Танцувай с мОн

"Наесен с песен", така одобрително си кимат чиновниците в МОН. Сигурно са предоволни от решението да превърнат българското училище в най-голямото танцувално риалити, в което участието е задължително, а не доброволно и основано поне мъничко на критерия „талант".

От 1-ви до 12-ти клас, искат - не искат, всички ученици ще усвояват стъпките на два български народни танца на година, както и едно гръцко сиртаки на изпроводяк. Накрая, ако не изкарат матурите или просто не им се учи повече, поне ще бъдат подготвени за сватби, кръчми, събори и изобщо всякакви социални хепънинги, изискващи манифестация на българщината.

Извън идиличното бъдеще, начертано от екипа на Меглена Кунева, нещата не изглеждат толкова happy.

По-старите вече се присетиха за образованието по време на комунизма, а по-младите доловиха, че системата прави нов дълбок поклон пред евтината патриотарщина, с риск окончателно да си зарови главата в пясъка.

След като с популистки ъперкът запази турското робство и „Даваш ли, даваш, Балканджи Йово", МОН отново действа ретроградно, без да си свери часовника с времето, в което живеем.

2016-та година - българските ученици ринат дъното по функционална грамотност в ЕС, не могат да се ориентират в решаването на практически казуси, а правописът им стига колкото за извинителна бележка до класния.

И не само това - те са притеснително напред в класациите по затлъстяване и употреба на алкохол и марихуана. 38 на сто от тях редовно пушат. „Физкултурата" буксува и всички новооткрити спортни площадки и селски стадиони на света не могат автоматично да примамят подрастващите.

Държавата трябва да действа решително, за да запълни тази бездна.

А не да замества спортната подготовка с народни танци, дублирайки и без това вегетиращата и едва кретащата мрежа от читалища, където хоро и ръченица се преподават няколко идеи по-сериозно и професионално.

Педагозите, дори щатните в министерството на Кунева, трябва добре да осъзнават какво се случва в детските глави, когато нещо е задължително. Дори добрите пророци не биха се наели да кажат какви ще са резултатите.

В последните години школите и клубовете по народни танци са в разцвет, защото се пълнят със сериозни и мотивирани хора, а не с разсърдени тинейджъри, които се страхуват да не се изпотят преди голямото междучасие или контролното по химия, "играят" баскетбол по дънки или се правят на болни, за да разполагат с 45 минути чатене на пейката.

А тези, които проявяват интерес, нямат да имат право да избират. Ами ако предпочитат салса или суинг, ако искат да се научат да танцувал валс, например?

В мрежите се въртят десетки видеоклипове, показващи как малки и големи ученици въртят кючеци и пеят хитове на Азис, докато решават задачи по математика на дъската или провеждат „час на класния". Ясно, танцува им се. Но дали им се танцува с МОН?

#1 gothic 03.05.2016 в 14:58:29

"В последните години школите и клубовете по народни танци са в разцвет, защото се пълнят със сериозни и мотивирани хора, а не с разсърдени тинейджъри....." Греда, Уебкафе, греда. Пълнят се с не дотам добре оправени милфки около 40-те, за което това е последният опит да се задържат на повръхността на социума. Има и истински любители на автентичния фолклор, но погледнете фейсбук профила на която и да е школа по народни танци, послеи профилите на членуващите в нея, какви снимки постват те и ще добието точна представа....

#3 kaka 03.05.2016 в 18:13:50

На мен идеята ми харесва, не ми допада оплюването й. Какво лошо в часовете по физическо да се учат народни танци? Едно време си ги учехме и сега успявам на Нова година да тропна хорце Със сигурност една ръченица успешно ще изпоти позатлъстялото детенце и дори може да му достави удоволствие, за разлика от унизителните 60 м. бягане, дето е все последно...

#6 mima 03.05.2016 в 21:00:12

Аз харесвам идеята. Две хора на година няма особено да нарушат учебната програма по физическо възпитание. Най-много да пораздрусат дебелите дупета на децата. А те определено вече са доста затлъстели, рядко се вижда хубаво момиче от 3-4 клас нагоре.

#7 pixie 03.05.2016 в 22:37:00

С хората всичко е ок, ама сиртакито малко ме притесни. Политически коректно ли е? Не е ли родоотстъпническо?

#10 pixie 04.05.2016 в 22:53:45

"Трудно е да възбудиш любопитството им към нещо, ако пък това трябва да правят кадрите на Кунева, си е вече мисия невъзможна, имайки предвид техния багаж и мотивация." - Малко се обърках - мотивацията и багажът на Кунева или същите на тинейджърите?

#13 Rowan 06.05.2016 в 14:49:22

Принципно над 90% от популацията и да учи файда няма. Виж, всяка активност, която да допринесе за физическото им състояние е добре дошла – поне да станат годни за възпроизводството на работната сила. Пък и все някой трябва да сади пиперо в Холандия - за тази цел литература и математика не трябват, а здрав кръст…

#14 KingoftheROAD 06.05.2016 в 17:08:12

Геренова, тя женската логика е вся и все, и на куб и на квадрат. Нема такову жуотну. Каква логика предлагаш да се учи? И каква ще измъдрят в МОН ?

#15 deowin 06.05.2016 в 18:13:54

>Каква логика предлагаш да се учи Точно както Manuela, и аз предлагам да се учи нещо като реторика и логическо мислене със силен фокус върху практиката. Целта е да спрем пролиферацията на индивиди без дори основни умения за рационално разсъждение и понятие за интелектуална почтеност, за да виждаме все по-малко впечатляващо силни демонстрации на печалните следствия от липсата на такова образование като, например, твоя коментар.

#16 KingoftheROAD 06.05.2016 в 18:51:45

deowin "... и аз предлагам да се учи нещо като реторика и логическо мислене със силен фокус върху практиката..." Този път съм съгласен с теб, до тук добре. А как да го прекараме през МОН„ и да започне да се учи в училищата?

#18 Дракон с кисело зеле 06.05.2016 в 21:31:23

Кинг, добро начало ще е изобщо да спрем да обръщаме внимание на малоумниците, които си мислят, че ролята на училището е да възпитава подрастващите в родолюбие - същите, за които е ОК ужасна гнусотия като песента за Балканджи Йово да остане в програмата, но първият модерен роман в историята на литературата да отпадне. Същите, за които явно е ОК да учим Вазов до припадък, но гимназиалните ученици дори да не помирисват Стайнбек, Уайлд, Оруел... Същите, на които, с други думи, изобщо не им е ясна целта на изучаването на литература в училище. Или изобщо на училището, всъщност.

#19 deowin 06.05.2016 в 22:18:57

На мен пък ми е интересно как KingoftheROAD на думи е съгласен с мен, но на дела не полага елементарното усилие да се получи образованието, което явно му липсва, и за което говорим аз и Manuela. Искаш стъпка по стъпка? Започни от съждителна логика и предикатна логика от първи ред. Овладей тях. Ма ги разбери сериозно, отдели им поне месец. След това можеш да минеш към предикатна от по-висок ред, която все още има съществени практически приложения. Дълбокото й разбиране би трябвало да ти отнеме още няколко месеца. Не, с по-малко не става, независимо колко простички ти се струват идеите й. Погледни дългите списъци със логически заблуди (има десетки източници онлайн, с прости примери и прочие). Направи си труда да разбереш защо всяка една от тях е заблуда, кои са ключовите й характеристики, които я правят такава, как се идентифицира, че едно разсъждение влиза или не влиза в тази категория. Развий интелектуална почтеност. Разбери и проумей, че тя ти повелява, че дори най-дълбокото познаване на всички логически заблудите не те имунизират автоматично от тях. Научи какво е fallacy fallacy. Развий интелектуалната си почтеност още повече. Виж и постигни вида смирение, към което води тя. След това можеш да минеш към практически приложения от по-висок ред - реторика. За това силно препоръчвам философски трудове и речи на успешни политици (мога да се намерят с подробни разбори, които ти показват силните и слабите страни). Какво, трудно ли ти се струва? Може би не е лесно, но алтернативата е да си останеш прост и неук, и да продължаваш да бълваш чутовни глупости без да изпитваш дори минимално угризение на съвестта от грубото поругаване на всички правила на рационалното разсъждение. Доколкото си спомням, на думи уж беше против това. От там започнахме.

#21 vanko 07.05.2016 в 11:25:25

Пиша максимално елементарно, за да бъда разбран дори и от драматизатори като Чарли Геренова, киселото зеле и Стела Бонева... Две хора. Една година. Две хора за една година. Само две хора за една ЦЯЛА учебна година. За една цяла учебна година - две хора. Най-вероятно В ЧАСОВЕТЕ ПО ФИЗИЧЕСКО ВЪЗПИТАНИЕ. Децата ни ще бъдат унижавани, принуждавани, насилвани да... ТАНЦУВАТ. От време на време. Шок и ужас!!! Драма на драмите!!! Вселенски скандал!!! Танците са ерес!!! Пу, пу, Анатема!!! За мен е много по-драматична неспособността на някои хора да осъзнаят разликите между час по физическо възпитание (и танци) и час по литература, логика и т.н.

#23 Дракон с кисело зеле 07.05.2016 в 14:48:48

Много съм съгласен с последното, между другото - извън спортните училища просто няма смисъл да се изучава физкултура задължително от един момент нататък. Истинска двигателна култура аз поне развих чак в университета, благодарение на тренировките по бойни изкуства за студенти и в годините след това, в които продължих. Физкултурата в училище обаче беше някакво безобразие, което години наред ми смъкваше успеха. И за какво? Явно защото е от първостепенно значение ученикът в гимназия с техническа насоченост да може да играе волейбол...

#24 dedogo6 07.05.2016 в 16:57:34

Червените тролове не спят начи... Не е въпроса какво ще се и какво няма де се учи в училище, въпроса е че е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО. Това мирише на един период от време, в което всичко доброволно всъщност не те питат дали искаш. Учил съм народни танци в час по физическо на времето в ония времена.И тогава беше задължително.И какво - не мога да играя хоро и тва е. Тогавашната другарка по физическо съвсем добре осъзнаваше колко е безсмислено да ни гони за това, и не ни оценяваше на база хората.Просто да мине като дейност и толкова. А ся - задължително и съм сигурен, че не един и двама ще си останат с двойки заради това. На който му се играят хора - има школи, има аматьорски състави има всичко.Познавам такъв човек, той го прави с кеф. Така трябва да е в училище - който иска. А не задължително. GETI за тебе се отнася , червен трол такъв...

#25 GETI 07.05.2016 в 18:15:49

Тъпанар с кисело зеле браво,че съм цитирал Джамбазки е вярно,но не като авторитет,а като евродепутат. „авторитетите“ тук сте ТИ, Чарли Геренова,Прасчо и разбира се аФтора. дедогош има още ряпа а рупа,доде стигне вашия ненадминат „авторотет“. и наистина,коментара ти ясно показва,че..“ Щом се дразнят и получават мисловни гърчове и словесни разстройства, значи сме на прав път“ п.с. и Тъпанар с кисело зеле,стига вече с тия плюсове по Чарли Геренова,оти от небето си личи,че ако не сте един и същ човек,то поне сте тандем тролчета

Новините

Най-четените