Решение на Федералния съд в Германия дава правото на отделните немски градове сами да преценят какви мерки ще предприемат, за да подобрят качеството на въздуха.
Това изненада много от германците. Беше шок за политиците, които нямат избор, освен да се справят със ситуацията, и за икономиката като цяло, имайки предвид, че няма базисен план да избегнат неминуемите загуби.
Постановлението на съда засяга и отделните хора и най-вече тези, чийто живот е свързан с дизела.
Представете си тържище за използвани автомобили, подобно на това покрай много български градове. Ако се съди по снега по тях, колите са там от доста време. В Германия доста от тях са BMW и Mercedes, повечето на дизел.
Набил Ашкар е собственик на една такава борса. Колите в нея обаче са непотребни за западния пазар. Преди ги е продавал на дилъри, но те вече не ги искат.
Повечето от дилърите са прекратили дейността си от седмици. Единствените му потенциални купувачи идват от Източна Европа. Въпреки това са добре запознати със ситуацията в Германия и с цените, които тя налага. Офертите са толкова ниски, че продажбата дори не си заслужава.
Следователно автомобилите си стоят на тържището. Дори идват купувачи, които връщат колите - не искат такива с дизелови двигатели повече.
Продавачите на автомобили втора ръка като Ашкар имат проблем. И решението на съдиите в Лайпциг в част от него. Но проблемите с дизела започват много по-отдавна. През 2013-а около половината от новите от новорегистрираните коли са с дизелови двигатели.
За миналата година са само една трета. За този февруари спадът е с нови 19%. Дизелът среща бавно и мъчително отричане.
В същото време в новия шоурум на Tesla - електромобилите на Илон Мъск - има нещо почти нахално. От една страна това е решението на американския гигант да отвори филиал в Щутгарт - домът на Daimler и Porsche. Освен това е по средата на пешеходна зона. При всички положения бизнесът процъфтява. В неделните сутрини шоурумът бъка от потенциални купувачи.
Календарът за тест-драйв е пълен, а персоналът е ентусиазиран от решението в Лайпциг.
Оттогава получават доста обаждания от хора, които искат да се отърват от дизеловите си автомобили, преди да станат абсолютно безполезни. Всъщност дори и Tesla приемат стари дизелови коли като част от заплащането, но мнозина не са наясно с това.
За взелите решението обаче не е само въпрос на собствен комфорт. Те мислят за бъдещето и за внуците си, които също ще искат да живеят (и да дишат).
Ето докъде стигаме - SUV-то на Tesla със своите врати, вдигащи се като криле на чайка, стават синоним на опазване на околната среда. В същото време Щутгарт се готви да отмени последната тревога за опасно високи нива на фини прахови частици във въздуха. Въпреки това до няколко дена най-вероятно ще бъде обявена нова.
Какво се случва с такситата?
Франк Кюле е на 51 години и е председател на кооперативът на таксиметровите шофьори в Мюнхен. Той е в бизнесът от 30 години и има безброй километри зад волана. Забрана на дизеловите автомобили в Мюнхен може да е огромен проблем, а някои просто ще спрат да работят.
Според Кюле евентуални ограничения ще засегнат около 75% от такситата в града или около 2 хил. коли. Това не просто ще вдигне цените, но и ще попречи на шофьорите да "вършат задълженията си", казва той и допълва, че такситата се смятат за част от градския транспорт.
Само че смяната на такситата с електрически е близо до невъзможното - повечето компании в момента не могат да си го позволят. Тези, които сменят автомобилите, ще трябва да вдигнат таксите си. От своя страна това ще доведе до спорове с общината, която определя тавана на цените.
Фердинанд Дуденхофер е автомобилен експерт и професор в университета Дуйсбург-Есен. Той съветва шофьорите да запазят самообладание и да не се поддават на временната паника.
Допълва, че към момента собствениците на дизелови автомобили не бива да бързат да ги продават.
Вместо това те трябва да преразгледат възможностите си. За по-старите модели има премия, ако собствениците им решат да ги бракуват. В зависимост от автомобила и производителя, собственикът може да получи между 3 и 4 хил. евро компенсация.
Тези, които не могат да покрият изискванията за изкупуване, продължават да карат колите си. Да, решението в Лайпциг е от огромно значение. Само че в момента няма въведени забрани никъде. А ако има такива - те ще са в определени времеви периоди, а и колата под наем винаги е опция.
Хората от провинцията от своя страна ще бъдат доволни - за тях не само няма забрани, но и цените на дизела се понижават. За тях да имаш автомобил е по-достъпно отвсякога.