Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Тръгват ли полските консерватори към забрана на разводите

Тръгват ли полските консерватори към забрана на разводите Снимка: Twitter, @visegrad24

След почти пълната забрана на абортите ултраконсервативните власти в Полша се подготвят за нов удар, този път срещу разводите. От това се опасяват активисти за правата на жените на фона на мащабна кампания с билбордове за популяризиране на традиционното семейство.

Билбордовете са толкова прости, колкото и набиващи се в съзнанието - няколко думи, изписани с детски почерк "Обичайте се, мамо и татко".

Като тези думи могат да се видят буквално навсякъде в страната - магистрали, малки улици в кварталите, големи публични сгради и бизнес центрове, дори по автобусите. Надписът ти се набива в очите.

Извадено от контекста на Полша, това простичко изречение звучи мило и невинно. И все пак става дума именно за държавата, в която Конституционният съд потвърди забраната за абортите при почти всякакви обстоятелства, която е една от най-строгите в целия свят.

От години насам вече Полша и нейната управляваща партия "Право и справедливост" (ПиС) се превърнаха в центъра на ултраконсервативната, прохристиянска и изключително патриархално насочена политика. И оттам тя задава тенденции за някои от по-крайните движения на целия континент. Това, което се прокарва като политики в страната е пример за много други консервативни политици в ЕС.

ПиС открай време вече води своя кръстоносен поход за защита на това, което те наричат "истинското семейство".

Въпросната защита се изразява в това да се засилват позициите на Католическата църква в страната и да се води борба срещу всеки опит за прокарване на права на жените и на ЛГБТ+ групите, като страната дори предприе мерки за оттегляне от Истанбулската конвенция за борба с домашното насилие, заради вероятността някъде там да е заложено евентуално признаване на трети полове.

Та в тази среда, в която женските активистки групи са таргетирани едва ли не като врагове на държавата, малцина имат съмнение какво всъщност значат тези няколко невинни думи. Там истинското значение е: "Мамо и татко, останете женени и не се развеждайте".

Тук влиза и един важен въпрос - толкова ли е лошо да има кампания срещу разводите и спасяването на браковете?

Особено ако човек е с малко по-консервативни и традиционалистки възгледи, отговорът е отрицателен. Разделите в семейството действително имат негативен ефект върху децата, а когато самият развод е по-тежък, това може да нанесе сериозни травми върху тях.

Истина е също така, че някои връзки могат да бъдат спасени с терапия, което да спести доста проблеми на самите хора в двойката.

И все пак, много важно е как се подхожда по въпросът. Защото тъжната истина е, че не всички бракове могат да се третират по един и същи начин в светлината на спасяването им. Както и не всички бракове заслужават да бъдат спасявани.

Прилагането на обща рамка по въпроса, особено в семейства, в които има домашно насилие и реални проблеми, просто не работи. Когато към това се добави и обществен натиск, който в голямата част от случаите се стоварва предимно върху жената, се получава една крайно изкривена ситуация, в която спасяването на брака ще е изкривено и тежащо.

Може да звучи странно една подобна кампания, дори в консервативната Полша, да предвещава действия в посока забрана на разводите или ограничаването им. Но именно от това се притесняват активистите.

В момента средата в страната е такава, че те са на нокти дори и за такава опасност, защото тя вече не звучи нереално.

"Обзалагам се, че забраната за развод ще влезе в Сейма по-късно тази година", пише Агниешка Граф, феминистка и учен, изследващ ултраконсервативното движение в страната. В своя публикация за в. "Газета Виборча" в края на февруари.

Пред Балканската мрежа за разследваща журналистика (BIRN) тя предупреждава, че тази кампания звучи като позитивно послание и призив за семейна любов, но хората не трябва да се подлъгват за това каква е крайната цел в случая.

"Кампанията с билбордовете е хитър ход. Изглежда аполитично, просто призив за семейна любов. Изглежда, че говори от името на децата - повечето хора не виждат какво не е наред с това. Но подобно на плакатите, използвани в Ирландия преди няколко години - "Здравей, развод, сбогом, татко", мисля, че беше слогънът там. Той има за цел да свърже развода със страданията на децата и след това да използва това като аргумент за забрана на развода. Разбира се, това е само предположение, но съм виждал достатъчно такива кампании, за да направя информирано предположение", обяснява Граф.

От BIRN проследяват кой стои зад тази кампания. Оказва се, че това е католическата организация Сихар, която работи за популяризиране и запазване на църковния брак.

Пред изданието лидерът на "Сихар" Анджей Шчепаняк обяснява, че тяхната цел е да бъдат спасени брачните клетви, които в католическата църква са свещени и неразривни, но в момента са изпаднали в криза.

Организацията по същество не признава факта, че с граждански развод може да бъде разтрогнат религиозен брак. С работата си групата се съсредоточава върху спасяване на бракове чрез саморазвитие, общностна подкрепа и т.н. Идеята е, че членовете на "Сихар" стимулират хора, чийто брак не върви, да се "учат на истинска любов по модела на Божията любов към човека".

Така в ситуация на пандемия например, членовете на общността участват в ежедневни молитви онлайн, слушат подкасти, записани от свещеници, или споделят мисли в интернет форуми.

Шчепаняк обяснява, че тяхната общност вярва, че това да научиш как да обичаш съпруга или съпругата си по "верен, търпелив, безусловен, прощаващ, жертвен и мъдър начин", в крайна сметка може да помогне за спасяването на много бракове и за възвръщането на любовта в семейството.

"Категорично се противопоставяме на разводния манталитет, на подаването на молба за развод, на даването на съгласие за развод и съдействие с него, тъй като никой не може да предложи или да приеме нарушаването на брачните обети, сключени пред Бог и хората", казва лидерът на "Сихар".

"Когато любовта е болна, ние не я убиваме, а я лекуваме. В екстремни ситуации, като насилие или пристрастяване, католическата църква дава възможност да поиска от съда гражданска раздяла - любов от разстояние - но не и развод", допълва още той.

И все пак неговата организация не стои зад кампанията. Те просто са били помолени за това логото им да стои на плакатите като място, което двойките в нужда могат да потърсят за помощ. От "Сихар" се съгласили, защото споделяли ценностите на организаторите на движението.

Реалният поръчител на кампанията е друга група - "Фондация Нашите деца - образование, здраве и вяра", по-известна като "Фондация Корнице" - група, подкрепяща брачната институция като "естествена и най-важна среда за отглеждане на деца".

"Целта на действието на билборда е да популяризира стойността на семейната и семейната любов", казва още Шчепаняк, докато обяснява защо е дал съгласието си и подкрепата си за кампанията.

Начело на тази фондация е Мариуш Клосек - бизнесмен и един от най-богатите хора в Полша според сп. Forbes. Той също така е и човек, който не жали средства за прокарването на множество инициативи и инвестиции за развиване на общностите, голяма част от които свързани с религията.

Клосек наистина дава сериозни средства за благотворителност - ремонти и строежи по местен манастир, дарения за болницата в град Рачибож и изграждането на детска градина за децата на служителите в нея, както и приют за бездомни и дом за деца с увреждания. Същевременно с това той е и един от основните дарители за кампанията срещу абортите - нещо, което той, в коментар за в. "Газета Виборча" обяснява че било кампания за удължаване на живота като цяло.

Въпреки всички тези позитивни послания обаче, местните активисти има причина да се притесняват. Тези билборди не се появяват в среда на вакуум. Едно такова послание, дори само една отделна кампания с билборди не биха предизвикали подобни притеснения, но такива изплуват напред, когато се наблюдава по-внимателно общият пейзаж и се видят натрупванията.

Подобни призиви срещу разводите буквално затрупват публичните пространства, отразяват по-широките усилия на правителството и неговите съюзнически групи да прокарат краен дневен ред, който може да има опасни последици за жените, особено тези в уязвими ситуации, отбелязват в свой доклад от Human Rights Watch.

"Може да изглежда, че не е нищо, но [тази кампания] е част от по-широка кампания срещу разводите и така нататък, която пренебрегва факта, че когато има насилие в дома, трябва да се махнеш за своята собствена безопасност", коментира пред HRW служител от организация, предоставяща помощ на жени, преживели насилие.

Това е сериозен повод за притеснения, след като политиците и правителството полагат усилия да се оттеглят от Истанбулската конвенция, а публичните им изявления свеждат до минимум проблема с домашното насилие в Полша, смятат организации за защита на правата на жените в страната.

Друг важен момент е, че подобни кампании може да изглеждат като социално движение, но на практика те са подплатени със сериозни и много конкретни законодателни предложения, както се видя от предложението за ограничаване на абортите и това за оттегляне от ИК.

В голямата си част тази законова рамка идва от влиятелната свръхконсервативна правна група Институт за правна култура "Ордо Юрис", работеща в сътрудничество с бившия евродепутат от Полша Марек Юрек от Християнсоциалния конгрес.

Именно Ордо Юрис стоят зад проектозакона за изтегляне от ИК, събрал необходимите 150 000 подписа за създаване на гражданска инициатива. Така парламентът беше принуден да разгледа и обсъди идеята през март и вместо тя да бъде отхвърлена, както се надяваха правозащитниците, законопроектът беше предаден на специализирани комисии за по-нататъшна работа по текста.

В края на 2019 г. Ордо Юрис оповести публично пакет от законови предложения за укрепване на брака и семейството, които включват мерки "за борба с големия брой на разводите в страната".

Така сред мерките, публикувани от организацията в месеците след това, попадат: задължителна медиация за двойки, които търсят развод и имат деца на възраст под 18 години; задължителен период на раздяла на партньорите преди разводът им да бъде разгледан от съда; назначаване на терапия, предназначена да оправи проблемите в двойката и т.н.

Засега няма ясна връзка между кампанията с билбордовете и предложенията на Ордо Юрис, но дори такава да няма, цялостното усилие в посока борбата с разводите създава настроение за подобен публичен дебат като цяло. И нещо повече - работи за прилагането на възможно най-консервативните мерки.

Така в един момент "Докато смъртта ни раздели" може да има много по-категоричен и догматичен характер в Полша.

 

Най-четените