През 2018 г. "Лада" представят своята "Гранта", която в първия си вариант е комфортен и икономичен седан. На модела се възлагат огромни надежди, че поне малко ще измести други компактни и евтини седани като Dacia Logan и Peugeot 308.
Годината е 2023-а и "Гранта" получава мощен фейслифт като се превръща в SUV, което прилича подозрително много на Kia Soul.
Производството на новия автомобил обаче идва на фона на невиждан дефицит на части за коли в Русия и някои меко казано странни решения се налага да се рекламират като "стремеж към ултрабюджетност".
"Лада Гранта" вече беше лишена от ABS и колани на задните седалки, а сега ще се произвежда и без серво.
Това съобщава сайтът "За рулем", като не крие, че причината е липсата на електроника. Всички модели на "Лада" вече идват без асистенти за паркиране, навигация, ABS, въздушни възглавници и колани на задните седалки.
Причината за липсата на последните две е дефицитът на механизмите, с които коланите се монтират и закопчават и този, с който въздушните възглавници се отварят.
Климатици има само в по-скъпите модели на "Гранта" и нейния събрат - "Веста". С други думи, Русия упорито върви към завръщане в не толкова доброто старо минало на автомобилизма, по време на което най-важното е една кола да върви, а останалото са излишни глезотии.
Въпреки това руските медии вече се опитват да представят кросоувъра "Лада Гранта" като абсолютен хит на пазара, който ще си съперничи с китайските SUV модели. "Скъсената висока база осигурява просторно купе и багажник", не пестят хвалби от Versiya.info.
"Лада Гранта" печели комплименти и защото предоставя "гъвкавост" на купувачите си - предлага се в четири варианта, като единият е с вградена газова уредба.
"Гъвкавостта" обаче свършва дотук, защото освен без електроника и части заводите на АвтоВАЗ остават и без автомобилна боя.
Първо това се е случило в завода в Толиати, където вътрешни източници съобщили на изданието "Автоград" за липсите. Затова от януари нататък моделите от серията "Лада Нива" ще се произвеждат единствено в зелено, а тези от серията "Лада Гранта" - само в черно.
Снимки на изданието показват паркинга на фабриката, на който се вижда, че от известно време се изнасят само черни "Лада Гранта", което подсказва, че дефицитът на боя не е съвсем ново явление.
"Лада Нива" пък ще се продава в зелен цвят, който беше представен през 2022 г. и който вече няма да има металическия ефект, първоначално показан на потребителите.
И това не е всичко, приятели, както казват в рекламите. АвтоВАЗ се среща и с още една сериозна липса - тази на хромирани детайли, от които се изработват довършителните елементи в купето и емблемите на капаците и на волана. "Лада Гранта" в SUV варианта си също ще е без хромирани детайли.
Оттук нататък елементите от хром вътре и вън по автомобила се правят от обикновена пластмаса с матов ефект. Не е толкова стилно, но пък е далеч по-евтино.
Самите руснаци очевидно не са особено въодушевени от колите, които родното производство се опитва да им предложи, и се опитват всячески да се доберат до западен или японски автомобил.
Въпреки санкциите заради войната в Украйна в Русия се развиват сериозни схеми за паралелен внос и алтернативни канали за доставка, особено на азиатски коли. Повечето дилъри са убедени, че и през 2023 г. търсенето на не-руски машини ще бъде удовлетворено по един или друг начин.
Официалният автомобилен дилър "Авилон" например посочва, че на склад има почти цялата гама на Hyundai, която ще стигне за 4-5 месеца. Наличностите от Kia пък са достатъчни, за да покрият търсенето за 6 месеца напред.
Междувременно "Авилон" е организирал и паралелен внос на още 250 коли, без да посочва конкретна марка и модел. Поне е ясно, че ще имат серво, колани и въздушни възглавници.