Инфлацията в САЩ не се покачва с кой знае колко резки нива, но на американците скоро може да се наложи да се откажат от любимото си удоволствие - бързата храна.
От хамбургери и пилешки хапки, през сандвичи и до пици и понички - всички предложения на бранша поскъпват сериозно. Допреди не чак толкова време на джънк храната в Америка се гледаше като на вкусен и евтин начин да се нахраниш, но тези времена явно отминават.
А тенденцията като че ли само ще се засилва.
Само McDonald's заявяват, че тази година смятат да вдигнат цените в менюто си с 10%.
Както посочва Business Insider, около 10% увеличение претърпяха и цените на веригата в САЩ за 2023 г. Друга популярна верига, фокусирана върху грила и мексиканската храна, очаква да повиши цените си с поне 3% за второто тримесечие на настоящата година.
По статистика на американското Бюро по труда общото повишение в цените на веригите за бързо хранене за последната година възлиза на 6,2 на сто. В същото време от менютата отпадат промоционалните менюта и оферти, защото компаниите не могат да поддържат ниските им цени.
Една от причините е, че заплащането на час в САЩ се повишава от две години насам. В някои от ресторантите за бърза храна заплатите са скочили от 4 на 20 долара на час.
Друг фактор, който покачва стремглаво цените на джънка, са климатичните промени.
Според данни на Службата за безопасност и инспекция на храните около половината от телешкото месо, което веригите за бързо хранене използват, е внесено от Южна Америка. То е с по-ниско качество от говеждото, произведено в САЩ, и затова от него се правят кюфтетата за бургерите.
Голяма част от зеленчуците като домати, марули, краставици и лук, също са внос от Южна Америка и по-точно - от Мексико.
Климатичните промени обаче засягат сериозно южните държави и високите температури водят до по-слаби реколти. Това на свой ред носи повишение цените на продуктите, а оттам - и на храните, в които те са вложени.
Според някои потребители, свикнали да се хранят в ресторанти за джънк, ситуацията излиза извън контрол.
Пред Fox американец, който допреди няколко месеца редовно закусва в ресторант за бързо хранене, посочва, че получава все по-малки порции за все повече пари. Той уточнява, че последно е платил 14 долара за сандвич с яйце и шунка и безалкохолно. Добавя, че само безалкохолното му струва 7 долара.
Затова и все повече американци посещават възможно най-рядко ресторанти за бързо хранене, които преди са били сред любимите им.
Майкъл Скипуърт, изпълнителен директор на Wingstop - верига за пържено пиле и сандвичи - вече признава за тенденцията на отдръпване на клиентите и по-редки посещения във веригата заведения. "Стандартният ни клиент вече ни посещава само веднъж месечно", разкрива той пред CNBC.
Поръчките също са се свили и вместо цели менюта, потребителите си взимат само сандвич или само кофа с крилца.
А засега изглежда никоя от веригите няма точен план как да си върне клиентите и да повиши отново продажбите си, без да прави компромиси с цените. Повечето вече сериозно работят по нови предложения в менютата си.
Една от веригите за бургери например се кани да предложи мегабургер с по-големи и сочни кюфтета и гриловано италианско сирене вместо стандартното и малко изкуствено американско сирене за хамбургери.
McDonald's пък се опитват да измислят "меню за 5 долара", с което да примамят обратно потребителите.
Изглежда обаче нищо от това не може да върне предишната любов на американците към бързата (и някога евтина) храна.