Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Кой го направи?

 Убийство в Ориент експрес (1974) 

Мадам Агата Кристи е задължително да присъства в преброяване на най-добрите мистерии на голям екран. Една от наистина златните класики в нейното творчество, е един от последните случаи на известия детектив Еркюл Поаро, който разкрива престъпление, докато пътува в известия Ориент експрес с група от 15 непознати. Снимка: IMDB\
Убийство в Ориент експрес (1974)

Мадам Агата Кристи е задължително да присъства в преброяване на най-добрите мистерии на голям екран. Една от наистина златните класики в нейното творчество, е един от последните случаи на известия детектив Еркюл Поаро, който разкрива престъпление, докато пътува в известия Ориент експрес с група от 15 непознати.
Кралицата на криминалния жанр обърква и сменя правилата на кримката, по начини, които не са правени до момента и "Убийство в Ориент експрес" е един от най-добрите й примери. 

Първо, в него за първи път детективът не предава виновника на полицията, и второ, убиецът не е един. Синди Лъмет филмира този великолепен роман през 1974 година, а в главните роли кани младия Шон Конъри, Албърт Фини, който играе белгийския детектив, Лорън Бакал, Жаклин Бисе и Ингрид Бергман. 

Резултатът е "Оскар" за Бергман, 6 номинации общо и златно кино заглавие, което е задължително за почитателите на жанра. Снимка: IMDB
Кралицата на криминалния жанр обърква и сменя правилата на кримката, по начини, които не са правени до момента и "Убийство в Ориент експрес" е един от най-добрите й примери.

Първо, в него за първи път детективът не предава виновника на полицията, и второ, убиецът не е един. Синди Лъмет филмира този великолепен роман през 1974 година, а в главните роли кани младия Шон Конъри, Албърт Фини, който играе белгийския детектив, Лорън Бакал, Жаклин Бисе и Ингрид Бергман.

Резултатът е "Оскар" за Бергман, 6 номинации общо и златно кино заглавие, което е задължително за почитателите на жанра.
Баскервилското куче (1939)

Макар по-известните появи на Шерлок Холмс да са на малкия екран, един от най-известните детективи в света няма как да бъде пренебрегнат. Шерлок Холмс намира своя път, първо към големия, а после и към малкия екран още в началото на 20 век.
При детектива пристига последния оцелял - Хенри Баскервил, чийто чичо наскоро е убит по същия зловещ и кървав начин. Холмс и Уотсън се заемат да разгадаят мистерията.

Вариации на "Баскервилското куче" съществуват и се правят и до днес. Романът обаче е класика, а неговата първа филмова адаптация заслужава внимание, ако сте почитатели на жанра.
Това е една от първите адаптации на романите на Дойл и, разбира се, е една от най-известните истории за детектива. Дори и онези, които не са чели нищо за Шерлок Холмс знаят Баскервилското куче.

Адаптацията на романа е дело на Сидни Лендфилд, а в обувките на детектива влиза Базил Радбоун. Абсолютен скептик към окултното, Шерлок Холмс попада на случай, в който наследниците на рода Баскервил биват убивани от мистериозно голямо и зло куче.
Психо (1960)

Царят на киномистериите, маестрото на трилъра на голям екран – Алфред Хичкок, снима едно от най-иконичните си произведения "Психо" в момент, когато нито едно студио не иска да го финансира.
Въпреки това той вярва, че романът на Робърт Блох – шокиращ и притеснителен, е задължително да се появи на голям екран. Хичкок, подобно на Кристи, си позволява да променя жанра и кани за ролята на първия труп секссимвола на киното по онова време – мега звездата Джанет Лий, само, за да я убие в първите 20 минути на историята.

Хората си мислят, че знаят какво и защо се случва в "Психо", но на финала разбират, че това изобщо не е така. Като резултат имаме един от шедьоврите на криминалното кино и най-страшния психопат на голям екран – тихия и спокоен Норман Бейтс.
 Омразната осморка (2015) 

Куентин Тарантино също е замесен, по свой си начин, в жанра на мистерията. В началото "Омразната осморка" е объркан, погрешно, за уестърн. Но ви трябват 20 до 30 минути в неговата компания, за да разберете, че това всъщност е мистерия. Снимка: Forum Film Bulgaria
Омразната осморка (2015)

Куентин Тарантино също е замесен, по свой си начин, в жанра на мистерията. В началото "Омразната осморка" е объркан, погрешно, за уестърн. Но ви трябват 20 до 30 минути в неговата компания, за да разберете, че това всъщност е мистерия.
Филм, в който Тарантино среща зрителите с някаква своя версия на Агата Кристи и двамата сготвят перфектната вечеря от тела, кръв и мозъци. В буквалния и в преносния смисъл.
Действието, ситуирано в една люта зима на 1877 година, отвежда зрителите в Галантерията на Мини, където група непознати се събират с цел да прекарат нощта там. От ловец на глави до търсен убиец, персонажите са разнородни, но само един е убиец.

"Омразната осморка" е чисто кино. Мистерия, пречупена през свирепия, остър поглед на Тарантино, в една от най-добрите му форми.
Седем (1995)

Дейвид Финчър е майстор на добре снимания трилър. А "Седем" е едно от най-класните заглавия, които е произвеждал. Брад Пит и Морган Фрийман са млад напорист детектив и поулегнал инспектор, на които се пада задачата да разследват серия от убийства, извършени на основата на седемте смъртни гряха.
Похот, чревоугодничество, гняв, алчност, леност, завист и гордост се преплитат в сюжета, а труповете – кой от кой по-гнусен, валят от всеки кадър.
Филмът притежава две от най-шокиращите и изненадващи сцени в криминалното кино – разкриването на убиеца, който се предава сам, малко преди финала, и последната сцена – с кутията, в която персонажът на Брад Пит намира нещо ужасно.

Няма да ви разкриваме всичко, в случай, че "Седем" все още е от филмите, които не сте гледали. Което би било скандално, разбира се.

Добрата стара мистерия никога няма да омръзне на почитателите на киното и литературата.

Жанрът „who dun it" или „кой го направи" често е пренебрегван от зрители и критици като лековат, безинтересен или еднотипен, но в годините той се е доказал като изключително устойчив на времето и адаптивен, спрямо новите методи на седмото изкуство.

Криминалните мистерии са любимото забавление на мнозина и доброто кърваво убийство винаги предполага любопитна публика от всякакъв вид, пол и възраст, втренчила жаден поглед, за да разбере кой е убиецът.

Примерите за добри и лоши мистерии са безброй, както на голям екран, така и в телевизията и литературата.

В началото на януари по кината тръгна нова мистерия с изключително модерен прикус, черно чувство за хумор и множество заподозрени.

Режисьорът Райън Джонсън, известен сред киноманите като човекът, който направи „Междузвездни войни Епизод VIII: Последните джедаи" и феновете грам не харесаха, дава своя принос към жанра на мистерията.

„Вади ножовете" спазва всички правила на добрата мистерия, наложени от майсторите на жанра Едгар Алън По, Агата Кристи и сър Артър Конан Дойл. Филмът разполага с харизматичен детектив, мрачно имение, мистериозно убийство и купчина съмнителни субекти, имащи мотив.

Всичко, от пиенето на чая, през малките улики в кадър, до разгадаването на убийството, гъделичка любопитството на зрителя, така, както само една мистерия може да го направи.

Криминалният жанр има страшно много представители в киното и в литературата. Нейните корени идват именно от романите и авторите, короновани за най-добрите - това са майсторите Агата Кристи и сър Артър Конан Дойл. А техните Еркюл Поаро и Шерлок Холмс и до днес вълнуват публиката и седмото изкуство.

Едва преди две години видяхме нова адаптация по великолепния роман на мадам Кристи „Убийство в Ориент Експрес". Преди това Гай Ричи направи своя версия на Шерлок Холмс.

Тази привидно спокойна и блага домакиня от Торки прави революция в убийствата в литературата, така както Хичкок ги прави на голям екран.

Криминалната литература съществува много преди Агата Кристи да се появи на небосклона й, но е факт, че именно тя е единствената жена, която е убила повече хора от всеки друг автор.

Сър Артър Конан Дойл пък е известен с влечението си към спиритуализма и неговият образ и мистика продължават да се кичат с медал за най-популярните в жанра.

Райън Джонсън и неговият „Вади ножовете" правят поклон към вторият най-популярен жанр в литературата и киното. А ние и даваме няколко неостаряващи филмови класики на криминалния жанр, в които нищо не е такова каквото изглежда.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените