Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Сценаристите на The Rings of Power искат да създадат класика, която да се гледа и след 60 години

Не се смейте! Ние се смеем и от ваше име Снимка: Getty Images
Не се смейте! Ние се смеем и от ваше име

Шоурънърите на сериала The Lord of the Rings: The Rings of Power, т.е. хората, отговорни за сценариите и менажирането на екипа зад най-скъпата телевизионна продукция в историята, са чули критиките на феновете на писателя Дж. Р.Р. Толкин. Или поне така твърдят в скорошно интервю за The Hollywood Reporter.

Джей Ди Пейн и Патрик МакКей казват, че критиките, които зрителите дебатират, вече са били обсъждани от творческия екип при създаването на сериала.

"Някои от най-трудните за слушане неща са от циничната гледна точка, че [сериалът] е печелбарски проект", казва Маккей. По думите му е точно обратното - The Rings of Power (TROP) бил продукция, в която никой не се труди за пари, а всеки го прави "с любов".

В момента зрителите сякаш не усещат тази любов или поне не я връщат обратно към създателите на сериала. Макар TROP да има 85% одобрение от критиката в сайта Rotten Tomatoes, оценката на зрителите - пак там - е едва 38% одобрение.

В IMDb (между другото собственост на компанията Amazon, която стои и зад студиото, работило по поредицата) оценката е 6,9 от 10 - далеч от тази за трилогията "Властелинът на пръстените" на Питър Джаксън (съответно с оценки 8,8, 8,8 и 9). По-добри са дори оценките за по-зле приетата трилогия "Хобит" на същия режисьор, филмите от която са оценени от зрителите съответно със 7,8, 7,8 и 7,4.

Сравненията с филмите на Джаксън не са неуместни, защото дори шоурънърите на The Rings of Power правят такива. Влиянието на Джаксън е очевидно в дизайна на Средната земя в сериала, макар новата продукция да не е пряко свързана с филмите от началото на века и да не бива да се разглежда като нейна предистория.

Всъщност целта на Маккей и Пейн, според интервюто в THR, е да създадат класика, която да се гледа отново и отново, подобно на "Властелинът..." на Питър Джаксън.

"Когато говорим за мерило за успеха, това, което е от значение за нас, е дали е достатъчно развлекателно, че хората да го обсъждат и дебатират", казва Маккей.

Според шоурънъръите на първия сезон ще се гледа по-позитивно, когато тайните от него бъдат разкрити, което ще промени възприятието за епизодите при второ гледане (ако някой се опита да ги гледа повторно, държим да вметнем).

"Някои неща получават огромни похвали от критиката и печелят тонове награди, а на следващата година са забравени. И обратното, някои неща не получават много любов, но все пак стават класики, които биват гледани 60 години по-късно", казва Пейн.

Оптимизмът им е впечатляващ с оглед на крайния резултат - в Webcafe.bg не крием все по-растящото си недоволство от The Rings of Power, което е свързано не с политкоректните залитания, а с ниското ниво на сценариите, липсата на логика в някои събития и откровени разминавания с написаното от Толкин.

Що се отнася до критиката срещу тях, двамата шоурънъри признават, че някои от епизодите на първи сезон нямат усещането за неотложност, което според тях се очаква от адаптация на творчеството на Толкин. Така разбрали, че в някои от по-малките сцени се губела връзката с големите залози в центъра на историята.

"Има неща, които не сработват така добре в първи сезон, както биха сработили в по-малък сериал. Трябва да бъде за доброто и злото и за съдбата на света, иначе нямаш епичното усещане, което искаш, когато си в [света на] Толкин", обяснява Маккей.

Струва ни се, че проблемите трябва да се търсят на по-мащабно ниво, но е добре, че двамата сценаристи поне признават за някои слабости. И тук идва може би най-спорният момент в интервюто - че търсят проблема не в себе си, а в критикуващите ги.

По думите на Джей Ди Пейн в творчеството на Толкин става дума за различни хора, които си нямат доверие и изглеждат различно един от друг, но намират нещо общо в приятелството си и в постигането на големи неща.

"Това е духът, който се опитваме да внедрим във всяка запетайка и точка в сериала. Това, че тази ни цел може да е обидна за хора и да ги ядосва... трудно е да го разберем. Какво пазят? Не виждам как хората, които казват тези неща, могат да мислят, че се борят за нещо добро. (...) Дори когато се бориш за нещо, което мислиш, че е добро, ако правиш нещо по-лошо в тази битка, ти ставаш зъл. Не виждам как хората, които казват тези неща, мислят, че се борят за нещо добро. То е явно зло", коментира Пейн.

Тези му думи ще оставим без коментар. Те обаче напомнят на позицията на Amazon Studios като цяло - че има координиран опит да се нападне шоуто заради опита да се разнообрази творчеството на Толкин със силни женски персонажи и цветнокожи хора. Но като контра на тези обвинения идва примерът с "Домът на дракона" на HBO Max - фентъзи сериал по творчеството на писателя Джордж Р.Р. Мартин.

Там също има подобни промени (тъмнокожите представители на дома Валерион), които доведоха до критики, но това не се отразява на оценките за сериала.

Ей така стоически и ние понасяме всеки епизод на The Rings of Power с надеждата, че ще стане по-добре. Снимка: Amazon Prime
Ей така стоически и ние понасяме всеки епизод на The Rings of Power с надеждата, че ще стане по-добре.

Нека припомним как всъщност Джей Ди Пейн и Патрик Маккей, двама сценаристи на по над 40 години, получават работа в този грандиозен проект, без преди това да имат какъвто и да е успех в собствената си професия.

Всичко започва през 2017 г., когато носителите на правата върху "Властелинът на пръстените" започват да обмислят възможността да позволят създаването на сериал по книгата.

Според източници на сайтовете за кино отвъд Океана от HBO са предложили да направят поредица, който отново да разкаже за Третата епоха от книгите на Толкин. С други думи, в голяма степен да повтори отново онова, което видяхме в трилогията "Властелинът на пръстените" на режисьора Питър Джаксън. И макар наследниците на творбите на Толкин да имат проблеми с филмите на Джаксън, нов екранен прочит на същата история очевидно не ги интересува.

Твърди се, че Netflix от своя страна предложили редица проекти - сериал за Гандалф и драматичен такъв с Арагорн. Едва ли не са виждали възможност да се подходи по примера на Marvel Studios - споделена вселена от сериали, което обаче също не се е харесало на носителите на правата.

По това време Джеф Безос, създателят на Amazon и един от най-богатите хора в света, от доста време настоява пред ръководителите на филмовото студио на компанията - Amazon Studios, да започнат да се занимават не толкова с фестивални продукции, които печелят награди, но не и масовата аудитория, колкото с хитове.

Безос иска "своя Game of Thrones" и възможността за сериал по "Властелинът на пръстените" се оказва достатъчно изкушаваща възможност.

Това, с което екипът на Amazon печели надпреварата за правата (отвъд милионите долари), е не конкретна идея за сериал, а уверението, че носителите на правата ще имат място в обсъжданията около продукцията, за да се "предпази наследството на Толкин".

Нещо, в което сякаш не са успели.

Защитници на сериала се опитват да прокарат идеята, че всяка критика срещу него означава, че си расист. Снимка: Amazon Prime Video
Защитници на сериала се опитват да прокарат идеята, че всяка критика срещу него означава, че си расист.

Тук идват Пейн и Маккей. Двамата са бивши служители на компанията на режисьора Джей Джей Ейбрамс Bad Robot, където са преработвали сценарии и са разработили няколко свои сценарии, включително за нереализиран филм по "Стар Трек".

"Бяхме стигнали до такъв момент - от 10 години пишехме филми, които трябваше да бъдат направени. Филми с правилния режисьор, с правилния актьорски състав, с правилния сценарий, с правилното заглавие и с правилната интелектуална собственост - и пак не се случваше. Така [че си помислихме, че] може би трябва да пробваме телевизията", разказват двамата.

Когато дошъл моментът да кандидатстват за това да оглавят бъдещия проект на Amazon, те предложили сериалът да разкаже подробно "пролога" на "Задругата на пръстена" на Питър Джаксън - там, където Галадриел разказва за създаването на Единствения пръстен и края на Втората епоха с голяма битка на хора и елфи срещу орките на Саурон.

Били са нужни още седем предложения какъв точно да бъде сценарият, докато някое бъде одобрено. В продължение на половин година са убеждавали както различни фигури на ръководни позиции, така и акционери.

Пейн и Маккей поне признават, че конкурентите им за позицията - другите хора, които е имало шанс да оглавят сериала, са били по-опитни и на "хартия са имали резюмета, които са били по-подходящи за работата".

Двамата накрая се обърнали към бившия си шеф Джей Джей Ейбрамс с молба да се обади на Amazon и да каже някоя добра дума за тях, което по тяхно мнение е помогнало. Ръководителят на Amazon Дженифър Салке казва, че за решението за наемането им е повлияла "дълбоката връзка с материята", която двамата неопитни сценаристи имали.

Сценаристите твърдят, че никога не са получавали лично бележки от Джед Безос за сценариите си, но винаги са знаели, че това шоу е от "особено значение за него".

Тук е и слабата надежда. В момента текат снимките на втория сезон на The Rings of Power, а Пейн и Маккей очакват работата по него да продължи "още две години".

Джеф Безос е известен с това, че когато е ангажиран с нов продукт на Amazon, не се притеснява да се меси в разработката, да дава идеи, да отхвърля такива, които не му харесват... Още повече, че по думите му едно от децата му е голям фен на Толкин и го е помолило да не прецаква сериала, уж базиран върху творчеството на любимия му писател.

След като поредицата вече разочарова, може би Безос ще е добре да помисли да даде на наследника си да помага на Пейн и Маккей. Все пак детето, подобно на двамата шоурънъри, също няма успешно реализиран сценарий до момента.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените