Под прикритие от другата страна

Тази вечер ще ви липсва ли поредната серия на „Под прикритие"? На мен - не, защото смятам за пореден път да си пусна един филм на Мартин Скорсезе от 2006-а и да получа същия сюжет, само че по-талантливо разказан, с много повече размисъл, прозрения и дори по-добри смешки.

Вече и самият продуцент Димитър Митовски си призна това, което всички киномани знаят от самото начало - сериалът му „Под прикритие" си е изкраден и със запетайките от „От другата страна". А там, където е приложено творчество, нещата са се омазали по български.

Допускам, че плагиатството е оправдано, когато си се сетил да кажеш нещо ново с някой познат сюжет. (Иска се доста добро самочувствие да тръгнеш да надграждаш над Скорсезе, но да предположим, че е възможно.) Ако просто нямаш идеи и затова заимстваш чужди, но много ти се иска да станеш богат и известен, то ти извършваш долнопробна кражба. А пък да ни я показват по обществената телевизия, че и да й се радват - е още по-неприемливо.

Сюжетът на „От другата страна" всъщност не е оригинален. Филмът е римейк на хонгконгска кримка от 2002 година - Infernal Affairs. Само че след като си я харесал и купил правата й, Мартин Скорсезе поканил двамата й сценаристи да работят с него, пришил им и свой човек. Тримата заедно прекроили историята за американската публика и след това режисьорът я наситил със собствения си талант.

Случките и героите оставил горе-долу същите, като изключим няколко малки подробности. Внедреният в полицията мафиотски човек от хонгконгския филм през цялото време силно желае и се опитва да мине на светлата страна, раздиран от угризения. Докато героят на Мат Деймън в „От другата страна" си остава гад до края. И затова от морални съображения, за да покаже собствената си позиция по въпроса, Скорсезе го убива в последната сцена. Момичето, което добрата и лошата къртица делят в "От другата страна" се е получило след като са били съединени две героини от Infernal Affairs.

Но общо взето голямата тема и на двата филма е идентичността. Ти кой си? Това, което вършиш ли те определя или нещо вътре в теб те заставя да постъпваш по определен начин? Има ли как да избягаш от себе си и да предефинираш личността си? Колко лесно се прекрачва границата и се става от добър - лош? А обратното?

Върху това разсъждава Скорсезе в своя филм, възползвайки се от изобретателния сюжет на хонгконгците: мафията и полицията си внедряват взаимно къртици в редиците и си играят на котка и мишка.

Той поставя героите си в Южен Бостън и те се напълват с автентична американска кръв, заживяват живота на Саути, обясняват действителността край себе си.

Г-н Митовски очевидно се е впечатлил от любопитната история с разменените къртици, но се съмнявам, че е схванал голямата й идея. Както и че има представа кое от събитията, пренесени механично в сериала, звучат достоверно в българския криминален свят.

Героите

И така Леонардо ди Каприо като Били Костигън се преражда в Ивайло Захариев, Мат Деймън като детектив Съливън - в Деян Донков. Героите на Владо Пенев и Мартин Шийн дори физически си приличат, носят едни и същи очила и се обличат подобно. А очевидно Михаил Билалов черпи с големи шепи психопатията на образа си от великия Джак Никълсън и неговия Франк Костело. Захари Бахаров като втори човек в бандата си е един същи Френч. До тук - добре, ама защо не се получава?

Тук всички се познават

На първо място внедряването на агент под прикритие в страна от 7 милиона, в която всички се познават и са си роднини, е напълно невъзможно. Намирането на информация за някой непознат се прави в рамките на минути. Особено пък ако имаш свои хора в полицията. Така рухва основата, върху която е построен целия сериал.

В нашата полиция е по-достоверно да се работи с информатори и с предатели, а не да се внедряват млади агенти под прикритие. И то с такава куца легенда, каквато ни показаха в първия епизод. „Откъде знаеш това?" „Имам си източници." И край. Добре дошъл, назначен си.

Каква е мотивацията да си къртица

Нямаме никакво обяснение каква е мотивацията на двете къртици да се внедрят при врага. Костигън беше буквално принуден да го направи заради биографията си като потомък на отрепки, но с добър произход по майчина линия. Освен това е и кръгъл сирак - идеален материал. А Съливън бе отгледан и изучен за полицай от мафията, той бе инвестиция в рамките на десетки години.

Героят на Ивайло Захариев просто е "твърдо решил" да стане полицай. И си потъна в престъпния свят анонимно, при жив баща, който е в затвора и е лесно достъпен за повече информация. Никой не му търси приятелите и роднините, за да го провери. За майката още нищо не се е чуло. Сигурно ще я извадят после. Съвсем в духа на турските сериали.

При героя на Деян Донков парите от мафията са много повърхностно обяснение за поведението му. Нещо в биографията му трябва да го е докарало до там, иначе и честният му шеф Попов има нужда от допълнителни доходи, но не играе за другия отбор. Което също не е ясно защо е така. Предателството на младия полицай виси във въздуха, както и безупречната честност на героя на Владо Пенев. Герои плакати - един необяснимо лош и един необяснимо добър.

Архизлодеят, изигран от Михаил Билалов, хем е много умен, хем пък така лековерно прие новия член на бандата си. Мутрите нямат слава на наивници. Или пък ако са умни за едно - как да изкарват пари и да заобикалят закона - са умни и за всичко останало, като например какви хора да допускат близо до себе си.

Липса на автентична среда

На мен много ми липсва автентична среда, в която действието да се развива. Липсва ми Саути. „Люлин" е достоен кандидат да го замести, но за да стане това, на сценаристите щеше да им се наложи сериозно да проучват действителността в легендарния квартал, вместо да адаптират готов сценарий.

Или защо не Перник? Сандански? Дупница? Целият български югозапад е така гъсто населен с организирана престъпност, че дори и София не може да се мери с него.

Пък и ние такива изтънчени мутри като Джаро си нямаме. Нашите са по-скоро като братя Галеви и Дамбовците, не слушат класическа музика и не разбират от вино.

Но след като Джак Никълсън ходи по халат и обича луксозния кич във филма-майка, хайде и нашият мафиот да е същият. Само че Костело носеше и шапки-идиотки, и анцуг, и костюми, и джинси. Не че ми е толкова важен стайлингът, но той е един от начините, по които се търси дълбочина и оригиналност.

Диалозите

Липсват ми и остроумни диалози, които по принцип са запазената марка на сериалите и ги пишат занаятчии с безгранично чувство за хумор.

Докато гледам „От другата страна", мога да чуя нещо такова:

Алек Болдуин: Да ти го начукам!

Марк Уолбърг: Нямам време, прекалено зает съм да чукам жена ти.

Алек Болдуин: Как е майка ти?

Марк Уолбърг: Прекалено заета е да чука баща ми.

Алек Болдуин (към останалите полицаи за Марк): Той по принцип е свестен човек, не съдете за него по една единствена среща.

Вместо това в „Под прикритие" ме тровят със следните диалози:

Петгодишно момиченце: Ти принц ли си?

Ивайло Захариев: Ще се постарая да бъда.

Петгодишно момиченце: А имаш ли си принцеса?

Ивайло Захариев: Не.

Петгодишно момиченце: Ако не си намериш, аз мога да ти стана.

Става ми неудобно само докато го цитирам, а как на сценаристът не му е било неудобно да го напише и на актьорът - да го произнесе? Пък и деца замесват в цялата безвкусица...

Какво нямаме дотук?

Нямаме оригинален сюжет; нямаме достоверност; нямаме автентична среда, в която да се развива действието; както и анализ на тази среда; нямаме основен мотив (като този за идентичността в „От другата страна") - или по-скоро имаме, но никой не разсъждава върху него; нямаме остроумни диалози...

Какво имаме?

Имаме много добра кинематография. Някои сцени са заснети на световно ниво. Имаме отлична актьорска игра на Владо Пенев и Михаил Билалов. Но дори и това не ни спасява от липсата на оригинална идея и талантливи сценаристи, които могат да изграждат и обосновават убедителни образи, да анализират и стигат до прозрения.

И да имат чувство за хумор, да му се не види! Нито една смешка в този сериал не е смешна. Ако трябва - препишете едни хубав диалог, но никакви принцове и принцеси повече, моля ви...

Качествените неща в „Под прикритие" не ни спасяват и от дървената игра на манекенки и певици, незнайно защо преквалифицирали се в актриси при наличието на толкова много красиви и талантливи млади жени с професионално актьорско образование и опит.

На първо време предлагам на продуцентите да променят леко заглавните надписи. Там, където пише „По идея на Димитър Митовски", да стане „По идея на Infernal Affairs (Хонг Конг, 2002) и вдъхновено от „От другата страна" (Мартин Скорсезе, 2006)". След това да си платят дължимото на сценаристите от Азия - казват се Феликс Чонг и Алън Мак, а вероятно и на американския им колега - Уилям Монахън. И те тримата да бъдат вписани като сценаристи, вместо досега появяващите се имена.

Второто ми предложение се отнася за бъдещото развитие на сюжета. Ако от екипа вече доволно потриват ръце, че има и Infernal Affairs-2, и Infernal Affairs-3, да не се изкушават да крадат от там, а да се зачетат в българската преса. Там има криминални случки, от които стават страхотни сюжети. Само веднъж използваха реално събитие и тогава направиха най-добрия си епизод - онзи с проникването в банковия трезор през пода на апартамента над него.

Да поръчат на сценаристите си да изкарат кратък курс по сериозна литература, за да се научат как се гради образ и се обосновават действия и мотиви. Защото не е хубаво да си написал повече, отколкото си прочел.

Да изучат детайлно Люлин или някоя друга престъпна вселена, но истинска, наша си, родна, която няма да ни дрънчи на кухо. Защото „България по принцип" и „мутренският бар до „Александър Невски", не са среда за развитие на действие, особено за сериал с такива претенции.

Да намерят сценаристи с чувство за хумор. Които да седнат и да напишат нещо оригинално и талантливо.

Обидно ми е да ми показват лошо копие на хубаво кино. А и малко по-високо билото, майстори! Защо се подценявате и смятате, че не сте способни да създадете нещо наистина добро и лично ваше, а се подпирате на кино класиката?

#5 джон арт 10.07.2011 в 10:53:28

е, браво, най-после забелязахте, поздравления! "Един филм на Скорсезе е със същия сюжет, само че по-талантливо разказан, с много повече размисъл, прозрения и дори по-добри смешки" и най-важното - по-кратко! - бих допълнил.

#14 greenstreet 10.07.2011 в 13:17:26

"Затова си нямаме нито един световно отличен творец, независимо за какво изкуство става въпрос." Shash, да разбирам ли, че не си чувал за Райна Кабаиванска и Никола Гюзелев? Най-мразя българин като плюе нещо само защото е българско - това е някакъв мазохизъм или поне ниско самочувствие. А що става дума за "Под прикритие" - долу вилите, не е там вещицата Като всяка тв-продукция филмът си гони квотите и си ги догони, така като гледам май всеки го следеше. Криминалните сериали неминуемо ползват вече познат сюжет, с много малко изключения("The Shield", "The Wire"), и приликите са неминуеми. Как да разбирам критиката - всеки който не може като Скорсезе и Дейвид Линч да си стои вкъщи и да кротува ли?

#18 greenstreet 10.07.2011 в 14:18:14

Белия татко, кражба е доста пресилено. Както писах по долу, не ми е ясно от какво се възмущава авторът - от това, че телевизията е на комерсиална основа и цели квоти - ами добрутро, сватя, как спа? Ако беше на големия екран бих се съгласил, но при съществуването на 24-часови крими-канали, които изстрелват бълвоч и предъвквани полицейски случаи, мисля, че можем да сме по-снизходителни. Основната идея е подобна, да, но има и оригинални моменти, заради които си струваше. Мен ако питаш, можеше да го направят само с негативните персонажи и Пенев, другите са бездарни . p.s. Ама гледа нали !

#22 Оня Дето Го Трият 10.07.2011 в 14:42:45

Как може да ми липсва нещо, което не съм гледал, нито имам намерение да гледам? Не помня кой беше казал, че само в БГ филм може две чистачки да си говорят по следния начин: "Извинявай, бих ли могла да те помоля да бъдеш така добра да ми подадеш парцала?" Културна нация, кво да правиш

#23 Vaya 10.07.2011 в 14:56:00

Това е нелепо! Означава ли тогава, че всяка история за невъзможна любов е изплагиатствана от Шекспир?

#27 greenstreet 10.07.2011 в 16:20:29

My Majesty, примерът с оперните певци нямаше нищо общо с филма, не разбирам как свърза двете неща. Коментирах невежеството (както се изрази veselavesela) na Shash. Относно "Под прикритие" пак - за мен смесването на професионалният конфликт между Джаро и Попов с личната им вражда и общо минало е достатъчно оригинално - нещо което също сме гледали, но при Скорсезе (наистина гледах отдавна филма) го няма. Неуместна е и да се сравнява героят на Мат Деймън с българския му вариант - докато единият е основна фигура, другият е епизодична и в крайна сметка само един периферен персонаж. Не смятам "Под прикритие" за нещо особено, но на фона на останалите продукции и с огромна изненада как праисторическата БНТ направи такъв филм, съм позитивно настроен.

#28 бгзнайко 10.07.2011 в 16:57:11

До скоро си мислех, че ние разбираме от политика и футбол, но от днес знам, че много разбираме и от кино. Само не мога да разбера, защо е тази завист към успелите. В другите страни да не би да работят само за признанието на публиката, без да ги интересуват кинтите. Ако всичко е така, както пишещият е положил доста усилия да "открие" и голяма част от коментиращите, защо според вас не са осъдили вече продуцентите за кражба.

#33 Оня Дето Го Трият 10.07.2011 в 19:37:10

Шумналиев Това да бъдем милостиви към някакъв продукт само защото видиш ли бил български е категорично малоумно предложение Отхвърля се! Това е основната причина да сме посредствени във абсолютно всяка област! Милостиви сме към родните ритнитопковци по кръчмите, затова националния отбор е сред най-слабите в Европа. Милостиви сме към родната Андреа дет държи микрофона наобратно, докато даже кирливите румънци завладяха Европа с денс-музика Затова ид окато комшиите си имат Костурица, ние си имаме Митовски.... За това че някой роден кино-корифей е профукал сума ти пари и мненията по форумите са негативни, българското му гражданство не е извинение!

#41 DoomMachine 10.07.2011 в 22:27:52

Аз не мога да разбера някои неща: 1) Защо трябва непременно да се сравнява с пълнометражен филм (първо), при това - американски (второ). Ами, само се замислете колко пари са налети в "The Departed" и колко са дадени за "Под прикритие". За тези пари - толкова, драги колеги. 2) Всички гледате на Скорсезе като на някакъв визионер и псувате Митовски, че, едва ли не, най-долно е изплагиатствал сериала от филма на Скорсезе. Че нали самият Скорсезе е направил същото. Само дето е платил някакви пари за правата. Филмът си му е бетер "Infernal Affairs", само че в Америка. А как стои въпросът с уреждането на правата на нашия сериал - не мисля, че някои нас е компетентен да говори по въпроса. 3) Относно диалозите. От лични наблюдения, това го има навсякъде що се отнася до телевизията. Говоря за цензурата. Благоприличие заради рейтинг за възрастови ограничения, за да може да бъде излъчено в някакъв праймтайм. Диалозите на "Под прикритие" от своя страна пък са писани от жена, така че не се чудете много-много на недомислиците. Та това общо взето. За мен поне е недостатък, че положителните герои са по-малко развити от отрицателните. За справка - вижте как са представени полицаите от управлението. Пълни бастуни. Чак ми стана смешно, когато онова келешче Милен изцепи: "Абе, тоя баща ти е голям ръб." Никаква разчупеност, никаква динамика в отношенията, НИ-ЩО. Отрицателните герои са в пъти по-колоритни и интересни (лично мнение). И не на последно място - няколкото фрапиращи гафа (например полиграфиста от първи епизод и... същият от девети епизод).

#47 Оня Дето Го Трият 11.07.2011 в 10:08:00

Не им е проблема в сюжета на БГ-филмите - аз лично нямам против и Титаник да прекопират ако искат. Проблема е, че както някой тук беше писал, наште прехвалени актьори и вода като пият го правят фалшиво И онова другото от ком.22, да не се повтарям пак...

#52 Na_um 11.07.2011 в 14:08:05

Статията е изсмукана от пръстите, написана на прост елементарен език, от човек с беден речник! Защо да го web-a във webcafe - всички статии са негативни??? Защо трябва винаги да има медия или автор, или група от хора, които за да бъдат интересни, са АНТИ? Митовски за две години направи с шоубизнеса, киното и културата, това, което никоя държавна институция не можа да направи за 20 години!!!! Трябва да се оцени това, тъпи, комплексирани авторчета - с извинение! Мисия Лондон, Стъклен Дом, Под Прикритие, завъртяха машината. ФАКТ!!! Къде крадено, къде слабо и клиширано, къде наивно - те превърнаха нашето кино и игрална телевизия в най-развиващият се сектор в медийния пазар. Вкараха младите хора в киносалоните и ги накараха да гледат български продукти. Защо до сега това не се получи??? Опити имаше безброй и филми и сериали? Ами просто комбинацията, добър сценарии, прилична режисура и добра актьорска игра - този път се получиха. Покачващите се рейтинги и увеличаващият се интерес са неоспорим факт за качествата на продукта - към този момент от развитието ни. Повтарям - КЪМ ТОЗИ МОМЕНТ ОТ РАЗВИТИЕТО НИ. Тези продукти генерират интерес във всички останали медии - вестници, интернет издания, театри. Дори авторът на тази статия е писал за нещо, защото го има и защото е феномен. препоръчвам му да влезне във фейсбук фен страниците на Под Прикритие или във Замунда - откъдето се теглят въпросните сериали. Нека види там истинската критика на истинските зрители.

#54 stg 11.07.2011 в 15:21:13

чета и се чудя, на какво отгоре някой е решил да сравнява наш сериал и то един от първите баш със Скорсезе, това е тъпо, сравнявайте със сериали от Европа например или дори от всякъде но сериали, сериала е масова продукция а не шедьовър на киното, той служи за забавление необвързващо, от тая гледна точка сериала визиран във статията е приличен, като за сериал и чудесен като за български сериал. това е , другото е някакви псевдо интелектуални напъни

#57 greenstreet 11.07.2011 в 18:10:26

Селянин, "Сумалия" се пише с "о". Как пък стана експерт по съвременно българско кино без да си стъпал на един фестивал. Знам го, иначе нямаше да плюеш само, че нямало добри филми и няма с какво да те привлекат. И аре стига с тоя Скорсезе, всичките сте му изгледали филмографията и сте го учили в университета, разбрахме.

#58 stg 11.07.2011 в 21:10:00

не е лесно да се правиш на интелектуалец, аз изобщо не гледам сериали не са ми интересни, но да сравняваш филм за голям екран с телевизионен сериал е най малоумното нещо , показващо безкрайно неразбиране за какво всъщност става дума

#59 Na_um 11.07.2011 в 21:54:47

Отнякъде трябва да се започен, някой трябваше да постави началото! Защо не го поставихте вие??? Вие кадърните, всичко разбиращите??? Тези сериали са направени от млади хора, с частни инвестиции, те са първите стъпки. На запад сериали се правят от 60 години и още 40 преди това по радиото. Ние тук правим СЪВВРЕМЕННИ сериали от 3-4 години! Как искате да се прескочат цели етапи от развитието, правенето на сериали не е като коментирането на сериали - това си е цяла наука - драматургия, режисура, продуцентство, игра!!!! На фона на изчерпаните сюжети, които междувпрочем не са се променили от Аристотел насам, нашите сериали ни дадоха автентичен български език, автентична българска среда. Действието наистина се развива тук и сега!!! Смея да твърдя, че от това което гледам по телевизията. Стъклен Дом и Под Прикритие са най-смисленото нещо, което се е появявало от години. Между другото и в двата няма чалга, ако това на някого прави впечатление. ЗА съжаление комплексите и неудовлетвореността от собствения ви живот ви прави злобни и завистливи. Не можете да приемете, че някой някъде там е кадърен и е успял със собствения си труд. Още един факт: Целия сезон на Под Прикритие струва колкото първи епизод на LOST (СЕРИАЛА ИЗГУБЕНИ) - сами си правете сметката! И последно, не може всички да разбират от всичко, това е грешка на образователната ни система. ЗА съжаление за това сме толкова зле и изостанали. Всеки разбира от всичко, но никой не разбира от нещо професионално. Можем да натамъним, но не можем да изобретим!

Новините

Най-четените