Ако погледнете Instagram акаунта Миранда Андерсън, той ще ви се стори като този на много други блогъри.
Фийдът й е пълен със снимки с много светлина, широкополи шапки, усмихнати деца и вдъхновяващи цитати. Няма обаче да откриете доста от нещата, които все по-често затрупват инфлуенсърските профили, а именно постове, които ви казват да си купите същата широкопола шапка, свещ, облекло или поднос за сладкиши.
Андерсън работи като блогър в продължение на много години като се фокусира върху подобрения в дома и "направи си сам" решения.
Тя има много постове, които са спонсорирани от конкретни марки и това е голяма част от начина, по който си изкарва прехраната. Житейската й философия обаче е на "практичен минимализъм" или "целенасочен живот", където цялостната идея е да се отърве от неща, а не да трупа нови и нови.
Философията й е сходна с посланието, което популяризира майсторката на организацията на дома - Мари Кондо.
Как може да си инфлуенсър и да печелиш пари от промотирането на продукти и марки и същевременно да проповядваш отхвърлянето на необмисления консумеризъм?
36-годишната Андерсън отговаря, че и без това никога не е била особено запалена по шопинга, но през 2017 г. прави едногодишен експеримент, в който тя и цялото й семейство не купуват нищо, което не е за директна употреба като храна или мастило за принтер. Тя прилага същата философия и към работата си.
Тогава не работи с брандове, които произвеждат продукти за дома. Вместо това избира да публикува спонсорирани постове за компании, които произвеждат храна, поздравителни картички, които могат да бъдат рециклирани, и изживявания от рода на пътувания и екстремни преживявания.
Един от договорите, който тя не подновява например, е с компания за декориране на дома, която й позволява да харчи 500 долара месечно за продукти и да ги популяризира онлайн.
Нейната философия, казва Андерсън, е не толкова насочена към устойчивото развитие или е критика на капитализма, а цели намиране на удовлетворение и креативност в това, което вече притежаваме. Накратко - търсене на радост в простичкия живот.
Доходът на Андерсън спада, но не чак толкова, и следващата година тя внимателно избира брандовете, с които работи, за да отговарят на нейните ценности. Една от тези марки е Home Depot, защото той съответства на работата й, защото прави ремонт в дома си по това време. Андерсън посочва, че от финансова гледна точка това е най-успешната й година.
Най-голямата поука от това предизвикателство обаче е, че тя решава да започне да избягва спонсорираните партньорства. По нейни думи тя осъзнава, че не желае да бъде част от какафонията от гласове, които ви убеждават да купите всичко, което виждате в социалните мрежи.
Андерсън е уморена от безкрайната консумация в интернет.
По празниците, когато преглежда Instagram постовете на приятели от блогърските следи, има чувството, че всеки се опитва да продаде нещо. Тогава си казва, че категорично не иска да е част от това. Андерсън пише и книга за предизвикателството без шопинг, наречена "Повече от достатъчно". От нея лъха позитивизъм, но и там се вижда колко голяма роля играят социалните медии в съвременния консумеризъм.
Личната препоръка от инфлуенсъри се усеща много емоционално, тя убеждава потребителите още по-подмолно какви неща би трябвало да купуват, пише Андерсън в книгата. Понякога усещането, че трябва да се сдобием с нещо идва от приятели и членове на семейството, но понякога е от стотици непознати, които започват да изглеждат като приятели.
Затова Андерсън решава, че няма нужда от маркетингови специалисти, които да й казват какво й е необходимо.
Книгата, която е издадена от самата нея в духа на "направи си сам", предлага доста смислени, полезни, но и гъвкави решения, за да избегнете предизвиканата от Instagram шопинг мания. Тя включва вземане назаем вместо купуване, рециклиране, правене на неща за вас самите. Тя също така препоръчва да преразгледате навиците си за потребление, включително как следвате тези принципи с малки деца, които постоянно ви молят за играчки.
Андерсън не твърди, че хората не бива да купуват нищо или че консумеризмът е нещо изцяло лошо. Мотото й в Instagram е "По-малко вещи, повече приключения." Този слоган е отпечатан върху малка гама от продукти, които тя продава на уеб сайта си - тениски, суичъри и етикети за багаж. Няма как да не отбележим иронията на убеждаването как трябва да се оправяте с това, което вече имате, и продажбата на мърчандайз.
Андерсън я осъзнава, но все пак защитава продуктите си. Тениската може да бъде едно от малкото неща, които да имате в гардероба си, а освен това тя насърчава хората да живеят съобразно мотото. Иначе ще се почувствате глупаво да ходите в супермаркета с тениска "По-малко вещи, повече приключения" и си тръгнете с три пазарски кошници с какви ли не боклуци, не мислите ли?
Книгата на Андерсън е част от нейния план да ограничи спонсорираните проекти.
Тя също така води подкаст, има планове за друга книга и се занимава с лайф коучинг. Най-успешните блогъри така или иначе имат различни източниците на доходи, коментира тя.
Инфлуенсърството се е превърнало в пореден рекламен канал, а много от хората в тази ниша не правят почти нищо друго освен спонсорирани постове. Това, което някога беше начин за финансова подкрепа на творческа работа, сега представлява по-голямата част от самата творческа работа. По-младите хора приемат изначално инфлуенсърството като форма на бизнес, не като нещо, което се изгражда с години на работа и привличане на аудитория по определена тема.
Доколкото инфлуенсърството се превръща във все по-разрастващ се бизнес, контролът постепенно започва да се изплъзва от отделните инфлуенсъри. Големите платформи имат силно влияние върху съдържанието, а агенции и брандове решават кой получава възможности и кой - не, и понякога оформят и самото съдържание.
Решението на Андерсън да се дистанцира от спонсорирани проекти идва в момент, когато "пазаруваемостта" на онлайн съдържанието предстои да навлезе в нова ера.
Платформи като Instagram е вероятно да се превръщат в еквивалента на гигантски мол дори още повече от сега. Instagram разширява функциите си за пазаруване и вече можете да пазарувате директно от приложението, както от брандове, така и от инфлуенсърски постове. Платформата също така оповести, че компаниите ще могат да популяризират инфлуенсърски постове като на практика им придават чертите на традиционни реклами.
Ще бъдем убеждавани да запчонем да пазаруваме в момента, в който докоснем телефоните си. Никога не е било по-лесно да притежавате който и да е продукт, който пожелаете, доставен директно до входната ви врата на следващия ден.
Същевременно, нагласата "По-малко вещи, повече приключения" също набра популярност в Instagram ерата.
Социалните медии отделят особено внимание на снимки от убежище за слонове в Тайланд или кадри от горещите извори в Исландия. Фразата, че милениалите предпочитат "изживяванията пред вещите" е толкова често повтаряна, че се е превърнала в клише.
Методите на Мари Кондо за разчистване на натрупаните вещи се котират изключително добре в социалните платформи.
Не очаквайте обаче хората да спрат да купуват неща за тези изживявания.
Например многоцветни клинове, които изглеждат чудесно на фона на прекрасен каньон, или куфар, който да покаже на последователите ви в Instagram, че поемате на поредно приключение.
Или може би дори една от тениските на Андерсън...