Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Call of Duty е най-ефективната рекламна платформа за оръжия": Роднини на жертви от масова стрелба съдят Activision

При трагичният инцидент в Увалде от 2022 година загинаха 21 души Снимка: Twitter, @IGN
При трагичният инцидент в Увалде от 2022 година загинаха 21 души

Точно на втората годишнина от една от най-кървавите масови стрелби в САЩ семействата на жертвите заведоха съдебни дела срещу технологичния гигант Meta, фирма-производител на оръжие и разпространител на видеоигри.

Според обвиненията компаниите носят отговорност, тъй като техните продукти са оказали сериозно влияние върху поведението на убиеца и са били използвани от 18-годишния Салвадор Рамос, който на 24 май 2022 година застреля 21 души в началното училище на тексаското градче Увалде.

Сред жертвите тогава са 19 деца и двама учители, като други 17 са ранени в различна степен, включително бабата на стрелеца. 

Една от основните причини за мащаба на трагедията е бавната реакция на местната полиция. По този случай семействата на жертвите съвсем наскоро постигнаха споразумение с община Увалде на стойност 2 милиона долара.

Сега обаче ще бъдат отворени два нови съдебни процеса. Първият е в щата Тексас и е насочен към регистрираната в Джорджия оръжейна компания Daniel Defense, която е произвела използваното оръжие - полуавтоматична карабина M4 V7.

Снимка: Getty Images

Вторият иск е заведен в Калифорния срещу Activision и Meta - компанията-собственик на социалната мрежа Instagram.

Адвокатът на семействата Джош Коскоф твърди в официално медийно изявление, че трите компании "партнират в схема, която е насочена към несигурни, подрастващи момчета", като Meta и Activision дават възможност на производителите на огнестрелни оръжия да правят маркетинг на своите продукти в социални мрежи и видеоигри.

В съдебните дела се твърди, че Рамос е закупил карабината M4 V7 на своя 18-и рожден ден, защото преди това е "бил набелязан и култивиран онлайн от Instagram, Activision и Daniel Defense.

"Това триглаво чудовище съзнателно е изложило оръжието на показ пред момчето, което е видяло карабината като инструмент за решаване на проблемите си", смята Коскоф.

Разследването след стрелбата показа, че Рамос в продължение на няколко години е бил редовен играч на шутърите от поредицата Call of Duty на Activision. През ноември 2021 г. той започва да играе и изданието Modern Warfare, което включва модела на Daniel Defence, използван при стрелбата в Увалде.

Пет месеца по-късно Рамос си прави регистрация в онлайн магазина на компанията, поставяйки оръжието в списък на желани продукти и само 20 минути, след като навършва 18 години, го купува. Осем дни по-късно се случва масовата стрелба.

Обвинението стига до там, че да определи Activision като "най-продуктивната и ефективна рекламна платформа за нападателни оръжия в Съединените щати."

"Междувременно стрелецът е бил заливан от явен и агресивен маркетинг в Instagram", казва Коскоф. "В допълнение към стотиците изображения, показващи тръпката от битката, Daniel Defense използва Instagram, за да възхвали незаконното, убийствено използване на своите оръжия."

Според него социалната мрежа прави пряката връзка между дете, оръжие и производител на оръжие.

Meta, Activision и Daniel Defense все още нямат официални отговори, но такъв има от Entertainment Software Association (ESA) - представителна организация на производителите на видеоигри.

От там посочват, че навсякъде по света се играят подобни видеоигри, но не навсякъде има същите нива на насилие, както в САЩ.

"Ние отхвърляме неоснователни обвинения, свързващи тези трагедии с гейминга. Те отклоняват фокуса от истинските проблеми и пречат на опитите за предпазване от бъдещи трагедии", казват от ESA.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените