Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Символът на Франция раздели цял остров, преди да изкукурига победоносно

Петелът Морис и правото му да кукурига, когато поиска. Снимка: Euronews/ Youtube
Петелът Морис и правото му да кукурига, когато поиска.

Докато през лятото светът се бореше с проблеми като наводнения и пожари, Русия се отдаваше на тайни ядрени експерименти, а Тръмп водеше битката си срещу китайската технологична машина, Франция беше разтърсена от собствен скандал. Скандал с глас на свободен петел, който стигна дори до съда.

Необикновена история за културно разделяне между местни и туристи се разигра на френския курортен остров Сен-Пиер д'Олерон. Всичко започва през 2017 г. със спорове между съседи и продължава 2 години с кулминация в съда през лятото на 2019-а.

В основата на кризата се оказва именно символът на Франция - петелът.

Пернатият Морис живее на курортния остров заедно със стопанката си Корин Фесо от 2017 г. Всяка сутрин той кукурига от ранни зори и макар това да изглежда чаровно за онези, които рядко имат досег до живота извън големия град, за съседите на Фесо, това е тормоз.

Съседите семейство Бирон дори завеждат дело срещу Морис, посочвайки в иска си, че той нарушава съня им чрез „шумово смущение". Те се оплакват, че песните на петела започват сутрин в 6.30 ч.

Искането им е съдът да забрани на петела Морис да кукурига и дори да бъде отпратен в изолация в интервала от 21:30 вечерта до 8:30 сутринта. Съседите са категорични в позицията си: Корин Фесо да премахне животното или да го накара да мълчи.

"Който не може да се адаптира нека да напусне селото", казва стопанката на Морис Корин.


Оказва се, че и съдебната система във Франция е на нейна страна. Делото е разгледано на 4 юли тази година, а на 5 септември съдът окончателно отхвърля иска Морис да бъде „заглушен" поради липса на доказателства. Не само това - ищците трябва да платят 1 000 евро обезщетение, както и разноските по делото.

Решението на съда не изглежда изненада предвид широката подкрепа, която Морис получи от хора по целия свят, а случката обиколи световните медии и беше отразена дори в Израел. Някои медии разпознаха в делото срещу Морис "битка между стария, селски начин на живот и съвременните градски ценности".

Всъщност не само съдът застава на страната на Морис. Много жители на остров Олерон споделят, че им е приятно Морис да ги буди рано сутрин. Проблемът е за хората, които са избрали острова като курорт и искат да си почиват. Разбираемо е, защото те бягат от шумния град и искат спокойствие.

Морис се радва на подкрепа и от две петиции в своя защита, които циркулират в интернет. Общият брой на подписите надхвърля 168 хиляди. Петициите призовават френските граждани да се адаптират към шума, защото той е неизменна част от селските райони. В социалните мрежи също има огромна вълна от подкрепа в ползва на Морис.

Създадени са две публични групи с общо над 2 500 души, които ежедневно (дори след края на делото) пишат постове за насърчаване към опазване на селските райони и защита на животните.

Стопанката стига дори по-далеч като кара нейни защитници да носят тениски с надпис "Отбор Морис. Подкрепа за петела."

В телевизионни интервюта Корин Фесо казва "Жалко е в едно хубаво село, хората да се оплакват за нищо. Петел, който пее. Крави със звънчета. Бебета, които плачат. Така звучи провинцията. Това са нормални шумове. На който не му харесва - да не идва тук."

Така петелът се превръща в символ на ценностните различия между местни и курортисти.

Петли има най-често в селските райони на Франция, като пернатото е доказателство за връзката на страната между миналото и днес. Историята му датира още от времето на римляните - латинското му наименование се свързва името на келтските племена, които обитавали някои територии на Франция. В последните месеци обаче той се превръща в „петела на раздора" и илюстрира нарастващото напрежение между местните и туристите.

Възниква въпросът "Кой е в състояние да забрани шумовете в селата?", като те са част от селския начин на живот.

Забраната на песента на Морис би създала прецедент и би позволила да се заглушават и други пернати в района. Например пеенето на чайките или квакането на гъските. По този начин ще се изгуби атмосферата, присъща само за подобни местности.

На влизане в Олерон има голяма предупредителна табела, на която пише: "Вие влизате на ваш риск и опасност. Тук има петли, които кукуригат, стадо крави, които се разхождат наблизо, тракторите и камбаните също създават шум. Ако вие не можете да понесете това - не сте на правилното място".

Някои биха определили случая като излишна истерия на фона на другите проблеми на Франция, но случаят е показателен за ключово противоречие в страната - разделението на обществото по линията град и село.

Привидно абсурдният казус за Морис се оказва проблем в сериозен мащаб, който принуждава френския съд да се намеси, за да разреши сблъсъка на културни ценности.

Това не е единственият случай, в който животно е дадено на съд. Преди дни АФП съобщи, че собственик на ято гъски и патици ще се изправи пред съда, заради квакането на животните си в югозападния регион Ландес. На много места сравняват историята с тази от остров Олерон. Ландес е типичен френски район, известен с отглеждане на гъски. Оказва се обаче, че и те пречат на съседи, които предпочитат спокойния начин на живот.

В някои селски райони дори камбанния звън е обвиняван за смущаване на нормалното пребиваване на жителите, а кметове непрекъснато получават жалби и оплаквания заради абсурдни проблеми.

Кметът на френското село Гайяк Брюно Дионис дю Сежур предлага интересно решение на подобни казуси. Според него всички тези характерни селски звуци - кукуригане, кудкудякане, цвилене и мучене - трябва да бъдат признати за френско национално наследство. Това обаче може да не сложи край на културното разделение, а дори напротив - да разедини още повече френското общество.

 

Най-четените