Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ти си това, което се появява в Instagram - тиранията на филтрите за "разкрасяване"

Как бизнесът с филтрите обсебва вече интернет Снимка: Instagram
Как бизнесът с филтрите обсебва вече интернет

Микроскопичен нос, покрит със синини. Нереално изпъкнали скули. Подути устни с белези от инжекции с ботокс. Подобни снимки доскоро бяха модерна тенденция в Instaram... доста страшна тенденция при това.

Този тренд да се използват специални филтри (с имена като Bad Botox, FixMe и Plastica), които променят портрета на човек, придавайки му вид на някой, който е претърпял много неуспешна пластична операция, печелеше доскоро множество последователи.

Тези филтри взимат направеното от вас селфи и го обезобразяват, правейки виртуално това, което богатата дама от нюйоркския хайлайф Джоселин Уайлдщайн "Жената котка" направи сама със себе си напълно реално, след множество козметични процедури.

Затова и не е особена изненада фактът, че подобни филтри за разширена реалност, които успяха да си спечелят доста противоречива слава, в крайна сметка бяха забранени за ползване от Facebook (който притежава Instagram) миналия октомври.

Спорен е въпросът, поставен в статия на списанието JAMA Facial Plastic Surgery през 2018 г., дали такива филтри насърчават дисморфично разстройство на тялото (ДРТ), особено сред младите хора, които търсят "харесвания" и други подобни начини за онлайн валидиране.

Хората с ДРТ, което е класифицирано като разстройство в обсесивно-компулсивния спектър, се вглеждат различни аспекти на своето тяло, които им се струват грозни, и следователно се стремят да отстранят или скрият въображаемия проблем.

Смята се, че това разстройството засяга около 2% от световното население. Данните са от показва проучване, публикувано през 2018 г. от Националната медицинска библиотека на САЩ.

Притесненията са, че за хора, които вече имат големи проблеми с възприемането на собствения образ, подобни приложения с филтри, които позволяват по драстичен начин да промениш външния си вид, при това само за секунди, могат да накарат тези хора да изпитат още по-голямо раздразнение от външността си.

Промяната на лицето, преди да публикувате изображение в интернет, е "новата норма", казва Карла, 17-годишна гимназистка.

"Всички го правят, дори и тези, които се чувстват добре със себе си. Аз лично използвам Facetune, за изглаждане на лицето без пъпки. Но не прекалявам с него. Имам приятели, които имат оранжев тен, кукленски очи и ретуширано тяло. Всички знаят, че е това е фалшиво, но им помага да имат по-добър имидж", казва тийнейджърката.

По-проблематично е, че тази мания достига и по-малките. 12-годишната Лена от Париж казва, че филтрите са като наркотик. "Можеш да започнеш да ревнуваш от самия себе си, защото искаш да бъдеш "ретуширано момиче", обяснява тя.

Много пластични хирурзи в САЩ са съгласни с идеята, че подобни филтри представляват опасност. Младите пациенти, които търсят услугите им, искат да приличат на своето виртуално аз, коментират лекарите.

Специалистите дори имат ново име за това разстройство - "Снапчат Дисморфия", кръстено на популярното сред тийнейджърите приложение за чат, което беше сред първите, които въведоха използването на филтри за промяна на изображението.

Само преди няколко години единствено професионални фотографи разполагаха с технологиите за подобна обработка на снимките. Photoshop, известният софтуер на Adobe, който е в състояние да превърне всеки в топ модел, съществува от 30 години. В момента това се усеща като цяла вечност.

С бума на смартфоните през 2010 г. обаче ретуширането и обработката на снимки стана вече изключително лесна. Така перфектните лица и тела вече са на няколко клика разстояние. А в момента дори е лесно да изгубиш броя на всички подобни специализирани приложения, които да ти осигурят перфектната (в собствените ти очи) визия: VSCO, BeautyPlus, Perfect Me, Meitu, WowFace, Instabeauty...

TikTok, новата кратка видео платформа, която се радва вече на над 500 милиона потребители (предимно тийнейджъри), също има своите опции за ретуширане на изображенията. Как работят те? Благодарение на изкуствения интелект човек разполага с възможността да използва пикселите на отделните кадри от видеото, оформяйки чрез тях лицето и тялото си както пожелае.

Всичко е възможно, или почти...

Глобалният пазар на филтри е огромен. Един от пионерите, FaceTune, е проектиран през 2013 г. от израелската компания Lighttricks, като вече е бил изтеглен над 180 млн. пъти. Цената за свалянето му е 4,59 евро.

Друг хит е FaceApp, разработено от руската компания Wireless Lab. През лятото на 2019 г. повече от 100 милиона души използваха приложението, за да видят как ще изглеждат на стари години или ако бяха от другия пол. Резултатите бяха зашеметяващи. Единственият проблем беше, след като го изтеглите безплатно, FaceApp запази правата си да използвате лицето ви за търговски цели.

В Китай, където Instagram е цензуриран, приложението Meitu (което означава "хубава снимка"), пуснато за първи път през 2008 г., се радва на огромна популярност.

Популярността на Корейския K-Pop в страната кара много жени да искат селфитата им да приличат на популярните звезди от корейското кино и музикална сцена. Според South China Morning Post почти 500 милиона души публикуват месечно своето "обновено" лице в платформата.

Така много млади жени "ремонтират" снимките си като приближават раздалечени очи, изтъняват моста на носа си, избелват кожата си и правят всевъзможни промени, за които традиционно се търсят пластични хирурзи.

Според създателя на приложението Цай Уеншенг, да минеш лицето си през филтрите на Meitu, преди да го споделиш онлайн, е дори "начин да бъдеш учтив".

Подобно на FaceApp, Meitu е обвинен в кражба на лични данни на потребителя.

Ако изкуството изследва нов код за естетика (дори Синди Шърман, американски фотограф използва Perfect365 - приложение за обработване на селфита в Instagram), маркетинговият свят "е длъжен" да възприеме тази "филтърна култура".

Така например козметичната компания на певицата Риана - Fenty Beauty - също включи идеята за филтрите в предлаганата гама от гримове и разкрасителни продукти. В момента една от най-продаваните стоки на бранда е основа за грим, наречена Pro Filt'r.

В Nyx пък има пудра с името #NoFilter и високо покриваща основа на Huda Beauty, наречен #FauxFilter. Други марки изрично се позовават на Instagram в именуването си, като Instamarc от Marc Jacobs.

Dior прави следващата стъпка, преминавайки във виртуален грим. През декември 2019 г. луксозната марка предложи AR филтър, за да тества новата си колекция с 3D ефект. Това се нарича дигитален грим и според Питър Филипс от клона на Christian Dior, занимаващ се с гримовете, именно той е "бъдещето на козметиката".

L'Oréal съвсем насакоро придоби ModiFace - "технологична компания за красота". Изпращайки селфи на уебсайта на компанията, клиентите получават "диагностика на кожата", както и информация за това как тя старее, нейните силни и слаби страни, както и препоръки за поддържането на лицето като грижи и грим.

AR филтрите също стават част от комплектите от инструменти на рекламодателите. Snapchat предлага брандирани филтри на компаниите. L'Oréal, Disney, EasyJet и Nike вече са се възползвали от тази опция.

Но следващата крачка вече е направена - вече има и компании, които продават "дигитални дрехи" достъпни само във виртуалната реалност - снимаш се по тениска, излизаш с костюм или скъпа рокля.

С всичко това на пазара, вашето виртуално Аз никога няма да бъде хванато да изглежда нищо друго освен перфектно. Поне на снимка.

 

Най-четените