Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Шимон Холовня - от водещ на "Полша търси талант!" до кандидат за президент

Популярен сред поляците, той иска да разклати двустранната партийна система на страната. Снимка: Getty Images
Популярен сред поляците, той иска да разклати двустранната партийна система на страната.
И макар последните проучвания да му отреждат трето място в надпреварата след Анджей Дуда и Рафал Тжасковски, подкрепата, която има, трябва да респектира опонентите му. Снимка: Getty Images
И макар последните проучвания да му отреждат трето място в надпреварата след Анджей Дуда и Рафал Тжасковски, подкрепата, която има, трябва да респектира опонентите му.

Той е най-популярен като водещ на "Полша търси талант!". Вярващ католик, който е искал да стане свещеник, но сега е кандидат за президент. Влиза в изборната надпревара с желанието да разклати двустранната система на Полша.

И макар последните проучвания да му отреждат трето място в надпреварата след Анджей Дуда и Рафал Тжасковски, подкрепата, която има, трябва да респектира опонентите му.

Шимон Холовня е на 44 г., ново лице за политиката, но не и непознато за поляците. Има сериозен журналистически стаж, колумнист е в редица полски издания и е водещ в няколко радиостанции. Издига се и до управителни длъжности в няколко полски телевизии. Освен водещ на популярното телевизионно "Полша търси талант!" заедно с Марчин Прокоп, той е водещ и в местната Католическа телевизия, автор на книги за религията и хуманитарен активист.

Кандидатира се за най-високия пост в страната, тъй като "не може да издържи посоката на политическия живот в Полша". Единственият начин да го промени е като се включи в него, смята той.

"Достатъчно", казва той на непрекъснатите битки на двете най-големи партии - управляващата дясна консервативна "Право и справедливост" и опозиционната дясноцентристка "Гражданска платформа". Според него политическите сили в Полша са загубили своята ефективност, а "гражданите са хванати в капана на партийната система".

"И сега страдат от Стокхолмски синдром (психологически феномен, при който заложникът се привързва към похитителя, бел. р.). Те не приемат системата, виждат нейните недостатъци, но все пак гласуват и я подкрепят, защото не виждат друго решение", казва той пред Politico.

"Не искам това да завърши с апатия или бунт против системата, а с конструктивна революция", пропагандира Холовня.

Намеренията на водещия на "Полша търси талант" не само не предизвикват смях у поляците, но дори напротив - събуждат доверие, което тревожи кандидатите на двете първи политически сили.

Президентските избори трябваше да се проведат на 10 май, но бяха отложени заради коронавируса. Според проучванията тогава той можеше да стигне до втория кръг на вота.

След като изборите бяха отложени за 28 юни, партията "Гражданска платформа" замени Малгожата Кидава-Блонска, чийто рейтинг падна до едноцифрени стойности след неин призив за бойкот на изборите по пощата, за каквито настояваше управляващата партия. Това се оказа успешен ход за опозицията - второто им предложение бе Рафал Тжасковски, 48-годишният кмет на Варшава с опит в политиката, чиято кампания отне много от гласовете за Холовня.

Което не прави кампанията на Холовня по-малко успешна. Без възможност да организира митинги, той я мести онлайн. Достига до хората с ежедневни чатове във Facebook, взаимодейства с тях през Instagram и публикува по няколко видеоклипа на ден в мрежата.

Така, що се касае до достигане на привържениците в интернет, според Politico той е безспорният лидер. Благодарение на последователите си, той набира и внушителните 1.6 милиона евро (7 милиона злоти) от дарения, което е най-голямата сума, събирана по време на предизборна кампания в страната.

Пример за подражание са му успешните кампании на хора, също новаци в политиката, като президента на Украйна Володимир Зеленски, на Словакия - Зузана Чапутова, и на американската конгресменка Александрия Окасио-Кортес.

Холовня обаче не е първият, който се опитва да разклати двустранната система на Полша, нито е първият човек, познат от шоубизнеса, който влиза в политиката. На предишните избори през 2015 г. певецът и независим кандидат за президент Павел Кукиз получи почти 21% подкрепа и остана трети в надпреварата, без дори да предлага убедителна програма за управление.

Снимка: Getty Images

За разлика от изпълнителя, водещият подкрепи платформата си с обещания за съсредоточаване върху сигурността, социално включване, възстановяване върховенството на закона и "зелено" управление, което включва налагане на вето на всеки закон, който пречи да се постигне климатичен неутралитет.

Не че кампанията мина и без критики, като един от опонентите му - Роберт Биедрон, дори реагира с думите "мислех, че сме кандидати за президент, не за епископ". Холовня е набожен католик и два пъти прави опит да стане свещеник. Следвайки тези си убеждения, той обяви, че не смята да одобрява незабавно законопроекти за легализиране на абортите или гей браковете, повдигна и въпроса за законността на медикаментите за спешна контрацепция.

Биедрон, кандидат за президент от левицата, е първият открит гей, станал член на Сейма (долната камара на парламента, бел. р.), а понастоящем е евродепутат.

Появата на лице, познато от развлекателния бизнес, не е новост за политиката. Президентът на Украйна Зеленски е бивш комедиен актьор. Преди да застане начело на държавата, само беше играл ролята на държавен глава в комедиен сериал. Преди да стане президент на Щатите, Доналд Тръмп, освен бизнес магнат, бе и медийна личност, риалити звезда и редовен участник в кратки сцени от филми.

Във Франция към президентската ложа гледа Жан-Мари Бигар - най-успешният стендъп комик в страната. А у нас дългогодишният шоумен Слави Трифонов регистрира партия, макар засега да не са оповестени планове да се кандидатира за висш държавен пост.

Дори Холовня да остане трети, това според анализатори трябва да е сигнал към полската партийна система, освен че хората се оглеждат за алтернатива, и че до тях може да се достигне по-успешно по модерни и иновативни начини, а именно - в интернет.  

Най-коментирани

Най-четените