Неслучайно искането и даването на зестра са обявени за незаконни в Индия още от 1961 г.
Това, според противниците на тази традиция, е социално зло и търговията с бракове трябва наистина да бъде прекратена. Защото, макар и забранено, договарянето и плащането на зестри почти не е спирало в страна, известна с консервативните си нрави. И води до насилие и дори смъртни случаи.
При около 90 на сто от браковете в Индия все още родителите на булката дават пари, дрехи и скъпоценности на семейството на младоженеца.
Млада учителка, която е била отхвърлена многократно заради зестра, е стартирала петиция, с която настоява полицията да праща свои служители на сватбите и да проверява дали наистина се дава зестра в нарушение на закона. 25-годишната жена от град Бопал в централната част на Индия настоява да се вземат мерки, за да се прекрати тази порочна практика.
Жената обяснява пред Би Би Си за собствения си печален опит и описва как е протекло последното ѝ сватосване.
Баща ѝ поканил млад мъж и семейството му у дома им, за да договорят евентуален брак. Подготовката била старателна - младата жена и майка ѝ обсъждат кога и как кандидат-булката да се покаже пред евентуалните сватове, какво да облече и най-вече да не се смее, тъй като зъбите ѝ са криви.
Гунян (името е променено- б.р.) поднесла чай и закуски на гостите и това бил първият път, когато и потенциалният младоженец, и родителите му я видели.
Още преди да влезе в стаята с гостите, тя чула разговора, който се върти около парите за зестрата. Родителите ѝ питали евентуалните сватове колко очакват да е тя.
Бащата на младоженеца поискал от 5 до 6 млн. рупии, или между 61 и 73 000 долара и от страната на кандидат жениха се пошегували, че ако булката е хубава, ще дадат отстъпка.
"Изнервящо е. Всички те зяпат и измерват от глава до пети", описва тя срещата. Следват въпроси за образованието ѝ, какво работи и може ли да готви.
Постепенно става ясно, че отстъпка няма да има - гостите обръщат внимание на кривите ѝ зъби и на бенка на челото ѝ.
Едва след това на младите се дава възможност да останат сами за няколко минути и да поговорят. Гунян казва на момчето, че не би се омъжила заради платена зестра. Макар младежът да се съгласява, че искането на пари от булката е "социално зло", малко след срещата им Гунян е отхвърлена от семейството му и брак не е уговорен.
Младата жена се подлага на това от 6 години и се е срещала с 6 жениха и семействата им, а само баща ѝ се е видял с 4 пъти повече. Според нея повечето срещи са били неуспешни заради отказа ѝ да плаща зестра.
"Загубих увереността си заради толкова отхвърляния. От рационална гледна точка знам, че не на мен ми липсва нещо, проблемът е с хората, които искат зестра. Но усещам, че започвам да тежа на родителите си", казва учителката по математика.
В Индия все още масово се спазва традицията браковете да се уреждат между семействата на младите хора. Проучване на двама учени от университетите в Южна Калифорния и Вирджиния дори сочи, че до 1999 г. зестра е платена в 90% от браковете, като през миналия век тя расте заради икономическия растеж в страната и възможността повече млади мъже да получават образование и по-добре платена работа и съответно "цената" им расте.
Затова от страната на булката може да се стигне до заеми и продажба на собственост и земя, за да се осигури добрата зестра - нещо, което според Гунян са обмисляли и собствените ѝ родители.
Подобни бракове обаче обричат много жени на домашно насилие и дори на смърт. Криминалната статистика на Индия дори гласи, че за последните 5 години близо 36 000 жени са били убити заради това, че не носят достатъчно зестра.
В страната дори има отделен термин - т.нар. тормоз за зестра и смърт заради зестра.
Това е специфична форма на насилие, което съпругът и семейството му упражняват над съпругата и семейството ѝ след като бракът вече е сключен. Те обаче настояват за още пари или имущество и ако родителите на жената откажат или не могат да ги осигурят, може да последват всякакви форми на тормоз. Самата Гунян е била свидетел на такива случаи сред нейни омъжени приятелки.
Подобна практика може да се ползва и като начин съпругът да получи извинение да се ожени за друга, с по-голяма зестра.
В такива случаи може да се стигне до убийства или жертвите да бъдат докарани до самоубийство, особено предвид че разводът все още е табу в Индия.
Тази практика изкривява и раждаемостта - според ООН годишно в страната се правят около 400 000 аборта, след като се окаже, че чаканото дете ще е момиче, за което трябва да се плаща зестра.
Според Гунян единственото решение да се намеси полицията, тъй като зестрата така или иначе е незаконна отдавна. В петицията си тя призовава местните сили на реда в град Бопал да обхождат сватбите и да арестуват хората, които си разменят зестра. Засега тя е подписана от около 9000 души.
Тя нарича това "жестока практика" и признава, че полицията няма как да е навсякъде, затова трябва да се промени начинът на мислене и нагласите.
Самата Гинян е категорична, че не би платила зестра, но би искала да се омъжи.
Напрежението в семейството ѝ обаче расте, тъй като на възраст от 25 години тя вече се смята да прекалено възрастна на брачния пазар.
Затова баща ѝ редовно гледа брачните обяви във вестниците, членува в подобна група в WhatsApp и е заръчал на всички роднини да се ослушват за подходящи младоженци.
"Той казва, че търси младоженец от 6 години, но без зестра няма да може да намери и за 60 години", казва младата жена, която още настоява да не плаща за брака си.