Еколозите често се шегуват, че чистото небе над Европа се дължи на мръсното небе над руския град Норилск и дори не подозират колко истина има в това твърдение.
"Норникел" - минната и металургична компания в града - осигурява суровини за общо 37 държави, освен Русия.
Най-ироничното е, че в тези страни суровините се ползват за производството на електромобили и соларни панели.
В процеса на добив и производство на материалите "Норникел" системно замърсява околната страна със серен диоксид. Във високи дози той е силно отровен и причинява кашлица, задавяне, белодробни отоци и по данни на СЗО води до хронични респираторни заболявания.
Серният диоксид съставлява 78 на сто от емисиите на компанията, като информацията е предоставена от самите "Норникел".
Той се формира при обработката на руди, богати на сулфиди, а според Игор Шкрадюк, координатор на програмата за опазване на околната среда към Центъра за опазване на дивата природа, от докладите на фирмата е трудно да се разбере какви са мащабите на замърсяването.
Шкрадюк е категоричен, че най-малко 80 на сто от серния диоксид се изпускат в атмосферата. Тези емисии са оценени на около 2 милиона тона годишно - количество, което съставлява повече от половината емисии серен диоксид на Русия и е два пъти по-голямо от цялото количество серен диоксид, което САЩ генерира годишно.
Фабриките в Норилск са най-големият стационарен източник на серен диоксид, създаден от човека.
И това е само системното замърсяване, което е добре известно и за което има изнесени публично данни. В това число не се включват честите аварии и нарушенията, които остават извън статистиките.
Добър пример за това е внезапна проверка през май месец тази година от държавната Росприродонадзор, която установява разлив на 21 хил. тона дизелово гориво от резервоар, собственост на енергийна компания "Норилск-Тамир". Това е най-голямото бедствие в Арктика, причинено от човека.
Според специалистите оттук нататък търсенето на висококачествен никел като този на "Норникел" само ще нараства. До 2030 г. то ще се повиши от сегашните 2,2 млн. тона до около 4 млн. тона, най-вече заради производството на електрически коли. Въпросът е каква ще бъде цената на този растеж?
Местното население в Северна Русия вече моли Tesla и SpaceX да бойкотират и да не купуват от "Норникел", поне докато независими експерти не успеят да изчислят щетите, които компанията нанася на полуостров Таймир и Мурманската област.
Фирмата категорично отказва да изплаща обезщетения или средства за възстановяване на природата.
Природозащитниците изказват и съмнения по отношение технологията, която "Норникел" избира за намаляване на емисиите на серен диоксид. Компанията се обръща към евтино решение, което изисква масивно складиране на отпадъчните продукти, получени в процеса на добив.
Президентът на "Норникел" - Владимир Потанин - изказва съмнения към по-модерните технологии и посочва местоположението на Норилск като оправдание да не използва по-щадящи процеси. При обработката на рудите от отпадъчните продукти може да се извлича сярна киселина, която също да бъде продавана, но явно Потанин е против тази опция.
Финландски експерти предупреждават обществото да не се доверява, когато руснаците твърдят, че е технологически невъзможно да се осигури чистота на емисиите при производството на никел. Във Финландия също има фабрики за никел, но под натиска на активисти през последните години техните вредни емисии са сведени практически до нула.
Да построиш екологично чист завод никак не е евтино начинание - половината от средствата отиват за системи за пречистване на водата и въздуха. Ако няма стриктни регулации, които задължават бизнесите да харчат двойно по-големи суми в името на околната среда, те просто няма да го направят.
"Норникел" всъщност няма проблеми със средствата - компанията е изключително печеливша.
През 2019 г. тя е инвестирала около 500 млн. долара в опазване на околната среда, но тази сума може да е значително по-висока, ако не цареше разногласие по темата сред акционерите. Потанин заявява, че самият той поддържа идеята част от печалбите да отиват за инвестиционната програма на "Норникел".
Неговите идеи обаче не срещат одобрение сред втория по големина акционер - компанията "Русал", която преди беше под контрола на небезизвестния Олег Дерипаска.
След разлива на дизелово гориво Потанин отново намеква колко е важно да се заделят средства за екология, но отново не получава подкрепата на останалите акционери. Росприродонадзор от своя страна изчислява, че за справяне със щетите от катастрофата ще са необходими около 1,9 млрд. долара.
"Норникел" отделят 2 млрд. долара за почистване на разлива, но според руските федерални закони сумата отива в държавния бюджет, а не директно по предназначение. Според организацията WWF това е изключителен цинизъм, тъй като почистването дори не е до средата си, а парите вече са на съвсем друго място.
Оттам посочват, че средствата трябва да се насочват директно за екологични цели, а не както в този случай - за попълване на бюджетни дефицити.
А екологичните предизвикателства пред компаниите само ще стават повече и повече.
Едно от тях е топенето на така наречената вечна замръзналост. Когато в средата на XX век в Арктическата зона започват да изникват заводи, никой не предполага, че Земята ще започне да се затопля толкова бързо.
Всички тези газопроводи, електропроводи и фабрики водят до скоростно топене на вечната замръзналост - нещо, което никой не е взел предвид. Затова и се смята, че катастрофи като тази в Норилск ще се случват все по-често в резултат на все по-неблагоприятните климатични условия.
Затова компании като "Норникел" спешно трябва да помислят за модернизация в екологична насока. В противен случай мръсното небе над Норилск скоро няма да е проблем само за Северна Русия.