Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

PlayStation 5 Pro - добре дошъл ъпгрейд, но не и задължителен

Какво ново в модела (на снимката: PS5 Slim до PS5 Pro) Снимка: PlayStation Bulgaria
Какво ново в модела (на снимката: PS5 Slim до PS5 Pro)

PlayStation 5 Pro, подобрената версия на петото поколение гейминг конзола на Sony, вече се предлага и в България, а на презентация в София успях да я видя и в действие с няколко игри - Hogwarts Legacy, The Last of Us Part II и Horizon Forbidden West.

Тъй като сме страната, в която въпреки стандарта на живот (а може би заради народопсихологията ни) страстно се нахвърляме върху всеки Pro, Max или Ultra модел на техниката, която ползваме, си струва да обсъдим и новата конзола.

Тя идва със заявката, че ще покаже в нова светлина - на места буквално - много от най-популярните игри за PS5 и че ще реши, поне донякъде, вечната дилема между по-детайлна графика или повече кадри в секунда.

PS5 Pro обаче се появява на пазара с цена от 1599 лв. и без дисково устройство (дори без вертикална поставка), което бързо може да охлади ентусиазма.

Така въпреки подобренията, въпросът "Струва ли си ъпгрейдът?" е неизбежен.

Отговорът е, че зависи от това какъв геймър сте и какво точно търсите. В никакъв случай обаче не е задължително да отивате "едно ниво нагоре" с PS 5 Pro, особено ако вече имате "петица" вкъщи.

И да е красиво, и да е бързо

Снимка: PlayStation Bulgaria

Основният хардуерен ъпгрейд в сравнение с предния PlayStation е по отношение на видеопроцесора - с по-голяма изчислителна мощ и по-бърза памет той осигурява до 45% по-бързо рендериране, посочват от Sony.

Особено интересна ми се струва технологията PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution). Целта ѝ е посредством машинно обучение да избистря картината и детайлите в нея. Така конзолата създава изображение с 1440p резолюция, която след това увеличава до 4K. Резултатът следва да бъде по-добра картина, без това да е за сметка на производителност.

Това е и основата на PS5 Pro - да балансира в чуденето на геймърите "визия срещу производителност" като осигури повече кадри в секунда (FPS) с възможно най-добра графика.

Аз съм от очевидно доста широката група геймъри, които избират Performance режим на игрите, които играят. Предпочитам да жертвам даден визуален детайл, за да си гарантирам плавна игра във всеки момент - особено в Diablo IV, където понякога самите ефекти на магиите превръщат екрана в хаос и случаен спад в FPS-тата не е добре дошъл.

Но е ясно, че не всички са така. Ясно е, че има хора, за които е обезкуражаващо да знаят как би могла да изглежда играта, която играят, и да се примиряват с компромиси от тази възможна визия за повече FPS.

Именно за тях са подобренията в PS5 Pro. Над 50 игри за PS5 вече са оптимизирани за възможностите на новия модел и дори предлагат чисто нови режими на картината, за да се възползват в максимална степен от нововъведенията.

Сред тях са Horizon Forbidden West, Hogwarts Legacy, The Last of Us Part 1 и 2, Marvel's Spider-Man 2, Alan Wake 2 и Gran Turismo 7.

Отвъд тях PS5 Pro предлага и подобрение на визията на игри за PS4, които са съвместими с петото поколение конзоли.

Забелязах технологията PSSR в действие именно в Horizon Forbidden West. Гледах една и съща локация едновременно на PS5 и на PS5 Pro, а освен в тревата и носения от вятър през нея пясък, повече детайл се забелязваше и в крачещата наоколо тежкотоварна (и агресивна) машина.

И тук идва уточнението - детайлът личеше основно при вглеждане отблизо в екрана. Не да го забърша с нос, но все пак необичайно близо, на ръба на интимното.

Вероятно ефектът би бил много по-осезаем на гигантски 8K телевизор. На "нормален" домашен екран, особено ако го гледате от по-голямо разстояние, подобни заглаждания невинаги ще личат.

Технологията PSSR помага при фонови детайли като чрез изкуствен интелект upscale-ва до 4К. Това обаче сякаш ще личи повече на по-големи телевизори. Снимка: PlayStation Bulgaria
Технологията PSSR помага при фонови детайли като чрез изкуствен интелект upscale-ва до 4К. Това обаче сякаш ще личи повече на по-големи телевизори.

При The Last of Us Part II впечатление ми направи друго. Въпреки еднаквия модел телевизори с идентични настройки, играта на "чист" PS5 ми изглеждаше по-тъмна в зоните в сянка. Сякаш за да се осигури желаната производителност, конзолата чрез използване на тъмнина си спестяваше затормозяване с детайлите.

При Pro-то картината беше с идея по-светла, предполагам благодарение на PSSR. Все пак говорим за игра на студио на Sony (Naughty Dog), която доказано знае как да се възползва от възможностите на конзолата на компанията.

The Last of Us Part II - отляво на PS5 в Performance режим, отдясно - на PS5 Pro. На стопкадър обаче разликите са твърде трудни за улавяне. Снимка: Снапшот: YouTube / PlayStation
The Last of Us Part II - отляво на PS5 в Performance режим, отдясно - на PS5 Pro. На стопкадър обаче разликите са твърде трудни за улавяне.

Нека бъде светлина

Друг акцент в PS5 Pro е подобреното лъчево проследяване или т.нар. ray tracing. Светлината е ключова в съвременните игри, макар да осъзнаваме това най-вече когато не работи правилно.

Видях разликата в Hogwarts Legacy, с която по някаква случайност се занимавам и вкъщи. На PS5 Pro играта сякаш изглежда малко по-добре дори в предпочитания от мен Performance режим. В новия Fidelity with Ray Tracing режим обаче училището за магьосници се преобразява.

Отражения дебнат отвсякъде - от броните на рицарите-охранители до плочките в Главната зала, които са обагрени в цветовете на стъклописите.

Видимото визуално подобрение има своята цена - елементарен експеримент с въртене на камерата показа лек спад във FPS-то на моменти. Недостатъчен, за да съсипе изживяването, но забележим за дразнещите се от това.

Ето защо колкото повече го мисля, толкова повече виждам PS5 Pro най-вече като загряване за заглавия, които тепърва ще излизат и които ще могат да се възползват от подобренията в конзолата.

GTA VI, anyone?

Other settings...

Снимка: PlayStation Bulgaria

Голям плюс на PS5 Pro е по-големият SSD диск - 2TB в сравнение със стандартния 1TB.

Онзи ден вкъщи ми се наложи да се простя с Red Dead Redemption 2, за да си освободя място за The Last of Us Part 1 и, честно казано, като човек, играещ по няколко игри едновременно, намирам ограничението в пространството понякога по-фрустриращо отколкото компромиса с визията. Така че повечето "място" при Pro-то е добре дошло.

Визуално, конзолата е забележимо по-тънка и съвсем малко по-висока от стандартния PS5.

Както споменах, Pro-то идва без BluRay устройство и вертикална поставка. Такива се предлагат отделно. Логиката тук вероятно е, че използването на дискове е въпрос на избор (както е с Digital Edition-а), поставянето на конзолата права - също, и са елементи, с които Sony очевидно са спестили допълнително оскъпяване на новия модел.

Конкретно новата поставка представлява доста стилен сребрист обръч, който повдига малко машината и осигурява по-добра циркулация на въздуха и отдолу. Макар че, струва ми се, PS5 Pro да може да стои сравнително стабилно изправен и без стойка.

За кого е

Аз самият станах конзолен геймър, когато осъзнах, че са се натрупали игри, които искам да играя, но никак не ми се занимава с купуване на компютър и мислене за ъпгрейди през няколко месеца. Конзолата беше и продължава да е логичният избор - една платформа, за чиито параметри новите игри са оптимизирани, а допълнителен бонус са редицата качествени ексклузивни заглавия.

Ето защо идеята да ъпгрейдна и да сменя сегашния си PS5 с PS5 Pro не ми се струва изкушаваща. Така вероятно ще бъде и за играчите, които вече са натрупали солидна колекция от заглавия на дискове.

За кого би имало смисъл Pro-то?

  • за тези, които тепърва ще правят прехода от PS4 към петото поколение и ще търсят възможно най-голяма разлика;
  • за тези, които са маниаци на тема кадри в секунда, но искат да правят възможно най-малко жертви от визия за сметка на производителност и обратното. PS5 Pro сякаш е създаден с фокус именно върху тях;
  • за тези, които притежават масивен 8К телевизор, защото много от подобренията ще бъдат забележими именно там;
  • за тези, които обичат да редуват по няколко игри на вечер и един терабайт никак не им стига.

За останалите от нас класическият PlayStation 5 си остава все така стабилна платформа за забавления, а ъпгрейдът е по-скоро въпрос на прищявка, отколкото на нужда.

Надеждата ми е, че споменатите бъдещи игри, които ще се възползват максимално от Pro-то, ще работят гладко в Performance режим и на класическата "петица". Все пак се присъединих към конзолния отбор, именно за да избягам от необходимостта от ъпгрейди.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените