Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Кимчи е душата на трапезата в Корея, но вече го внасят от Китай

Местните цени не са конкурентни на евтината продукция от съседната страна Снимка: Getty Images
Местните цени не са конкурентни на евтината продукция от съседната страна

Кимчи не просто е най-известната храна от Южна Корея. Ферментиралото пикантно зеле е в основата на кухнята там, част от националната идентичност и начин на живот.

Нещо като пастата за Италия или киселото мляко за България.

Но днес Корея има сериозен проблем - в страната се консумира все повече вносно кимчи от Китай. И това заплашва местното производство.

Данните от митниците на Южна Корея от края на ноември сочат, че страната внася повече от този продукт, отколкото изнася. За чужбина е изпратено кимчи на стойност 137 млн. долара и очакванията са за рекорден износ през 2025 г.

Същевременно обаче вносът е за близо 160 млн. долара и се формира своеобразен търговски дефицит. Почти целият внос е от Китай.

••• И друга страна от региона има подобен проблем:

Причината е логична - китайското производство е по-евтино. Според официалните обяснения на властите, цитирани от The Korea Herald - англоезично издание от Сеул, огромният внос е следствие от инфлацията в Корея и ръста в цените на местното зеле заради лоша реколта.

Обезпокоителна за страната е и тенденцията - през 2024 г. също е регистриран рекорден внос на китайско кимчи. И проблемът изобщо не е за пренебрегване, защото кимчи е част от почти всяко хранене в Южна Корея.

Обичайно под термина кимчи се разбира най-вече ферментирало зеле, овкусено с типични пикантни подправки.

Кимчи обаче е понятието, зад което стои методът за съхранение на зеленчуци чрез ферментация, нещо като нашата туршия.

И макар че най-често това е зеле, има десетки видове кимчи - с краставици, репички, соеви кълнове и т.н.

Най-често кимчи е от зеле. Снимка: iStock
Най-често кимчи е от зеле.

В Южна Корея кимчи може да се яде на закуска, обяд и вечеря. Присъства като съставка на редица ястия, освен това е неизменна част от гарнитурите, които се сервират с храната.

Тъй като това е ферментирала храна, консумацията на кимчи като пробиотик носи редица здравословни ползи. Освен това се прави от зеленчуци, чесън, джиндифил и люти чушки, и съответно е богато на витамин С и има противовъзпалителни свойства.

Семейната традицията за приготвянето му е дори част от културното наследство на ЮНЕСКО. Тази храна е била от съществено значение за оцеляването на хората в Корея в миналото, и семействата са приготвяли големи количества за зимнина.

Днес обаче животът в Южна Корея се е променил доста. Хората продължават да консумират кимчи, но далеч не всички си го приготвят сами, нито толкова често се хранят у дома.

Около една трета от домакинствата в страната са състоят от един човек и е масова практика да се яде навън. Ресторантите и магазините обаче предпочитат да доставят от далеч по-евтиното китайско кимчи. Заведенията го купуват за около 1700 вона за килограм, или около 1,15 долара, докато местното производство е над два пъти по-скъпо - 3600 вона за килограм, или 2,45 долара, сочи справка, цитирана от "Гардиън".

Китайското кимчи е по-евтино. Снимка: Getty Images
Китайското кимчи е по-евтино.

Данни, цитирани от South China Morning Post, пък показват, че през лятото 10 кг кимчи, внос от Китай, се е продавало за малко над 20 000 вона, или 14 долара, докато същото количество местна стока е можело да стигне до 60 000 вона, т.е. три пъти повече.

Една от причините са огромните проблеми в последните години с местното производство на зеле. Заради промените в климата става все по-трудно да се отглежда характерното за кимчи зеле - т.нар. напа или китайско зеле. По-високите температури, засушаването или пороите водят до спад в реколтата и по-високи цени.

Освен това в Корея преобладаващата част от производителите на кимчи са малки, семейни компании с по няколко работници.

Те разчитат на ръчен труд и трудно могат да се конкурират с индустриалното производство от Китай.

"Наистина ли трябва да използваме вносно кимчи, като това е храна, в която е душата на нашия народ? Сърцето ми се къса", казва пред "Гардиън" Джон Ън-хи, който управлява фабрика за кимчи от 29 години. Той се е отказал от плановете си за второ съоръжение, след като вносът от Китай е започнал да набира скорост и дори е обмислял за затвори, ако продажбите продължат да намаляват.

Властите опитват да преодолеят кризата. Институциите заедно с производителите разработват сортове зеле, които да са по-устойчиви на по-различния климат, както и подобрения на системите за съхранение на продукцията.

Освен това от земеделското министерство обясняват пред "Гардиън" и че се предвиждат мерки за етикетиране - така че в ресторантите да е ясно за клиентите дали консумират местно кимчи. Обещават и подкрепа за фермерите - като достъп до детайлни прогнози за времето и по-добри средства за контрол над вредителите.

••• Още за кимчи:

Добри новини има - износът процъфтява, макар и да не може да достигне вноса. През 2024 г. например той е за 163 млн. долара - двойно над този за 2017 г. - благодарение на ръста в популярността на корейската поп-култура и кухня, както на интереса към здравословни храни.

Най-големият пазар за корейското кимчи е Япония, следвана от САЩ.

Но ако проблемите с производството на тази иконична храна продължат, те може да се окажат пречка и за експорта.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.

Най-четените