Фенове и герои

Не, това не е някаква ролева игра, просто бъдещите герои са сред днешните фенове. Така е било винаги и така ще бъде занапред.

Онези, които събират по 50 000 души по стадионите, са герои, които имат свои собствени герои. Както казах, така е устроен светът, в който живеем. И това е добре, защото в целия този кръговрат има някаква природна зависимост, някаква естествена приемственост.

Сигурно няма да се учудиш много, ако разбереш, че в нашата страна този механизъм не работи. Както всеки друг естествен механизъм впрочем. Защо?

Първо, защото нямаме герои. Една цинична сентенция твърди, че нация, която няма герои, си ги измисля. Е, ние имаме цял пантеон от измислени героични образи, зад които стоят хора с недоизказани, замаскирани или видоизменени биографии.

Моят учебник по история твърдеше, че Стефан Стамболов е фашист, а днешните го титуловат като спасител на нацията. Според моята учителка Борис III бешe предател, а сега е герой. В различните периоди от нашата курвенска история атентатът в църквата Св. Неделя беше дело на:

а/ тогавашната "фашистка" власт

б/ немците

в/ комунистите

На кого да вярвам? На никого. Не вярвам нито в Ботев, нито в Левски. Не вярвам във въстания, акции, преврати и избори. Бях на 17, когато падна комунизма и станах свидетел на това как поколението на родителите ми изгуби мечтите си по сините знамена и измислената демокрация. Видях как се свива и изгубва техният свят. Как потъва в екзистенциалния анус на ежедневието.

Не съм патриот. Обичам мястото, на което съм роден, но мразя държавата. И да не ми излизат с номера да си ходя като не ми харесва, защото трябва да са благодарни, че тези като мен още седят тук. Или всъщност не... Без нас щеше да им е още по-лесно. Няколко милиона тикви, които гледат турски сериали и ТВ игри до припадък, получават мизерни заплати и се хранят със заместител на сирене, който носи епичното име "деликатесен продукт".

Това прозрение важи и за музиката, която се произвежда в България. Ние нямаме герои. Нито една съвременна българска метъл банда няма да ти цитира български влияния от миналото. А и какво да ти цитира всъщност? Лично аз не се сещам.

Нито аз, нито хората, които познавам, сме били някога фенове на български групи. Не съм израснал с тях. Щурците бяха за батковците и каките, които дрънкаха на кухарки в парковете. Да слушам Ахат, когато цели три години преди това имаше бесен руски траш метъл? Да не говорим, че Metallica отдавна бяха издали Master Of Puppets. И до днес Контрол, Милена и Нова Генерация ми звучат като някакъв пост соц синдром без аналог. Нещо като пънк и уейв, ама всъщност не съвсем.

Същото важи и за българските банди от средата и края на 90-те. Всички. Да, и моята също. Ние просто изпълнихме мисията си, но не станахме и няма да станем герои за никого. Тази страна е обречена на дефицит на герои. А като гледам, съвсем скоро ще има и дефицит на фенове.

Понякога се потискам от баналното еднообразие на музикалните вкусове по нашите географски ширини. Те варират от AC/DC и Metallica през скандинавския блек до европейския симфо и пауър метъл. За разлика от 90-те, когато имаше доста шарени и интересни хора, сега виждаш едни и същи мултиплицирани субекти, които се обличат по еднакъв начин.

В България липсва комикс културата, рокабили културата, няма изразена пънк култура, не са познати съвременни явления като Djent например. Нещата идват с огромно закъснение или изобщо не се случват. Така феновете никога не могат да станат герои на следващото поколение фенове, които от своя страна също няма да бъдат герои за никого.

#1 Белия татко 11.07.2011 в 12:31:11

Не съм много съгласен. Контрол, Милена и Нова Генерация си бяха култови, аз съм им бил фен и те са ми били герои. Митко Воев, Васо Гюров - това са хората, които са оформили мирогледа на цяло поколение бунтари.

#2 vanko 11.07.2011 в 12:36:16

Имаше, Стефчо, имаше... Това, че си си слушал Металика и не си разбрал какво се случва тук, си е твой проблем. И да събереш на едно място Левски, Ботев и комикс културата... Достатъчно, мерси!

#3 Bobby_gBG 11.07.2011 в 12:45:35

За сметка на това си имаме чалга певачки за цял свят, и за всеки човек. Персонална лаготеса за всеки желаещт.

#4 Оня Дето Го Трият 11.07.2011 в 12:54:31

По-лесно ми е да коментирам статии, с които не съм съгласен. Тук просто няма какво да се добави Иначе да, Контрол, Васо Гюров, НГ и Митко Воев бяха действително култови за цяло поколение, но точно това казва и автора - явно недостатъчно, че да имат своите последователи и наследници.... Наследника на Васо Гюров си е май самия Васо Гюров Сед бът трю

#6 lele male 11.07.2011 в 13:53:09

Абсолютно съм съгласна с коментар 1 и 2. Излиза, че сме набори, а казваш, че Щурците били за каките и батковците А ФСБ??? А Тангра със Стенли?? хъх....

#7 lele male 11.07.2011 в 14:15:48

аааа и забравих да кажа: Не ти разбирам идеята. От къде тръгнаааа па накъдеее отиде...

#8 strawsPulledAtRandom 11.07.2011 в 14:31:59

1. "...На кого да вярвам? На никого. Не вярвам нито в Ботев, нито в Левски. Не вярвам във въстания, акции, преврати и избори. ..." ------- Ти не вярваш в нищо българско, но това означава ли, че не вярваш в нищо световно или просто смяташ, че само в България нищо не се е случило и никой нищо не може? По твоята хейтърска логика, може да се засере всяко едно събитие, всяка една личност от световен мащаб. Защото е естествено не само биографиите на нашите герои да са поизлъскани и идеализиране - ти да не си мислиш, че Джордж Вашингтон е отсякал една череша, после си е признал и останалата част от битието му е като невинна сълза от девица? 2. "...Понякога се потискам от баналното еднообразие на музикалните вкусове по нашите географски ширини. Те варират от AC/DC и Metallica през скандинавския блек ..." "...В България липсва комикс културата, рокабили културата, няма изразена пънк култура, не са познати съвременни явления като Djent например...." --------------- Оплакваш се, че липсват едните фенове, а са налични другите? Ако беше обратното, щеше да мрънкаш защо е обратното. Щото изхождаш от собствения си ограничен вкус и изобщо интелектуален хоризонт. С две думи - много вял и несвързан опит да напишеш нещо, с което да се покажеш като разбирач и аналитик. Съвсем неуспешен.

#9 tytyrytka 11.07.2011 в 15:35:50

Стеф40, нищо чудно, 4е си израснал с толкова много цинизъм, 4е не ти е останало в съзнанието място за патриотизъм. Имаш объркани понятия за това, про4ети в тълковния ре4ник за него... не е проблема, 4е в БГ нямаме истински герои, а наопаки:Имаме твърде много, но фалшиви. Те то4но затова, 4е не може да се формира кое е истина и кое- лжа сме на този хал. Да, държавата не подкрепя народа ни, но теорети4но ако подкрепя, досега да има изграден комунизъм някъде. А къде е той? национални Герои имаме: Левски и Ботев. като футболните ни отбори. Пове4е не ни трябват. "Видях как се свива и изгубва техният свят 8на родителите ти/. Как потъва в екзистенциалния анус на ежедневието. Ех, ако ми покажеш този ан*с, ще призная че нямаме герои, Стеф40!

#11 Оня Дето Го Трият 11.07.2011 в 16:28:28

Е кво му наскачахте на автора сега? Много ясно, че няма фен-култура (не че има някаква култура или възпитание въобще :wink Красноречиво говори факта, че сме единствената държава в която се провали Sonishpere-а поради липса на интерес Съмнявам се някога някъде в друга държава това да се случи! И аз не съм фен на Iron Maiden, ама в Камчатка да идат все ше се съберат 10-ина хиляди души.Тука....дръжки - "Тия вече сме ги гледАли" и мрън мрън за какво ли не после... Е не може всеки ден да се ражда специално за нас по една нова Metallica дето да не сме я гледАли... Та толкова за фен-културата в БГ

#13 strawsPulledAtRandom 11.07.2011 в 17:15:59

Оня, Сонисфиъра се провали не толкова заради липса на интерес, а по-скоро заради безумната цена като за тези банди. То затова посмъртно го прекръстиха на Sorrysphere Нищо против Мейдън, ама не може да поискаш 90 лева цена за най-клошарското място. Толкова струват трите дни нв Каварна - там дали ще се провали, как мислиш? И не било имало фенска култура... именно в стила на статията, фенска група от гостуващите беше например Мастодон. Заради тях си струва да отиде човек, защото правят нещо различно, а не излизат и през половината време да викат и да се лензят, както Manowar миналата година именно на Сонисфиър (не твърдя, че така щяха да ни губят времето и Мейдън, ама знае ли човек кво да чака от повехналите звезди, които идват за поредн път у нас?) Обаче, да се върнем на Мастодон - те нямаше ли да идват на миналия Сонисфиър? И кво стана? Поизложиха се миналата година (няма значение кой - дали организаторите или групата) и не дойдоха - как да бъдем сигурни, че като си платим втори път за тях, няма пак да направят същото? В Банкя, а не на Васил Левски, където е по-удобно за феновете (но ... по-скъпо за организаторите ), но пак да повторя, за по-висока цена от миналата година (толкова пари миналата година струваха двата дни Сонисфиър + Голямата четворка, на нац. стадион, с по-актуални групи дори само от втория ден). Е, кажи ми, не е ли жива лакомия това? После феновете били виновни. Като се провали Елевейшъна кой беше виновен - пак феновете ли?

#14 Оня Дето Го Трият 11.07.2011 в 17:38:29

Straws Това е най-тъпото оправдание от всички други! Пак казвам, не съм им фен и не бях си купил билет, но за легендарни имена като Мейдън и Алис Купър плюс сравнителни актуалните Слипнот и т.н, да кажеш че 90 са много, явно май не живееш в 2011 г. Може и да бъркам малко, но куверт за долнопробна кръчма с "участие" на Галена, плюс 3 ракии и салата, плюс такси до вкъщи сигурно излиза доста повече..... Така че промоутърите ви докараха Мейдън и Сайпръс Хил - вие просто не пожелахте да ги видите! Просто ако кажеш на приятелите си "Айде на кръчма довечера" ще дойдат всички, но ако има кажеш "Аре на Металика или Мейдън" ше се окаже, че всичките точно в тоя момент изведнъж са свършили парите или имат една работа на вилата... Tолкова за музикланта култура.

#15 Астролог 11.07.2011 в 17:55:14

Аре ако може разните метЪли да не се вземат толкова на сериозно, мм? как ли пък няма да почна да се прекланям пред разни извратени типове, дето дали не са по-скоро за принудително лечение, отколкотоза носене на ликовете им на фанелки като "горди синове на Один" ( http://www.youtube.com/watch?v=xinPRrtFBUg (18+ !) ) п.п. За сведение на неинформираните: съществува и музика , в която не се пеее за извращения и черна магия...

#16 strawsPulledAtRandom 11.07.2011 в 18:30:45

"...съществува и музика , в която не се пеее за извращения и черна магия..." ------------- Хахахахахах, шарлататнин с ник "Астролог" мрънка против извращенията и черната магия Оня, въпрос на лично мнение е кои групи са легендарни. За мен легендарни са Tiamat и Paradise Lost, въпрос на вкус (казало кучето... ). Какво означава "легендарни" - просто хората са били едни от най-добрите преди петнадесет и преди двадесет години, но оттогава почиват на стари лаври - факт. Нямаше да има фенове, ако и в Каварна се провали феста заради липса на интерес. Обаче от всичките ми приятели, с които мислехме да ходим на тазгодишния Сонисфиър, още преди да са обявили бандите, никой не се отказал за Каварна - просто този път там селекцията е много добра и тематична. А за Сонисфиър окапаха един по един. Просто на всички им стана криво от лакомията на организаторите - пак като миналата година събрани най-разностилни групи, за да могат да привлекат хем дъртите метали за Мейдън, хем тийновете на по 14 за Слипност - не че и 2010 не беше така, ама сега е вече прекалено... Как за Рамщайн миналата година искаха по-малко от сега за Мейдън? Просто организаторите си отвориха яко гърлата тази година и подцениха елементарната пазарна логика. При групите, които идват и ще идват за една година... Смятай, че отсега ще си купя за Аморфис през ноември - айде да се провали и този концерт поради липса на интерес? Ама там хората искат 40 лева за мноооооого по-малко билети. И тези 90 лева пак казвам, че бяха за най-мизерния бекстейдж - иначе имаше и доооста по-скъпи билети. Да не говорим, че е малко тъпо да сравняваш 45 евро в България с 45 евро в Германия или Англия. Ако тук са ни 5 пъти по-ниски доходите, нормално е това да спира хората и всеки организатор, който има елементарна представа за нещата, ще се съобрази с това и няма да разчита на еуфорията от миналогодишния фест...

#17 Астролог 11.07.2011 в 19:08:36

риторичен въпрос: е ли извратено същество, възхищаващо се на извратеността и издигащо я в култ?

#19 Астролог 11.07.2011 в 20:31:31

Категорично съм против извратеността, алкохолизма и черната магия да се представят като велик лайфстайл! (последното не е майтап, въпреки че някой метЪли може да не са наясно кво си правят даже като носят разни железца и разни тениски с да не казвам какво по тях) подобна музика може да влияе вредно върхи аурата и съзнанието и хич не се връзва в претенциите за "true sons of Odin, AKA comet riders" ! Комплекси! И не намирам за срамно това да се изкаже някой против пошлостта и извращението, което пряко или косвено може би е деформирало съзнанието и може би живота на хиляди, да не казвам милиони, щото разбираш ли "било модно да си метъл/пънк/трашар" с подковани кубинки, дето смърди от далеко и се целува в публиката, докато на сцената "великите" менуър ги натискат мацки по монокини! предполагам че дори майка метълка не би учила дъщеря си така да се...мърли... Нема нужда!

Новините

Най-четените