Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Помирисвал ли си българска роза

Помирисвал ли си българска роза Снимка: Събка Христова
Помирисвал ли си българска роза Снимка: Sofia Photo Agency
Помирисвал ли си българска роза Снимка: Sofia Photo Agency
Помирисвал ли си българска роза Снимка: Стоян Георгиев
Помирисвал ли си българска роза Снимка: Стоян Георгиев
Помирисвал ли си българска роза Снимка: Sofia Photo Agency
Помирисвал ли си българска роза Снимка: Sofia photo agency
Помирисвал ли си българска роза Снимка: Photo.Bansko.net
Помирисвал ли си българска роза Снимка: Константин Павлов-Комитата
Помирисвал ли си българска роза Снимка: Sofia Photo Agency

А ти помирисвал ли си българска роза? Задавам този въпрос на трима познати чужденци: грък, германец и французин. Първият идва на ски в България, в Банско - и отскача честичко до Сандански заради евтин секс, вторият е женен за българка и посещават България всяка година, а третият работеше тук по проект за година и половина и успя да обиколи с колело и раница много планински маршрути и затънтени селца.

Питам ги заради логото, с което в следващите 10-15 години (според зам.-министър Иво Маринов) страната ни ще се позиционира на туристическия пазар. За неговата визия е работа на художници и дизайнери да коментират. Но за елементите, които присъстват в него, освен че са твърде много, е странно как точно са подбрани.

Защо питам? Ами просто защото всички чухме твърде много публични клетви през последните години как е време да има стратегия за културно-историческия туризъм (каквато няма), как е добре да се препозиционираме от дестинация за алкохол, жени и дрога (евтини, евтини, евтини), заради което очаквано да заложим на друг бранд.

Вместо това виждаме чадърче, моренце, слънчице - макар че Черноморието е най-малко уникалното в България, още повече и презастроено, и ... любимата на целия ни соцпериод, минал под знака на "Балкантурист", българска роза. При това стилизирана като от плакат на БСП и далеч от казанлъшкия гюл. Твърде ретро. А очевидно и никой от създателите му не си е направил труда да го направи в черно-бял вариант, за да разбере колко е зле продуктът им.

България е твърде далеч от романтичните представи, асоциирани с цвете като розата. А едва ли повечето туристи, които идват у нас, са наясно, че става въпрос за маслодайна роза, от която се прави прочутото розово масло, за което бият тревога, че ЕК може да намали използването му, заедно с лавандуловото масло, в парфюмите. Причината - в името на безопасността на потребителите, базирани на доклад за алергенните ароматни вещества в козметичните продукти.

(Впрочем Персия, днешен Иран, също е известна като страната на розите, Гюлистан.)

Особено смешно е зеленото чадърче, боднато на плажната ивица. Защо ли няма кабинков лифт на високите сини планини:))

Според германския ми приятел логото му прилича на евтина пластмасова играчка. За него България е звук, защото присъства чрез интересния фолклор и уникални гласове в произведенията на много съвременни певци и музиканти. Вероятно е свързано с професията му на тонрежисьор. Другото, което намира за уникално, са минералните извори. Не обича да ходи на море у нас, минават цялото семейство оттук през един СПА хотел и оттам - в Гърция.

А може би логото е правено като за руския пазар? Там със сигурност разпознават всяка от съставните му части - плажа, слънцето и дори българската роза (за много руснаци онези пирографирани дървени мускалчета, които ги има и до ден днешен, носят определен сантимент.) Но ако е така, да вземем да направим още едно за западния. Само да не смъкне "творческото обединение" още 1.4 милиона лева. Всъщност за цялата дунанма покрай логото и многото рекламна патетика са изхарчени общо около 4 милиона лева.

Един конкурс за идеен проект щеше да накара много млади и свежи умове да родят прекрасни идеи. Със сигурност много по-добри от тази картинка с изглед на аламинут, сервирана ни преди ден. При това аранжирана в два цвята синьо, два - зелено, и за разнообразие - червено и оранжево. Щампа за 1.4 милиона лева.

В този свят има по-добри плажове от нашите, повече слънчеви дни и повече планини, които са добри за зимни спортове. Мистерията на българските гласове я има само тук, тракийските златни съкровища и маската от Старосел, Пижо и Пенда, картините на Майстора, плъстените изделия, кукерските маски, глаголицата, изобилието от минерални извори, ако щете, домати и горнооряховски суджук. Него поне защитихме пред ЕС. И дори българското каракачанско куче (премиерския Лазарчо например)...

Не знам как това може да се впише в едно лого. Със сигурност обаче море, слънце и плаж не са българското, което си струва да бъде "открито и споделено". Логото е идентичност. Ако от think tank-а, прибрал повече от милион, не са го разбрали, значи тоя резервоар е едно спукано гърне.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените