които приемат, че колите могат да бъдат използвани от недоброжелатели и врагове на Пекин.
"Повярвайте ни, същото е като с TikTok", отговаря Мъск в разговора си с Кикун.
Бизнесменът визира спора между Вашингтон и Пекин по време на администрацията на Доналд Тръмп, когато китайската социална мрежа беше заплашена от това да бъде забранена в САЩ. Мъск изтъква, че до рестрикции за TikTok така и не се стига, затова е напълно убеден, че противоречията с Китай ще бъдат изгладени в най-скоро време.
Освен това предприемачът е убеден, че е настъпил моментът Китай и Америка да се поучат от търговските си войни и да не повтарят грешките от тях, защото бизнесът неминуемо страда от подобни конфликти.
Самият Мъск разчита изключително много на китайския пазар, където за 2020 г. е продал над 147 хил. коли Tesla или 30 на сто от общите продажби на компанията за тези 12 месеца.
За да не усеща твърде близо до себе си дъха на китайските си конкуренти в производството на електромобили обаче, той тепърва ще трябва да увери хората, че не произвежда коли за шпионаж и издаване на държавни тайни.