САЩ много иска от гражданите си да се ориентират към електромобили. Има само една уловка - Вашингтон държи електромобилите да не са китайски.
Първо дойде хрумването на Белия дом данъците и таксите около вноса на електрически коли да нараснат със 100 процента. В момента таксите възлизат на около 25 процента от стойността на автомобила, което се оказва достатъчна спирачка за повечето потребители.
Сега идва и ново предложение - забрана на китайския софтуер за автономно управление.
Заедно с това, уточняват от "Ройтерс", Вашингтон иска да забрани и използването на китайски модули за Wi-Fi и безжични комуникации, вложени в електромобилите.
Подобен закон ще задължи абсолютно всички производители на електрически коли да доказват произхода и на частите си, и на софтуера.
Мярката няма да засегне само изцяло китайските брандове, макар че те ще са най-силно ударени.
Тя ще затрудни и други компании, които използват китайски модули или разчитат на китайски системи за автономно управление.
По мнение на специалистите от The Wall Street Journal предвидените забрани потенциално биха могли да навредят дори и на Tesla, защото не е сигурно, че всички техни елементи са сто процента произведени в САЩ.
От американското Министерство на търговията заявяват за "Ройтерс", че имат опасения за сигурността на личните данни, ако софтуерът и модулите за комуникации са китайско производство.
Освен забрана за внос на електромобили с китайски софтуер ще влезе в сила и забрана такива коли да се движат по пътищата на Щатите.
Последното пък ще спре не само вноса, но и тестването на тези автомобили на американска почва. И отново ще създаде редица затруднения не само на китайските компании, но и на фирми, предпочели да използват китайски продукти и компоненти заради изгодната им цена.
Под привидните притеснения за сигурността на американските потребители и данните им обаче е много вероятно да се крият опасения от силната китайска конкуренция.
Китайската автомобилна индустрия е най-бързо развиващата се в света, особено в областта на електромобилите. Около 30% от електрическите коли на Китай са за износ и са посрещани добре в западните държави заради функционалността им и ниските им цени.
Илон Мъск например предупреждава, че без "бариери" като високи мита и данъци китайското производство на електромобили "ще срине" конкуренцията си.
Това, което Мъск пропуска да спомене, е, че най-бюджетният вариант на Tesla струва около 22 хил. долара, а кола като BYD Seagull - около 10 хил. долара.
Затова и хора като сенаторът от Охайо - Шерод Браун - директно призовават за забрана вноса на китайски електрически коли.
За същото в предизборната си кампания заговори и Доналд Тръмп. Той остро разкритикува администрацията на Байдън, че е твърде толерантна към вноса на коли от Китай и че без да иска подготвя САЩ за "инвазия" на китайски електромобили.
The Wall Street Journal уточнява, че след китайския софтуер и модули се обмислят непосилно високи мита и такси и за вноса на китайски соларни панели.
Има обаче и съмнения, че от това американските потребители не само няма да станат по-спокойни за данните си, но и портфейлът им ще отънее, защото ще са принудени да купуват по-скъпи коли и соларни панели.
Само защото на тях не пише, че са произведени в Китай.