Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Цветанка Фратева - еко човек и предприемач за зелено бъдеще

Цветанка Фратева - еко човек и предприемач за зелено бъдеще Снимка: Мария Съботинова

Цветанка Фратева е от поколението българи, които си спомнят истински мразовитите зими. Когато преспите са били с размерите на малко дете, а температурите не са се движели от плюс 15 до минус 15 градуса в рамките на седмица.

Тогава обаче основен фактор в съвременното ни ежедневие е отсъствал - прекомерното замърсяване на околната среда.

Употребяваните и изхвърлени пластмасови прибори за хранене днес са дежурна гледка наравно с предупрежденията за високи стойности на праховите частици в София всяка есен и зима. Появяват се като прогноза за времето и, типично за човешката природа, с времето се адаптираме към тях.

Но за Цветанка Фратева приспособяването към вредните за климата условия не е опция, която одобрява и още по-малко - която ще следва в бъдеще. Нейното призвание, житейско и професионално, се движи в противоположната посока - към опазване на околната среда.

Като изпълнителен директор на логистичната компания Greenpoint, Фратева отдава времето и енергията си в привличането на, както самата тя се изразява, "съмишленици" в ползването на предоставения от фирмата зелен транспорт.

А като човек, взел присърце идеята за по-чист въздух и защита на природата, ежедневието на Фратева е съпроводено с постоянни еко практики.

Подобно на повечето хора, които са притеснени за климата след репортажите за рекордна суша и наводнения, Цветанка събира разделно отпадъците си и внимава какви продукти и опаковки използва. Но това далеч не ѝ е достатъчно, за да усети, че прави стъпка към по-зелена промяна.

Тъй като бизнесът ѝ е насочен към зеления транспорт, за изпълнителния директор на Greenpoint естественото продължение на идеята е и лично тя да се придвижва с електрически автомобил в ежедневието си, което не ѝ се струва толкова смело и невъзможно, особено през 2022 г.

"Вече има електрически автомобили втора употреба. При нас служебният автомобил е такъв, защото за нас е важно. Вече е съвсем достъпно за хората да си купят от вторичния пазар електромобил и по този начин да променят градския си начин на живот, а с решение на етажната собственост - и да осигурят начин да го зареждат", споделя Цветанка.

Снимка: Изабел Янкова, Уайлд Пикчърс ЕООД

Транспортът е най-големият замърсител, заради което смяната с еко алтернатива веднага би повлияла за по-зелена промяна. Но за Фратева ключова практика от ежедневието е и да не оставяме след себе си куп боклуци, а точно обратното - каквото можем да приберем и да почистим.

В този ред на мисли редуцирането на употребата на пластмасови материали и летящите навсякъде найлонови торбички също е от голямо значение.

За Цветанка Фратева и колегите ѝ от Greenpoint отказът от пластмаса не е просто дребна подробност от деня им, а религия, около която всички са се обединили.

За служителите във фирмата природосъобразният начин на живот е лична мисия, която ги е довела в компанията, а Цветанка прави необходимото, за да ги улесни в намаляването на въглеродния отпечатък.

"В офиса имаме инсталирана фотоволтаична централа, за да захранваме колите си с наистина зелена енергия. Разработките ни позволяват да съхраняваме слънчева енергия и да я използваме за колите тогава, когато ни е нужно. Това не е някаква иновация, но кара целия екип да се чувства по-различен от всички останали в бранша и ги мотивира само по себе си", споделя изпълнителният директор на Greenpoint.

За хората от екипа им вече е "въпрос на чест" да подкрепят зелената кауза с различни инициативи. А шофьорите, от друга страна, са превърнали въпроса за пестенето на енергия в съревнование - кой ще кара по-добре електрическия микробус, което зависи от уменията и практиката им.

Снимка: Изабел Янкова, Уайлд Пикчърс ЕООД

Тази отдаденост на колегите ѝ се проектира и при разговорите с клиенти. От Greenpoint често се сблъскват с големи предразсъдъци по отношение на зеления транспорт като например за пробега на колите, за природосъобразността на батериите и за зареждането при драстично повишените цени на тока.

Но за Цветанка Фратева, която преди Greenpoint е организирала логистиката на търговски фирми, оборването на това недоверие е част от вълнението на работата.

"Вече не е трудно да се докаже, че производството на батериите за електромобилите е далеч по-щадящо за природата, отколкото производството на нефтените продукти. Това е ясно на всички. Другото, което все още хората не осъзнават или може би приемат по-трудно промяната, е, че при ползването на електрически средства се мисли и за рециклирането на тези батерии. Материалите, които се влагат в батериите, ще имат лимит, в един момент природните ресурси и добивът им ще бъдат изчерпани. Затова ние от сега мислим как да ги запазим", споделя Фратева.

Като начин да убедят потенциалните си клиенти, че зеленият транспорт е от полза за средата, в която живеем, от Greenpoint стартираха и поредица от кратки видеа за хората с астма и респираторни проблеми, които от първа ръка усещат проблема с мръсния въздух.

В първото видео от поредицата майка на две деца с астма казва, че най-малкото, което може да направим като общество, е да използваме градския транспорт, за да не усложняваме излишно живота на хората с дихателни проблеми.

Бизнесът обаче също може да направи повече, без това да се отрази драстично на финансовите разходи на фирмите.

"Електрическият транспорт е носител на полезна за природата политика, а още никой не смее да го използва. Не смее поради ред причини. Обясняваме, че част от фирмената ни стратегия е сами да произвеждаме електричеството си навсякъде, където е възможно. Налагало ни се е да обясняваме, че нашата услуга не струва повече от всяка конвенционална услуга, че пробегът и капацитетът са напълно достатъчни и знаем как, но хората понякога са скептични и не искат дори да опитат с нас при положение, че цялата отговорност за това как ще се справим е наша", казва изпълнителният директор.

Когато става дума за глобална кауза като околната среда обаче, тя смята, че трябва да се разсъждава в големи мащаби, като всеки от нас се интересува как може да се включи в решаването на проблема.

"Коректно е да отбележим, че замърсяването не се дължи само на превозните средства. Дължи се и на други неща - на инфраструктурата, на строителството в големите градове, което едно време е било съобразено с архитектурата и въздушните течения. Но според мен е важно всеки да гледа в посока какво може да направи, за да допринесе, а не да сочи с пръст другите вредни практики", на мнение е още Цветанка Фратева.

 

Най-четените