От тази кола са слизали най-високопоставените лица на Чехословакия, защото Татра 603 е била олицетворение на съветския лукс.
Тя е едно от автомобилните бижута, които все пак имат сериозно серийно производство - била е на поточните линии в завода в Моравия от 1956 до 1974 г. Проектът за тази Татра е лансиран и одобрен лично от ръководството на СИВ, което иска големците да се возят в големи и комфортни седани.
И се обръща именно към чехословашката компания, защото тя има опит с правенето на коли от 1897 г.
А по времето на соц-а Татра произвеждат не само автомобили, но и трамваи, някои от които все още се движат безпроблемно по софийските улици. Татра 603 на свой ред е дело на екип, оглавяван от инженерите Франтишек Кардауш и Владимир Попелар, които са инструктирани да работят в пълна секретност.
Те решават новият автомобил да разполага с 3,5-литров, осемцилиндров двигател, монтиран в задната част.
Well done if you got it right! Our #WednesdayWant is of course the #Tatra603 from Czechislovakia. RT if you love it pic.twitter.com/McV1LlHRXd
— Lancaster Insurance (@Lancaster_Ins) September 14, 2016
Дължината на каросерията е впечатляваща - над 5 метра. Въпреки това колата е сравнително лека за времето си и тежи 1400 килограма, при положение, че някои съветски гиганти надхвърлят 2 тона. Корпусът е почти изцяло изработен от алуминий, което допринася за аеродинамиката. По същата причина задните гуми са частично скрити от каросерията.
Така през 1955 г. на бял свят се появява първата Татра 603, която поради съображения за конфиденциалност е тествана в тунели. През следващите две години се разработват още три версии с разлики в дизайна и функционалността.
Two lights are company, but three's a Tatra.
— CRC Industries, Inc. (@CRCAuto) August 20, 2019
.
.#CRCauto #Tatra #TatraTuesday #ThreeEyes #Tatra603 #WeirdCars #Czechitout pic.twitter.com/PIHvuiK70S
Най-накрая се спират на варианта с емблематичните три фара отпред.
Първоначално те са били покрити със стъкло, но след това инженерите решават, че то е излишно. Тъй като двигателят е отзад, багажникът е разположен под предния капак, но зад задните седалки е разположен още един малък багажник. Резервната гума също се намира отпред, под багажника.
Под предната седалка е разположена бензинова печка за отопляване на купето. Причината за това интересно решение е, че двигателят на автомобила е с въздушно охлаждане и не може да затопли достатъчно. За сметка на това на предната седалка се събират не двама, а трима души.
Мощността на Татра 603 достига 105 конски сили, което също е доста добро постижение за времето си. Максималната скорост достига 170 км/ час. Друг нестандартен подход е приложен при спирачките - предните са дискови, а задните са барабанни. С напредване на годините моделът търпи промени в предната си част, например фаровете от три стават четири.
На практика колата никога не е била в официална продажба - модели от нея са се разпределяли на високопоставени лица. Бройки от Татра 603 достигат и до Куба и Китай, които се водят партньори на СИВ.
Продажбите на автомобила на частни лица са били забранени, макар че някои богаташи от Източна Германия успяват да се сдобият с него.
От модела през годините са изработени 20 455 бройки, при положение, че почти всичко по колата се прави на ръка. На запад от Желязната завеса автомобилът си остава предимно непознат и до голяма степен екзотичен.
Татра 603 дори е представена на едно автоизложение в Ню Йорк, но и там я разглеждат по-скоро като социалистическа екзотика, отколкото като нещо, което да си купят.