Доколко успяха градовете да се справят с туристите

Ако 2018 г. беше годината на свръх туризма, то 2019 г. бе годината, в която дестинациите си обещаха да забавят темповете. Как се оформя 2020 г.?

От Амстердам до Венеция през 2019 г. властите излязоха с нови правила за борба с тълпите и подобряване на живота на местните жители. Но колко от тези правила са приложени и колко отминаха, след като шумът и заглавията за тях избледняха с времето?

CNN разглежда мерките, обявени от пет от най-големите дестинации в Европа - Венеция, Амстердам, Санторини, Барселона и Дубровник. Дали сработиха плановете им от 2019 г. за промяна на туризма към по-добро и какво показват картите за 2020 г.?

Дубровник

Кметът на Дубровник Мато Франкович се хвърли като кръстоносец срещу масовия туризъм, като затвори 80% от сергиите за сувенири и ограничи круизните кораби до два на ден.

Сергиите остават със спуснати кепенци, а правилото за двата кораба се спазва на 70% през 2019 г., декларира самият той. По думите му се очаква мерките да бъдат изпълнени на 100% през 2020 г. "Сега няма толкова голямо въздействие върху града. Всеки трябва да се чувства комфортно, като няма скупчване от пешеходци и сергии", казва той.

През ноември 2019 г. Франкович предложи и ефективна забрана за нови ресторанти. Огромната част от ресторантите в Дубровник имат места за сядане предимно вътре. Сега законодателството забрани нови маси на открито, а резолюцията трябва да влезе в сила през 2020 г.

Други нови правила, обещани за 2020 г., включват въвеждане на фиксиран брой предварително записани места за туристически автобуси, за да се избегне пренаселеността. В натоварените дни властите си запазват правото да преразпределят местата за други дни. Предвижда се и „данък автобус", като таксата се равнява на около 5,50 долара на човек на ден.

От 2020 г. частните автобуси за пътници за круизи от пристанището до града ще бъдат заменени с редовни автобуси за обществен транспорт, които са по-малки и ще намалят усещането, че в центъра се изсипват стотици туристи.

Властите лимитират и растящия Airbnb пазар и удвояват данъка за нощувка в апартаментите, плащан от собствениците, до 223 долара годишно от тази година. Очаква се цената на "идиличното бягство в Стария град" да се повиши в отговор на повишения данък.

Според кмета е важно туристическите дестинации да работят с компаниите, независимо дали става дума за круизни линии или туроператори, а не срещу тях. Туризмът е много уязвим и когато се предприемат стъпки за ограничаването му, трябва да се внимава за грешки, съветва той.

Амстердам

Мерките на Амстердам за 2020 г. включват намаляването на туристите, като нидерландското правителство предпочита вместо да популяризира града, да направи по-малките градчета привлекателни. Тази година градският съвет предприе и допълнителни стъпки - от 1 април 2020 г. обиколките в квартал „Червените фенери" ще бъдат изцяло забранени, а групите в центъра на града ще бъдат ограничени до 15 на брой.

Освен това от 1 януари данъкът за посетителите, които остават да нощуват, се е увеличил, според експерти до най-високото в Европа ниво: 7% от цената на стаята, плюс 3 евро на човек за апартамент. А за посетителите, които правят разходка с лодка по каналите, таксата се покачва от 0,66 на 1,50 евро.

Всяка година броят на туристите, които плащат, за да посетят красивия град, се увеличава, казва Виктор Евърхард, заместник-кмет по икономическите въпроси. Това струва на общината много, за да поддържа града безопасен, чист и с изрядна инфраструктура - мостове, кейови стени, улици и тротоари.

"Увеличаваме туристическия данък, защото смятаме, че това е най-справедливият принос за използването на публичното пространство. Туристите, разбира се, са добре дошли да идват, но трябва да допринесат малко повече", смята Евърхард.

Санторини

Санторини е известен със смайващия си пейзаж: праисторически вулкан, превърнал се в остров с форма на кроасан, обгърнат от Егейско море. Заради популярността му гръцкият остров се дави от туристи и круизни кораби.

Пътниците, пристигащи на круизен кораб, имат три възможности да стигнат до стръмните скали и селцата, кацнали на върховете им - с ходене по криволичещите скални пътеки, с пътуване с фуникуляр или като наемат местно такси, тоест магаре.

За 2019 г. властите обявиха дневно ограничение от 8000 туристи от круизни кораби. Освен това национален кодекс препоръчва гръцките магарета да не носят товари над 100 килограма или една пета от теглото на животното, с други думи - без пълни туристи в Санторини.

От кметския офис не са дали коментар за резултата от въвеждането на тези мерки, но според CNN ограничението от 8000 туристи не е приложено. От проверени на случаен принцип пет дати за лято 2020 г., се вижда от круизния график, че в четири от тях ще има над 8000 туристи. Например на 2 септември четири кораба планират да пуснат котва и имат минимален комбиниран капацитет от 9176 души, и максимален - 11 077.

Що се отнася до ограничението на теглото за возене на магаре, Катрин Райс от базираната в Обединеното кралство служба за защита на животните Donkey Sanctuary, казва, че кодексът е приет от общинските власти в Санторини и други острови. Но в уебсайт, който предлага магарета, не се споменава за ограничения за тегло.

Венеция

Изправени пред заглавия за лошо държание на туристи, венецианските власти са предложили няколко мерки за контрол на туризма, който рискува да унищожи града.

И през 2020 г. градът се разраства за масовия туризъм, казва Мишел Зуйн - финансов съветник: „Искаме по-добър вид туризъм, който да носи пари директно на жителите". През юни 2017 г. градските власти забраниха нови хотели в центъра на града, а година по-късно - и нови места за бързо хранене. Градският съвет е отказал молби за две нови места за бързо хранене и е затворил 10 други, които са поискали разрешение да работят като бар, а след това предлагали и джънк.

Изключение от забраната правят онези хотели, които предлагат места от „обществен интерес", например заседателна зала, която може да бъде използвана от градския съвет, но така или иначе те са малко.

В момента градските съветници разглеждат кандидатурата за строеж на 10-етажен хотел с изглед към манастира и лозята на Сан Франческо дела Виня - единственото лозе във Венеция. В него се планира фитнес зала за използване от местните училища, но венецианските монаси се тревожат, че хотелът ще убие техните лозя.

През 2018 г. във Венеция бяха поставени турникети по главните пътни артерии в града с цел да пренасочат туристите по по-малко известни улици, когато броят им достигне пик.

През последните три години публично финансиране бе намерено и за т. нар. „angels of decorum" - патрули на площад Сан Марко, които помагат на туристите там, където е необходимо, но също така ги спират да се държат зле и призовават полицията, когато посетител трябва да бъде глобен.

Очаква се тази година да бъде въведена „такса за достъп", която да плащат туристите на влизане в града, но само онези, които са за един ден (тези, които остават да нощуват, вече плащат градски данък). Тази мярка се отлага многократно, като първоначално е планирана за май 2019 г., а последното отлагане я изтласква към юли 2020 г.

Всеки, който резервира пътуване до Венеция, ще трябва да заплати такса, като цената ще варира в зависимост от сезона и деня. В нормален ден ще бъде 3 евро, в натоварен ще се удвоява. А в ден, в който Венеция е „пълна с туристи", ще се плаща 8 евро. Парите от таксите ще позволят да се намалят данъците на гражданите за неща като събиране на боклук и поддръжка на градовете.

Но градският съвет е най-разтревожен от спирането на нарастващия брой на Airbnb и краткосрочните наеми в града, които намаляват възможностите за живеене на местните жители.

През декември 2019 г. е приета мярка, която се надяват да е „бариера" за новите краткосрочни наеми - всеки, който иска да отдава имот за кратък период от време, трябва да построи септична яма под него. Това е изискване за хотели, но не и за къщи, които поради местоположението си в лагуната никога не са имали истинска канализационна система. За хората, които планират да наемат дългосрочно (като местни жители), няма да има същото изискване.

Барселона

В миналото каталонският град е действал много категорично спрямо туристите, забранявайки групи в хранителния пазар в La Boqueria и разкарвайки туристите не особено законно. Но Алберт Далмау Миранда, мениджър по икономика в съвета на Барселона, поема друг ракурс в края на 2019 г.

"Приемаме, че туризмът ще продължи да расте по целия свят. Това не е нещо, което можем да спрем, но Барселона търси различен вид туризъм - по-качествен и устойчив". През 2019 г. власите удвоиха броя на автобусите по маршрути от плажа до града, където беше задръстено от туристи, като за целта ползват парите от туристическата такса за през нощта. От същата такса са финансирани и 70 патрули като във Венеция, наречени „agentes civicos".

Рекламират се и малко познати места в и около Барселона, като градският съвет работи с транспортните органи, за да направи туристически удобни маршрути до тези дестинации. Другият маркетингов фокус е върху културата - привличане на посетители в оперния театър Liceu, например - цел, която остава и през 2020 г.

От септември се очаква да се повиши градският данък за посетители, които остават за една нощ, но цената още не е решена. Хората, отседнали през нощта, в момента плащат 0,65 евро на човек на нощ за тризвезден хотел и 2,25 евро за петзвезден.

Маркетингът е насочен и към самите жители на Барселона. След години на негодувание Далмау казва, че власите не искат местните жители да възприемат туризма като нещо негативно, а да им покажат, че той предоставя предимства, които се реинвестират в града.

За тази цел през 2020 г. всичко, което е станало възможно благодарение на доходите от туристически данъци, ще бъде маркирано като такова - било то автобус, пешеходна улица и др. Ще се отбелязва с табели или по други начини, но да се знае какво е постигнато с тези средства - нещо, от което другите градове могат да се учат.

Новините

Най-четените