Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Кастинг режисьорът на The Witcher: Избрахме Йенефер така, че да оборим нормите за красота

За Софи Холанд е важно да влага повече разнообразие във филмите и сериалите Снимка: Netflix
За Софи Холанд е важно да влага повече разнообразие във филмите и сериалите

Още с първия си сезон сериалът The Witcher ("Вещерът") на Netflix по едноименните романи на Анджей Сапковски предизвика множество противоречиви реакции заради решението на продукцията да избере "по-разнообразен" актьорски състав.

Така в историята, базирана до голяма степен на славянския и по-специално полския фолклор, се появиха множество персонажи, изиграни от тъмнокожи актьори.

Тази тенденция от няколко години насам става все по-силна в холивудските продукции, особено при сериали на Netflix, където адаптациите търсят по-сериозно многообразие с различни малцинствени групи, които да бъдат включени в актьорския състав.

Сега обаче за пръв път кастинг режисьорът на "Вещерът" Софи Холанд в прав текст потвърждава, че именно това са били намеренията ѝ при подбора на актьори за някои роли - да вкара лица, които да оспорят стандартите за "бяло фентъзи" и "бяла красота".

Холанд, която е кастинг директор за редица големи телевизионни сериали, включително Shadow and Bone ("Сянка и кост"), Wednesday, You и The Witcher: Blood Origin в Netflix, както и The Peripheral в Amazon Prime Video, коментира въпроса в ново интервю за Variety.

Там тя разкрива, че нейният избор на актьори за подобни фентъзи и фантастични продукции в много отношения е силно повлиян от желанието ѝ за социален активизъм.

По думите ѝ още в работата ѝ за една от първите продукции, за която е наета като кастинг режисьор - The Kill Team, тя осъзнава, че "подборът на актьори не изисква просто да намериш красиви хора, които да изкарат убедителен американски акцент", но също така има истинско и дълбоко въздействие върху зрителите.

Един от основните мотивиращи фактори за Холанд е желанието ѝ да помогне на момичетата и младите жени в техните битки в реалния живот. Тя има малка дъщеря и вярва, че по този начин с работата си помага за това жените да бъдат по-овластени.

"Това, което бих могла да направя, е да променя начина, по който хората виждат жените на екран, чрез кастингите. Мога да ги направя могъщи и овластени и тогава вратите ще се отворят пред тях", обяснява Софи Холанд.

Като пример за една такава промяна, която прави съвсем целенасочено, тя посочва избора на актрисата Аня Чалотра за ролята на магьосницата Йенефер в сериала The Witcher.

"В книгата тя е описана като най-красивата жена в света. Това беше преди няколко години и бих искала да мисля, че нещата са се променили. Но когато мислите за несъзнателните пристрастия на хората, особено във фантастичния свят, усещането е, че тези светове са предимно бели", обяснява кастинг режисьорът.

С избора на една млада актриса с по-тъмен цвят на кожата тя е искала да предизвика това, което хората приемат за стандарт за красота. Според нея една жена с по-различен цвят на кожата от очакваното, но все пак много красива, ще накара мнозина да се замислят.

Холанд споделя, че работата ѝ с шоурънъра Лорън Шмид Хисрич е помогнала много за установяването на тези идеи, тъй като Хисрич е била отворена за разговори и нови идеи.

Същото отношение тя влага и в проекти като предисторията на "Вещера" - The Witcher: Blood Origin и базирания върху руската култура от края на XIX век фентъзи епос Shadow and Bone.

И в двете продукции кастингът залага на идеята да бъде оспорена тази идея за "бялото" фентъзи, като се сложат вътре актьори от различни етноси. Това обаче доведе до множество критики, ориентирани към липсата на уважение към оригиналния материал.

А дали опитите на Холанд в това да прокара този нов поглед към фентъзито са успешни тепърва ще трябва да се разбере. Ясно е обаче, че подобно поведение вече сякаш е очакваното в средите на кастинг режисьорите, когато става въпрос за адаптации по фантастични романи. 

Преди няколко години адаптацията на Троянската война в сериала Troy: Fall of a City - съвместна продукция на BBC One и Netflix, също получи критики, след като продукцията беше решила да направи Зевс, Ахил, Патрокъл и няколко други герои чернокожи. 

Редица гърци бяха откровено обидени на тази промяна, тъй като този епос е част от древногръцката митология. Тогава обаче създателят на шоуто Дейвид Фар обяви, че тъй като става въпрос за мит, това дава свобода се представянето на героя. 

В крайна сметка сериалът има оценка 4,1 от 10 в IMDB, и макар 77% от критиците в Rotten Tomatoes да дават положителни оценки за него, едва 22% от зрителите са на същото мнение. 

Самата Холанд споделя, че в началото е искала да стане актриса, но опитите ѝ там не са били сполучливи по ред причини.

Тогава е получила и важен съвет за бъдещето си в Холивуд: "Ако искаш пари, трябва да си агент. И ако искаш власт, трябва да си кастинг режисьор".

Именно през тази власт тя се опитва да променя идеите на хората - как те възприемат красивото, образите на жените и на различните малцинства. И макар да споделя, че по принцип не отказва много проекти, винаги се опитва да намери този социален ъгъл, който да защитава.

 

Най-четените