Животът, който се страхуваме да имаме

Съществуването ни конфронтира непрекъснато - с бездната на собственото ни несъзнавано, въплътено в пориви, постъпки, думи и решения, за които нямаме отговор и понякога трудно разбираме; с крайните точки на реалността, които ни възпират болезнено в поривите ни да сме вездесъщи; с трагичното откритие,че не всичко може да бъде, че всеки план се разбърква; че опитите ни за спокойствие се разбиват като морска вълна във всяка следваща сутрин, защото единственото сигурно нещо - освен крайността на съществуването, която ни ужасява неистово,е несигурността.

Да се научим да толерираме една безкрайна несигурност изглежда зловещо и невъзможно. Животът уж си е наш, а непрекъснато ни се изплъзва. Единственото абсолютно константно нещо в него е краят му, но дори този факт не ни помага да го разбираме повече.

Веднъж една приятелка ми каза: "Защо винаги трябва да разсъждаваме от гледна точка на причините и следствията? Защо не можем да приемем, че както орхидеята я има, а после умира и я няма, така се случва и с нас. Къде отиват молекулите й? - изграждат нещо друго. Но нея я няма."

Защо не можем да приемем, че сме растение? Най-интуитивно близкият отговор, който ми хрумва е - може би защото не сме. Може би, защото някой или нещо ни е дал свободна воля и разум. Кой и защо е въпрос на убеждения и спекулации, но при всички случаи, е факт.

И въпреки сходства и общи черти, съществува обективното съмнение, че подобна примиреност просто напомня за надеждата, че можеш да живееш без отговорности, без да взимаш решения и без да се питаш "защо" - един толкова, явно, труден въпрос, че дори в професионалната литература той е заклеймен като събуждащ вина и винаги се препоръчва да не се задава, а да се преформулира.

Да живееш безметежно и без-следствено, с изконната мечта, че ако навярно вселената функционира на принципа "просто така се случва" и ако схващаме теорията на относителността само в аспекта "относителност", тогава самите ние ще можем да живеем на този принцип.

Да съществуваш като растение - мечта, за която дори не си даваме сметка колко близко е до трагедията да съществуваш с лоботомия.

Изобщо да се живее непрекъснато се оказва трудно поносимо, много изискващо, непосилно "нещо". Не можем да понесем себе си такива, каквито сме и непрекъснато се налага да измисляме истории за самите себе си - леко преувеличени, малко изопачени, повече симпатични, те ни наричат такива, каквито бихме искали да бъдем, но дълбоко в себе си подозираме, че не сме.

Предполагаме, че ги разиграваме пред другите, а всъщност ги представяме най-вече на себе си. Едни кратички романтични романи за нещата, в които искаме да вярваме, въпреки че много добре знаем, че не са истина.

Трудно намираме желанията си, които ни правят живи, а когато това стане, те налагат решения, които не смятаме,че сме в състояние да вземем и които накрая се надяваме, очакваме или дори принуждаваме да вземе друг вместо нас - както се случваше в една пиеса на Сам Шепард "Побъркани от любов".

Пиеса за дългия и объркан живот на една среща. Или поне объркан. Като този на всеки човек. И на всяка любов. И на всяка самота. Една пиеса- размисъл. За решенията, които се надяваме да вземе друг, дори отнемайки живота си. За нещата, които са по-силни от нас. За нещата, в които е по-добре да вярвяме. За нещата, които са ни приласкавали към съня като деца и остават такива през целия ни живот. За гротескната равносметка пред онова, което наричаме "мое. завинаги".

За един баща, който като че "заразява" децата си със своята болка, невъзможност, вяра в имагинерното и ... самота. Както винаги се случва с родителите. Помня, че на финала актьорът танцуваше. Сам. И човек се пита дали танцува бащата, надсмивайки се горчиво над онова, което мислим, че държим в ръце, а нямаме, над онова, което сме искали да бъде животът ни, а не е бил и не сме имали сили да го направим, което уж е било наше, а изобщо не го е имало или танцува бохемското удоволствие на актьора, току-що преминал през премиерата си...

Но, който и да е той, за миг е забравил за залата. Защото, общо взето, всички ние живеем за другите, но и за себе си. И за своята собствена лудост. Може би това е най-големият въпрос - как да приемем живота си и да го направим свой. Защото, очевидно, това не се случва с биологичното раждане. Как да се научим да вярваме на онова, което казва "аз" в нас.

Как съществуването ни да има лице, глас и лайтмотив. Една вътрешно втъкана нишка или мелодия, която да го прави консистентно, органично и истинско, вместо непрекъснато тичане след чужди повели и желания, непрестанната борба с болката, която неясно защо трябва на всяка цена да избягваме - а не можем, опити да не взимаме решения, да не променяме, да не загубим. И естественият като бумеранг отговор - да плащаме тройно, да се страхуваме и да ни боли.

Пропуснатите шансове не водят сметката на нашата успешност. Те бележат плащанията на лихва. Да обживеем тялото си и то да стане наше. Да обживеем трепетите, надеждите, слабостите и болките си. Да приемем, че макар и крайни, сме хора. С разум, свободна воля и чувства и това означава, че макар да не сме вечни, има един отрязък, една частица от вечността, с която разполагаме и която зависи от нашите избори. И в която сме свободни.

Ако използваме метафората за Бог, която може би не е случайна, това означава, че ние действително сме негов образ и подобие - едни малки богове, не в абсолютността си, в която толкова искаме да повярваме, а в свободата, която можем да имаме, ако се научим да понасяме известна отговорност, възможността да създаваме и неповторимостта да се променяме, като оставаме в себе си едни и същи.

Че поривът към удоволствие е важен, но той не може да бъде безотговорен, анонимен. И че това не е толкова страшно. Че е възможно да отказваш да споделиш бордерлайн културата и в замяна да лансираш своя визия за живота: че е възможно да гледаш на децата като отделни същества; че връзките си струват, като това включва разделите; че хората са безценни, дори когато не можем да ги разберем; че семплостта е неприятна, но в крайна сметка е право на всеки; че онова, което поддържа имунитета е вкусът към живота.

Не е редно да се страхуваме от живота, но страхът е част от него. И може би не винаги се налага да се пита за смисъла на съществуването. Понякога е достатъчно да се усеща. Една частица от вечността, дори светлинно малка, също е вечност.

#1 Феята на Смъртта 01.08.2013 в 08:47:22

Аз не се страхувам да "имам" живота си, нито пък се страхувам да мечтая за по- добър такъв. Животът е много елементарен и по своята същност е доста красив. Ние хората го правим сложен, трудно приемлив, трагичен и объркан. Смея да твърдя, че изначално доста човеци са по природа бая сбъркани, за да бъдат мненията за живота меродавни. Никога не съм си задавал въпроса къде и защо отиват молекулите ми след смъртта, нито пък съм се притеснявал, че съществуването е толкова кратко. Животът е такъв, какъвто си го съградиш- строго индивидуално е и за това за някой е Рай а за други- Ад. Животът е един за всички живи същества на планетата Земя: смятате ли, че за един крокодил, акула или куче животът е лош? Създаден си за да живееш. Животът е борба. Силните оцеляват- слабите умират. Разликата между животните и хората е в това, че човекът в своята "възвишеност" може да избира дали да бъде силен или слаб. Дали да се страхува от живота или да го живее достойно. Всъщност, въпреки всички огромни по обем философски трактати относно Живота, единственото смислено обяснение На Всичко Което Съществува И Ни Заобикаля е поднесено много изчистено като формулировки в Пътеводител на галактическия стопаджия!

#2 lele male 01.08.2013 в 10:33:58

Ко речи?

#4 vickpayne 01.08.2013 в 10:55:54

Урумова, може ли една персонална молба? Понеже авторката не отговаря на многократните ми молби, пък гледам, че ползвате едни и същи наркотици, да ми кажеш кой ти е дилъра? Тенкс.

#5 lele male 01.08.2013 в 11:02:46

хихихих... съгласна с vickpayne! Цялото бла бла, можеше да бъде казано в едно изречение: Всеки един човек е една отделна личност, един отделен свят, една отделна загадка, необятен както за себе си, така и за необятното. Точка!

#6 delight 01.08.2013 в 11:11:56

@1 Феята, добре че ме подсети! Жив да си! Все се чудя на кого ми напомня Донкина в размислите си? Ами на Марвин, разбира се Как може да разсъждаваш за живота толкова протяжно, объркано и депресиращо?

#7 vickpayne 01.08.2013 в 11:20:19

Съгласен, Марвин, както и тая статия, могат да те докарат до самоубийство. Но пък ми допадна как са съчетани самотата и творбите на Сам Шепард.

#9 lele male 01.08.2013 в 14:09:31

Животът, който се страхуваме да имаме... хъх... То сигурно за това плачат новородените. Защото разбират, че път назад няма...

#10 vickpayne 01.08.2013 в 14:16:33

Но пък опитите от към мъжката част от населението не спират.

#11 niemen 01.08.2013 в 14:34:40

"Да живееш безметежно и без-следствено, с изконната мечта, че ако навярно вселената функционира на принципа "просто така се случва" и ако схващаме теорията на относителността само в аспекта "относителност", тогава самите ние ще можем да живеем на този принцип". Култово изречение! След като го прочетох, усетих леко стягане в тилната област и изтръпване в крайниците. Напънът да вникна в същността му допълнително усложни положението. Бих посъветвал Кафето да не си прави такива експерименти с редовната аудитория и да не я подлага на екстремни изпитания в и без това непоносимата климатична среда.

#12 ayex 01.08.2013 в 14:54:03

Нека да позная. Авторката на тази статия не е постигнала нищо в живота си, и навярно няма и да постигне, щото през цялото това време си е седяла на г***, и е разсъждавала над това колко сложен и объркан е живота, и как ние сме негови жертви, които само мачка, ограничава постоянно и т.н. врели-некипели. Съвсем типично за някой, който си живее в своя свят и няма абсолютно никаква идея какво се крие зад измислените стените, зад които се е скрил. Със съзерцание и филосовстване няма и какво друго да постигне.

#13 lele male 01.08.2013 в 15:08:38

@ 12 ayex, у гоУема грешка си! Авторката е консултант психотерапевт! Магистър – Клинична психология, СУ „Св. Климент Охридски”. Докторант към Институт за изследване на населението и човека, Българска академия на науките... и бла бла...То понякога от много учене се пообъркват хората и губят нишката... на живота, който ги подминава като японски влак

#14 asdfsd 01.08.2013 в 15:11:27

Ама, ayex, мое ли при всичкия тоз Опит и Постижения да станеш толко некадърна врачка, питам

#15 Хейтър 01.08.2013 в 15:18:13

"Ако използваме метафората за Бог, която може би не е случайна, това означава, че ние действително сме негов образ и подобие - едни малки богове, не в абсолютността си, в която толкова искаме да повярваме, а в свободата, която можем да имаме, ако се научим да понасяме известна отговорност, възможността да създаваме и неповторимостта да се променяме, като оставаме в себе си едни и същи." Ей тая тъпотия аФтора ако може да я обясни ... И изобщо, дали драскача може да ми дефинира "свобода"?

#16 паяка 01.08.2013 в 15:48:16

" семплостта е неприятна, но в крайна сметка е право на всеки" предпочитам да се възползвам от това си право, пред възможносста да ми се възпали мозъка, опитвайки се да прочета и разбера тоя реферат.

#17 delight 01.08.2013 в 15:52:53

niemen | 01.08.201314:34 ...Култово изречение! След като го прочетох, усетих леко стягане в тилната област и изтръпване в крайниците... ------------------------ Така се почувствах още на първото изречение - абзац всъщност. Докато стигна края, забравих началото. То какво ли ми разбира кухата глава от клинична психология Само си мисля, че докато мисля за живота, Вселената и всичко останало, живота си тече и без да го мисля. Благодарна съм, че мога да го живея в добро здраве и без намесата на психолози.

Новините

Най-четените