Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Унгария срещу чуждите търговски вериги - рунд първи

Дали Будапеща не се опитва умишлено да отстрани определени търговци от пазара си? Снимка: iStock
Дали Будапеща не се опитва умишлено да отстрани определени търговци от пазара си?

Унгария също се бори с нарастващите цени на хранителните стоки.

Въпреки че премиерът Виктор Орбан демонстрира открито своите пристрастия към Русия, оскъпяването на горивата, а оттам - и на някои стоки от първа необходимост, е неизбежно. Затова правителството в Будапеща налага таван на цените на редица продукти, сред които картофи, яйца, ориз и тестени изделия.

Мярката обаче може вместо да помогне, да навреди на обикновените потребители в страната, които пазаруват предимно от големите вериги магазини заради цените и промоциите.

Заедно с тавана на цените, който веригите трябва да спазват, идва и увеличение на данъците за тях.

Данъкът за магазини, чиито приходи са над 250 млн. евро годишно (100 млрд. форинта), скача от 2,7% на 4,1% върху приходите.

Заедно с това магазините са задължени да предават всички храни с два дена оставащ срок на годност на държавна благотворителна организация, което ги лишава от възможността да продадат на промоция стоките си - практика, която помага на купувачи в затруднено финансово положение.

Снимка: iStock

Това ново задължение заедно с тавана на цените удря най-вече обектите на големи вериги магазини - Lidl и Aldi от Германия, Penny Market, също от Германия, и британския филиал на Tesco.

От друга страна, както посочват от "Политико", местни търговски вериги в Унгария надхвърлят печалбата от 250 млн., но се ползват с данъчни облекчения и не биват проверявани толкова строго дали спазват тавана на цените.

Освен това унгарските вериги имат безкрайни възможности да се преструктурират за разлика от чуждестранните си конкуренти.

Дали Унгария не се опитва умишлено да отстрани определени търговци от пазара си за сметка на други?

Мнозина са убедени, че е точно така. Пред "Политико" един от представителите на чуждестранна верига заявява, че е невъзможно компанията да остане печеливша при тези обстоятелства. Оттам допълват, че действията на унгарското правителство са напълно против правилата на пазарната икономика, наложена в Европейския съюз.

Затова идват и призивите Европейската комисия да се намеси и да спре нелоялните практики, които Будапеща упражнява в момента.

Самият Виктор Орбан предпочита да представя мерките като насочени към нарастващата инфлация, която до края на годината може да достигне 25%. Членове на парламента обаче не крият желанието си да изтикат чуждестранните вериги от Унгария като представят това за особен вид патриотизъм.

Министърът на икономическото развитие Мартон Наги е категоричен, че трябва да се засили унгарското присъствие на пазара за търговия на дребно. За него един от най-логичните ходове е данъците за чуждестранни магазини да са по-високи, отколкото за унгарските им конкуренти.

И докато опитите да се прокара повече родно производство по рафтовете на големите магазини са напълно логични и приемливи, то по-високите данъци за определени фирми могат да се разглеждат от Европейската комисия като нарушение.

Закупуването на местни продукти опазва природата и спомага на локалните производители и подобни закони действат в Словакия и Румъния с опити да бъдат прокарани и в България. Да се налагат по-високи данъци на чужди компании обаче е спорна практика, която може да доведе до санкции от ЕС.

Тук идват и пропуснатите ползи за потребителите, някои от които разчитат именно на промоциите в големите магазини и намалените цени на стоки с изтичащ срок на годност.

Именно в чуждестранните търговски вериги се срещат храни с изтичащ срок на половин цена, както и продукти, които ако бъдат закупени в големи количества, имат огромно намаление. Действията на унгарското правителство възпрепятстват този начин на търговия и непряко вредят на по-бедните купувачи.

По-богатите клиенти от своя страна не се отказват с лекота от разнообразието, което световните търговци им предлагат на фона на родните магазини с по-обран асортимент.

Остава и въпросът дали с действията си Унгария не насърчава съзнателно нелоялната конкуренция, като подкрепя видимо собствените си вериги за сметка на чуждестранните.

За втора поредна година в Унгария Lidl се оказва най-печелившият търговец на дребно в страната според Trademagazin. Веригата приключва 2021 г. с печалба от 2,49 млрд. долара при това след данъчното облагане.

В топ 10 попадат още международните Aldi, Penny, CBA и dm drogerie markt.

Класацията означава, че унгарците избират с портфейлите си да отидат именно в тези магазини, а не в родни техни еквиваленти. Не на последно място, ако Унгария продължи с тези действия срещу конкуренцията безнаказано, то тя би могла да даде лош пример на други държави, особено в Източна Европа.

"Правителството на Унгария ще продължи с тавана на цените и данъчната си политика", категоричен е обаче Орбан.

 

Най-четените