Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Бъдещето вече е тук - евтини и напълно автономни роботаксита

Бъдещето вече е тук - евтини и напълно автономни роботаксита Снимка: YouTube
Бъдещето вече е тук - евтини и напълно автономни роботаксита

Всеки, който някога е гледал класическата фантастика "Зов за завръщане", си спомня онази сцена с Арнолд Шварценегер, където той скача в едно роботакси, за да избяга от преследвачите си.

Действието във филма се развиваше в едно далечно бъдеще със самоуправляващи се автомобили и таксита без шофьори. Оказва се обаче, че малко повече от три десетилетия след "Зов за завръщане", бъдещето май не е чак толкова далеч.

На своето специално годишно събитие китайският технологичен гигант Baidu представи новия автомобил за таксиметровата си услуга без шофьор "Apollo Go".

Новото превозно средство се нарича Apollo RT6 и представлява електрическа кола, чието производство струва 250 000 юана (около 37 300 долара) и е изцяло създадена от Baidu. Цената е почти наполовина в сравнение с производствените разходи от 480 000 юана, обявени миналата година за Apollo Moon, направена в партньорство с държавната марка електрически автомобили Arcfox.

"Това огромно намаляване на разходите ще ни позволи да внедрим десетки хиляди самоуправляващи се автомобили в цял Китай", каза по време на събитието главният изпълнителен директор на Baidu Робин Ли. "Ние се придвижваме към бъдеще, в което вземането на роботакси ще бъде наполовина по-евтино от вземането на такси днес."

Apollo RT6 е шесто поколение и е създаден на базата на Xinghe - вътрешно разработена автомобилна E/E архитектура на Baidu за изцяло автономно шофиране. Според компанията моделът има опита на шофьор с 20 годишен стаж, а воланът лесно се маха и може да бъде заместен с машина за кафе и безалкохолни или игрова конзола.

Все пак по закон в Китай в автономните автомобили все още задължително трябва да присъства и човек с шофьорска книжка.

Новото превозно средство ще притежава автономни възможности от ниво 4 (от общо 5 възможни), което значи, че колата няма нужда от човешка намеса. За пълната автономност се грижат общо 38 различни сензора, включително 8 LIDAR-а и 12 камери, които спомагат за постигане на точно възприемане за разстояния в радиус от 360 градуса около автомобила.

Безопасността и надеждността на Apollo RT6 са подкрепени от огромно количество данни в реално време, които се използват за подобряване на софтуера за автономно шофиране.

Всичко се събира в една споделена и огромна база данни, събрана от всички превозни средства на Baidu, изминали без инциденти над 32 милиона километра по обществените пътища .

Системите на колата могат да работят без шофьор, но все пак трябва да бъдат предварително заредени с подробна карта, като по този начин се ограничават зоните, в които превозните средства могат да оперират.

Очаква се Apollo RT6 да започне работа по пътищата на Китай през втората половина на следващата година в рамките на бизнеса на Baidu за самоуправляващи се роботаксита. В момента Apollo Go въвежда в експлоатация около 300 автомобила в големите градове, включително Шанхай и Пекин.

Плановете включват услугата да достигне до 65 града до 2025 г., като през 2030 г. броят им трябва да бъде 100.

Самата услуга е подобна на тази на американските компании за превоз Uber и Lyft. Пътуващите използват мобилно приложение, за да извикат превозно средство, след което изчакват то да ги вземе.

От пускането на Apollo Go през 2020 г. са реализирани повече от 10 милиона пътувания.

 

Най-четените