Автомобили, автобуси и пресичащи отвсякъде пешеходци заговорничат срещу велосипедистите в пренаселените градове. Лондон също има такъв проблем, но заклетият колоездач и световноизвестен архитект Норман Фостър има идея. Проектът му се нарича "SkyCуcle" и представлява система от велоалеи над линиите от градската железница на британската столица.
Предвижда се общата им дължина да е 220 километра, а по всеки от велопътищата да могат да минават по 12 000 колоездача на час. Звучи като градска утопия, но същевременно амбициозната идея би революционизирала градската мобилност в Лондон. "SkyCуcle" включва и множество рампи, които ще улеснят достъпа до въздушните велоалеи, но за ползването им ще трябва да се плаща такса.
„Използвайки коридорите над градските железопътни линии, ние можем да създадем мрежа от световна класа за безопасно, свободно от коли движение на велосипедисти на разположение на местните жители", коментира Фостър. Това е значително по-евтин вариант, твърдят той и колегите му, в сравнение със строежа на нови теренни велоалеи или тунели.
За последното десетилетие броят на колоездачите в Лондон се е увеличил със 70 на сто, а прогнозите са към 2020 г. в британската столица да има около 1.5 милиона такива придвижвания дневно.
Безопасността обаче е проблем от ключово значение - данните показват два пъти повече инциденти с колоездачи от 2006 г. насам. Така загиват или са сериозно ранени 20 на сто от жертвите на пътни инциденти в Лондон.
Въздушните велоалеи не са новост. Първата такава издигната дървена платформа е открита през 1900 г. в САЩ, свързвайки два хотела в Пасадена, Калифорния. Тя е с дължина от 3 километра и част от мащабен проект, наречен „California Cycleway". Идеята на тогавашния губернатор Хенри Маркхам и предприемача Хорас Добинс е прокарат такова съоръжение до Лос Анджелис, но се отказали, тъй като била непечеливша.
Сега творческият екип зад "SkyCуcle" в Лондон събира пари за предпроектно проучване за въздушна велоалея от 6 километра между гарите на Стратфорд и Liverpool Street. Само тази отсечка ще струва около 220 милиона паунда. Ако бъде построена и по нея се завъртят педалите, Фостър е убеден, че „SkyCycle" може да бъде реалност до две десетилетия.
Това зависи и от британските железници, които трябва да одобрят проекта. Засега от компанията харесват идеята.