Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Топ 50 на концептуалните албуми... според Rolling Stone

Като всяка класация, тази също е субективна Снимка: Getty Images
Като всяка класация, тази също е субективна

Концептуалните албуми - онези, в които песните са свързани или помежду си, или чрез специфично настроение или идея - са особено явление в музиката. Когато добрият замисъл за такъв албум се съчетае с върховно изпълнение, резултатът са легендарни тави, които могат да се слушат от-до десетилетия след излизането си.

От изданието Rolling Stone са се нагърбили със задачата да направят класация именно с най-великите концептуални албуми. Като всяка класация и тя е субективна.

Но тъй като излиза през 2022-ра и тъй като говорим за Rolling Stone, има риск мнозина фенове на конкретни музикални жанрове да псуват, когато видят подредбата.

Самите ние не сме напълно съгласни с класацията, но трябва да се има предвид, че изданието не се ограничава само в рамките на рока (и метъла), а обхваща популярната музика като цяло - от времената на Синатра до тези на настоящите RnB знаменитости.

Авторите на класацията казват, че това са "умопомрачителни" албуми, които показват най-амбициозната страна на музиката. Такива, които могат да разказват за драмата на съзряването или за дистопична научно-фантастична фантазия.

От изданието посочват, че за да се класира един албум на висока позиция е трябвало да бъде както концептуално стегнат, така и музикално страхотен. Поради това изискване "няколко класически албума със сравнително хлабави тематични хрумвания" не са на челни позиции.

Ето го и списъка с акцент върху петте албума на върха:

50. Styx - "Killroy Was Here" (1983 г.)

49. The Roots - "Undun" (2011 г.)

48. XTC - "Skylarking" (1986 г.)

47. The Avalanches - "Since I Left You" (2001 г.)

46. Marina and the Diamonds - "Electra Heart" (2012 г.)

45. Queensrÿche - "Operation: Mindcrime" (1988 г.)

44. Drive-By Truckers - "Southern Rock Opera" (2011 г.)

43. J Balvin - "Colores" (2020 г.)

42. Halsey - "If I Can't Have Love, I Want Power" (2021 г.)

41. Elton John - "Captain Fantastic And The Brown Dirt Cowboy" (1975 г.)

40. The Hold Steady - "Separation Sunday" (2005 г.)

39. Toni Braxton & Babyface - "Love, Marriage & Divorce" (2014 г.)

38. The Mountain Goats - "Tallahassee" (2002 г.)

37. Alice Cooper - "Welcome To My Nightmare" (1975 г.)

36. Raphael Saadiq - "Jimmy Lee" (2019 г.)

35. The Magnetic Fields - "69 Love Songs" (1999 г.)

34. Iron Maiden - "Seventh Son of a Seventh Son" (1998 г.)

33. Parliament - "Funkentelechy vs. The Placebo Syndrome" (1977 г.)

32. Millie Jackson - "Caught Up" (1974 г.)

31. Nick Cave and the Bad Seeds - "Ghosteen" (2019 г.)

30. Marvin Gaye - "Here, My Dear" (1978 г.)

29. Jazmine Sullivan - "Heaux Tales" (2021 г.)

28. The Kings - "The Kinks Are The Village Green Preservation Society" (1968 г.)

27. Hüsker Dü - "Zen Arcade" (1984 г.)

26. Willie Nelson - "Red Headed Stranger" (1975 г.)

25. BTS - "Map of the Soul: 7" (2020 г.)

24. Randy Newman - "Good Old Boys" (1974 г.)

23. Genesis - "The Lamb Lies Down on Broadway" (1974 г.)

22. Donna Summer - "Once Upon A Time..." (1977 г.)

21. Brian Wilson - "Smile" (2004 г.)

20. Janet Jackson - "Control" (1986 г.)

19. Marvin Gaye - "What's Going On" (1971 г.)

18. The Who - "Quadrophenia" (1973 г.) 17. Jackson Browne - "Running On Empty" (1977 г.)

16. Sly and the Family Stone - "There's A Riot Goin' On" (1971 г.)

15. Beyonce - "Lemonade" (2016 г.)

14. Radiohead - "Kid A" (2000 г.)

13. David Bowie - "The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars" (1972 г.)

12. Janelle Monáe - "The ArchAndroid" (2010 г.)

11. The Beatles - "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" (1967 г.)

10. Rosalía - "El Mal Querer" (2018 г.)

9. Frank Sinatra - "In The Wee Small Hours" (1955 г.)

8. My Chemical Romance - "The Black Parade" (2006 г.)

7. Rush - "2112" (1976 г.)

6. Liz Phair - "Exile In Guyville" (1993 г.)

5. The Who - "Tommy" (1969 г.)

В концепцията на този албум се преплитат убийство, детска болка, сексуално насилие и страховитите възможности на култовете. Песните разказват историята на Томи - травмирано дете, което се превръща в лъжлив месия. От Rolling Stone посочват, че Пийт Таунсенд не е измислил рок операта, но в тази сфера Tommy достига върхове, които малцина са достигали - преди и след този албум.

4. Raekwon - "Only Built 4 Cuban Linx..." (1995 г.)

Едно от лицата на Wu-Tang Clan тук залага на обща концепция - двама млади измамници от улиците на Ню Йорк, които решават да се откажат от престъпния живот след един голям и последен удар. От изданието сравняват албума с хип-хоп версия на филма "Добри момчета" и обясняват, че това е най-амбициозният и епичен проект на рапърите от групата, "оркестриран от RZA във върха на неговата гениалност".

3. Pink Floyd - "The Wall" (1979 г.)

Рок звезда, която се губи в собственото си его и се превръща във фашизиоиден наркоман, който мисли, че негови смъртни врагове са майка му, жена му и учителя - но винаги е самият той. Така Rolling Stone описват идеята зад магнум опуса на Pink Floyd, в който групата разсъждава над теми като войната, човечността и последствията от това "да искаш за пудинг, без преди това да си си изял месото".

2. Green Day - "American Idiot" (2004 г.)

Темата тук е животът в САЩ след 11 септември 2011 г., погледнат през очите на един млад лентяй и приятелите му. "Малко албуми улавят объркания дух на Америка в началото на 21 век" така добре, пишат от Rolling Stone и допълват, че албумът доказва умението на Green Day да излизат извън рамките на пънка и да се изявяват и в полето на седемдесетарския глам рок и зрелите балади.

1. Kendrick Lamar - "Good Kid, M.A.A.D. City" (2012 г.)

Победителят ни се струва изненадващ, но Rolling Stone го описват като "опус за съзряването, чийто кинематографичен обхват с право е сравняван със Скорсезе и Тарантино".

Концепцията на албума е свързана със съзряването на самия Ламар в американския град Комптън и сблъскването му с удоволствията на града и вечната заплаха от гангстерско и полицейско насилие. "Ламар се заявява като част от ново поколение, запознато с прехваленото минало на града, (...) но не и ограничено от него", завършва описанието.

 

Най-четените