Истинският ОАЗИС: Да живееш 30 дни във виртуална реалност

Във филма на Стивън Спилбърг "Играч първи, приготви се" (и в романа, на който е базиран той) човечеството прекарва по-голяма част от времето си във виртуалната реалност (VR).

Посредством специални очила и ръкавици, хората бягат от ужасите на истинския свят, за да живеят във виртуалната вселена OASIS. И докато за някои това е едно далечно, но възможно анти-утопично бъдеще, за един италиански софтуерен разработчик и дизайнер бъдещето е тук и сега.

Неговото има е Енеа Ле Фонс и той е първият човек в света, подложил се на необичайното предизвикателство "30 дни във виртуалната реалност".

Експериментът е проведен във всекидневната на мъжа в италианския град Торино. Посредством специализиран софтуер Ле Фонс създава изцяло триизмерен модел на стаята и го вкарва във виртуалния свят.

Там в началото на март италианецът започва да прекарва първо по 6, след това 8, а накрая и до 16 часа дневно с HTC Vive шлем на главата, който му позволява да "живее" във виртуалната си реалност.

Мъжът не се опитва да постигне никакъв рекорд - той се храни, спи и използва банята без шлема си. Въпреки това времето, което прекарва ежедневно във виртуална реалност, надхвърля всякакви опити до момента, а и не пропиляно. Той го използва, за да установи как VR технологията се отразява на човек, докато създава различни приложения, които да помогнат за превръщането на "виртуалната реалност в част от нашия живот".

Ле Фонс обяснява, че хиляди програмисти и разработчици по света живеят изолирано и прекарват по-голяма част от денонощието пред компютрите си. Според него виртуалната реалност е възможност такива хора да се съберат на едно място и да решават проблеми заедно, макар да са на хиляди километри един от друг.

Експериментът му е показал, че това е възможно. Да живееш във виртуален свят не се е оказало толкова сложно. Точното триизмерно копие на всекидневната му е съдържало и всички мебели, така че не е имало опасност Ле Фонс без да иска да се удари в някой от тях.

Освен това върху мебелите са поставени и датчици, които му позволяват да хване и премести един стол докато е с шлема като обектът се премества не само в реалния, но и във виртуалния свят. Сложил е тракер и на своята Roombа, която е почиствала пода наоколо.

Всички обекти обаче са подобрени във виртуалната среда. Докосване на глобуса, например, отваря интерактивна карта, на която размерите на континентите се променят на база на избраната информация.

Дори е миксирал музика чрез виртуалното копие на DJ пулта в стаята си.

Докато е в своя виртуален свят, Ле Фонс работи върху други VR проекти. Дизайнерът е проектирал различни мебели в триизмерен вариант, който по-късно могат да бъдат сглобени в истинския. Създава си и смесени упражнения по бойни изкуства и йога, за да поддържа форма.

В това отношение експериментът на Ле Фонс показва интересни резултати. Докато е работил като софтуерен разработчик в истинския свят е изминавал около 700 крачки дневно. След преместването си във виртуалната реалност е увеличил това число на 10 000 крачки, като е достигал най-много 16 000. Т.е. Подобрил е формата си, въпреки че "живее" във виртуалната реалност.

Това, което Ле Фонс прави е нещо като самостоятелен хакатон. Докато е с шлема му идват различни идеи за нормалните и ежедневни дейности на човек като седене, разговори и дори отскачане до близкия клуб.

В тази насока прототипът на клуб за танци във виртуалната реалност, до който той има достъп от стаята си, според него може да се превърне в масово приложение, което да е абсолютен финансов и културен хит.

Преди ЛеФонс никой не е опитвал да премине през толкова дългосрочно виртуално преживяване. ЛеФонс си спомня, че през 2016-а е водил разговор по темата с Алвин Грейлин, ръководител на отдела разработчици на Vive. Грейлин е казал, че според него някой ще прекара цял месец във виртуална реалност до края на 2017-а. "Не позна само с година", казва ЛеФонс.

С напредването на времето все повече програмисти от различни части на света се включват в проекта на Ле Фонс. Те се преселват за кратко в неговия виртуален свят, помагат му да се справя с проблеми и активно участват в това, което той създава.

"В това поле на работа хората рядко споделят своите технологични преимущества с други. Но този проект е с отворен код и е достъпен за всички в мрежата и ние предизвикваме програмистите да ни помогнат да построяваме нови неща и да решават възникналите проблеми", обяснява Ле Фонс.

Самият Грейлин обяснява, че иска и други хора да повторят експеримента, а разработчици от цял свят да участват в такива инициативи, тъй като "VR технологията ще стане основна в много аспекти на живота" и ще има много проблеми за решаване.

Нещо, в което и самият Ле Фонс се е убедил. Но експериментът му със сигурност показва, че бъдещето от "Играч първи, приготви се" може би е много по-близо отколкото мислим.

Новините

Най-четените