Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Има ли шанс друг сериал да повтори успеха на Game of Thrones

Сериалът се появява през 2011 година и макар че разполага с предварително изградена фенска база заради поредицата на Джордж Р.Р. Мартин „Песен за огън и лед", по която е създадено Снимка: HBO
Сериалът се появява през 2011 година и макар че разполага с предварително изградена фенска база заради поредицата на Джордж Р.Р. Мартин „Песен за огън и лед", по която е създадено

Последният сезон на Game of Thrones ще се появи на екран в малките часове на 15 април, а с това и настъпва „началото на края". Все още никой не знае какво ще ни се разкрие в последните шест епизода, но каквото и да стане, един въпрос ще остане във въздуха: ще има ли друго телевизионно шоу, което да повтори успеха на Game of Thrones.

Сериалът се появява през 2011 година и макар че разполага с предварително изградена фенска база заради поредицата на Джордж Р.Р. Мартин „Песен за огън и лед", по която е създадено, успехът му все още не е масов. Увеличаването на зрителите идва с натрупването на епизодите.

Историята е изпълнена с фантазни елементи, великани и дракони, но същевременно може да бъде гледана и като политическа драма - действието се кралство с дълга и сложна история, разкъсвано от битки за власт.

Game of Thrones е най-близкото до блокбастър в телевизията - сериалът има огромен бюджет, като същевременно е от класическия тип телевизионни предавания - всяка седмица се появява по един епизод, който въпреки стрийминг платформата на HBO се излъчва в определен час по телевизията. Има милиони отдадени фенове, които коментират ожесточено какво се случва след края на всеки епизод.

Така Game of Thrones обедини зрителите по света - само в САЩ седми сезон имаше средно 32.8 милиона гледания на епизод.

В сравнение финалът на „Момчетата от Медисън авеню" (Mad Men), който се радваше на одобрението на критиката и висок зрителски интерес, имаше средно 4.6 милиона зрители в САЩ през 2015 година.

И ако Game of Thrones промени телевизия, то и тя самата се промени, докато се излъчваха сезоните на шоуто. По време на битките за власт между различните семейства и герои във Вестерос, телевизията се оказа узурпирана от стримийминг платформи, популяризира се „биндж" културата (гледането „на един дъх" на много епизоди последователно, вместо да се изчаква по един седмично).

По тази причина е възможно краят на Game of Thrones да отбележи и края на една ера в телевизията - ерата на телевизионните предавания, които всички гледат и обсъждат едновременно.

Докато всички се чудят кой ще е следващият хит, който да наследи Game of Thrones, истината е, че може никога повече да не се появи сериал с такова универсално културно влияние. Сара Хюз, която отразява в „Гардиън" излъчването на всеки епизод смята, че именно такава е ситуацията. За нея е трудно да повярва, че може да се появи друго телевизионно шоу, което да доминира разговора по начина, по който го прави Game of Thrones в последните години.

През 2015 година телевизионният продуцент Джон Ландграф, който оглавява американската телевизионна мрежа FX използва фразата „телевизионен пик", за да опише начина, по който аудиторията е потопена в огромен брой произвеждани сериали. Резултатът от това е, че ставаме по-придирчиви, когато избираме сериали и дори най-модерните заглавия, накичени с имената на световни звезди, трябва да се борят за мястото си сред предпочитанията на аудиторията.

Въпреки че епизодично се появяват сериали, които да задържат вниманието на аудиторията, никой не постига мащаба на Game of Thrones, а и след успешния първи сезон успехът на втория е под въпрос.

По тази причина е възможно бъдещето на телевизионните сериали да е в кратките формати - кратки епизоди и сезони по примера на сериалите Fleabag (BBC) и Russian Doll (Netflix), които разказват историята стегнато, без излишно криволичене. Фактът, че имаме толкова много за гледане и толкова малко време значи, че сериали в осем сезона може би ще отстъпват пред по-кратки и перфектно оформени.


Fleabag

Това не значи, че липсват опити успехът на Game of Thrones да бъде повторен. Amazon вложи близо 1 млрд. долара в сериал за предисторията на „Властелинът на пръстените", а HBO развива продукция по култовата комикс поредица „Пазителите".

Ще има и сериали, които продължават темата от Game of Thrones, но в предистории - за момента се подготвят пет, по първия от които вече се работи и в който действието се развива 10 000 години преди събитията в GoT. Съмнително е обаче доколко те ще са успешни.

"Последното, което искате е, да пусне един-два спинофа и те да не са на нивото на оригиналния сериал и да се провалят тежко", казва Робърт Грийнблат, новия председател Warner Media - компанията собственик на HBO. Той посочва и че да се започне работа по новите сериали от вселената на Джордж Р. Р. Мартин е било предизвикателство.

Същевременно Game of Thrones е сериал, който се гледа по едно и също време в целия свят, независимо от часовата зона и това е нещо, което трудно може да се случи отново.

Въпреки това Кийрън Бълтър не смята, че краят на традиционната телевизия и нейното въздействие е близо. Той е преподавател по телевизионна продукция в университета Солент в Саутхемптън вярва, че никога досега не е имало толкова голям глад за блокбастър сериали. За да се случат обаче е необходимо време, за да се изгради аудитория. Бътлър дава за пример именно Game of Thrones и това, че неговите масови фенове са се появили около трети сезон. Според него информацията за култово шоу се предава от уста на уста и така се изгражда статута му.

Бътлър вярва, че няма да видим и умирането на традиционната телевизия. Той дава пример със завръщането на Twin Peaks през 2017 г. и нетърпението в очакване на нов епизод - нещо, което няма как да се случи с пусканите наведнъж сезони на сериали на Netflix например.

Затова появата на нов сериал, който да се сдобие с мащабна аудитория е възможно, но само ако хората гледат епизодите едновременно. В противен случай общият разговор е много труден.

 

Най-четените