Стартирането на 5G мрежата ще доведе до срив във въздушния трафик в САЩ, предупреждават от месеци най-големите авиокомпании в Америка.
И това почти се случи във вторник, когато мрежата трябваше да започне да функционира, включително и в районите около летищата в страната. Резултатът - заради опасенията от инциденти десетки международни полети на чужди авиокомпании бяха отменени и настана хаос.
Затова и решението на проблема получи нова отсрочка, поредна за последните няколко месеца.
В последния момент двата мобилни оператора Verizon и AT&T се съгласиха на отстъпка и отложиха включването на мрежата в близост до големите летища.
Според писмо на всички главни изпълнителни директори на американските авиокомпании до институциите пускането в експлоатация на 5G може да има "катастрофални последици". Те предупреждават за опасност самолетите да не могат да се приземяват безопасно, тъй като честотите за супербързата 5G са прекалено близки до честотите на някои контролни устройства в самолетите - основно радарния висотомер. И така сигналите им влияят.
Така смятат и от държавния регулатор - Федералната авиационна администрация.
Висотомерите измерват височината на самолета, когато има лоша видимост. И всяка повреда или смущение при функционирането на висотомерите може да доведе до инциденти с катастрофален резултат и потенциални множество жертви, предупреждават от Международната асоциация на въздушния транспорт и Международния съюз на пилотите.
Най-сериозен е проблемът със самолетите 777 и 787 на Boeing, а 777 е и един от най-продаваните самолети на Boeing.
Затова и Fly Emirates, чиято флотилия е наполовина от Boeing 777, е отменила най-много полети до САЩ за момента. Ситуацията е "престъпна и абсолютно безотговорна", заяви шефът на Emirates Тим Кларк пред CNN.
Другият вариант за авиокомпаниите е да сменят машините, които ползват за полетите си до САЩ. ANA, националният превозвач на Япония, е отменил част от полетите, а за други е сменял самолетите.
Въпросът обаче е защо в Европа няма подобна драма - тук 5G отдавна функционира в районите на летищата, а самолетите кацат без затруднение.
Основният проблем са честотите. В САЩ доставчиците на мобилни услуги са платили на правителството правото да ползват радио честоти от т. нар. C-обхват за 81 млрд. долара. Те ползват честотите от 3.7 до 3,98 гигахерца (Ghz).
Самолетите за пътнически полети пък използват честоти от 4,2 до 4,4 Ghz, което е прекалено близо и така се получават смущения в техническите им системи.
В Европа обаче използваните от телекомуникационните компании честоти за 5G са от 3.4 до 3,8 Ghz, което е достатъчно далеч от честотите на гражданските полети и не причинява проблеми.
"Данните от европейските производители не показват да има причини за притеснения за този етап", обясняват от Агенцията за авиационна безопасност на ЕС пред "Си Ен Ен". Не са и докладвани каквито и да било инциденти във функционирането на самолетите, причинено от влиянието на 5G, допълват оттам.
Така стоят нещата и във Великобритания, където също няма докладвани проблеми с мрежата.
От Германската служба за сигурност на полетите също твърдят пред "Дойче Веле", че проблемът не съществува и в Германия, където 5G мрежата използва честоти под 3,7 гигахерца - далеч от тези, на които работят височинните уреди на самолетите.
Другата разлика е и как работи самата 5G, обясняват от авиационната администрация на САЩ. Някои страни използват по-ниски нива на мощност за антените за 5G около летища. А самите кули са леко наклонени в посока, обратна на летището, за да влияят по-малко.
Във Франция, например, височината на антената и силата на сигнала определят колко близо е възможно да бъде поставена тя спрямо пистите. Там също няма данни за инциденти със самолети.
А САЩ мощността на антените е двойно по-голяма, отколкото на другите места по света. Кулите са във вертикална позиция, а не леко наклонени.
Затова и там кашата е огромна. Засега временното решение в Америка е мобилните оператори да поддържат буферни зони и да не пускат 5G кулите си около 50 летища за шест месеца. Тези зони са ограничени до няколко километра, но дори и така компаниите не могат да доставят 5G и за цели квартали в градове като Ню Йорк, например.
И това е само кратка отсрочка за намиране на дългосрочно решение, което хем да позволи да стартира супербързата безжична технология, хем самолетите да могат да кацат и излитат без рискове за сигурността.
В момента текат и анализи, които трябва да установят до каква степен висотомерите на самолетите са изложени на риск от сигналите на 5G. Възможно е да се окаже, че смущенията не са толкова големи.
Проверката се прави от производителите на самолети, Федералната авиационна агенция и мобилните оператори. Докато тя не приключи, полети при функционираща 5G мрежа няма как да бъдат разрешени от регулатора.
В по-дългосрочен план пък се предвижда повечето радарни височинни уреди на самолетите да бъдат заменени. Това обаче ще отнеме поне няколко години.
А мобилните оператори са бесни и обвиняват авиационната агенция, че не успява да направи това, което властите в 40 държави по света са успели - да съвмести 5G и безопасните полети.
Защото явно е възможно.