Alibaba и най-големият борсов удар в историята

"Най-трудно се задоволяват бедните. Ако им дадеш безплатно, мислят че е капан. Ако им кажеш, че е малка инвестиция, те ще кажат, че не може да се изкара много. Кажи им да вложат много, ще кажат няма пари. Кажи им да опитат нови неща, ще кажат нямат опит. Кажи им това е традиционен бизнес, ще кажат трудно е да се пробие. Кажи им, че е нов бизнес модел, ще кажат че е пирамида. Кажи им да отворят магазин, ще кажат, че е заробващо. Кажи им да стартират нов бизнес, ще кажат, че нямат познания. Те имат нещо общо: Обичат да се допитват до Гугъл, да слушат приятели, които са също толкова отчаяни като тях. Мислят повече от Университетски преподавател и правят по-малко от слепец.

Просто ги попитай какво могат да правят те. Няма да могат да отговорят. Моето заключение: Вместо сърцата ви да бият по-бързо, защо просто не действате малко по-бързо; вместо да мислиш за нещо, защо не направиш нещо. Бедните хора се провалят поради една обща черта: Целия им живот е свързан с Чакане."

Джак Ма

 

Джак Ма не е бил особено добър в математиката като дете и е започнал кариерата си като учител по английски в Ханджoу, Китай.

Изглежда обаче е наваксал пропуските доста добре.

На 50 години Ма е председател на борда на Alibaba, най-голямата китайска компания за онлайн търговия, която току-що организира първично предлагане на акции на Нюйорската фондова борса, при което набра около 22 млрд. долара.

Това е най-голямото IPO в историята.

Акциите на Alibaba са стартирали при цена от 68 долара - в горния край на скалата на цените, давани от инвестиционните банкери - но след началото на търговията, цената е скочила до 92.70 долара.

Това дава на компанията пазарна капитализация около 232 млрд. долара, което я прави по-голяма от Facebook, Amazon и технологичния динозавър IBM.

Акциите на самия Ма струват около 18 млрд. долара, дори след като той е продал дялове на приблизителна стойност около 867 млн. долара при първичното предлагане.

Alibaba държи 80% от онлайн търговията в Китай, но на практика не се занимава с ритейл на Запад.

Първоначално тя е била замислена като онлайн пазар на едро, свързващ китайските компании с купувачи по цял свят. Сега обаче фирмата притежава копие на eBay, наречено Taobao (което реално е изместило eBay на китайския пазар), Tmall.com (платформа за брандове и търговия на дребно), облачна услуга и други бизнеси.

"Alibaba е синоним на електронната търговия в Китай", твърди компанията в официалните си документи за публичното предлагане на акции.

Тя обаче вече е и синоним на френетичния IPO пазар на технологичните компании в САЩ. Първоначално Alibaba е пробвала да листва акциите си на фондовата борса в Хонконг, която изглежда доста подходящ дом за тях.

Но се оказва, че заплетената структура на собствеността, разхвърляна в мрежа от взаимосвързани компании, в чийто център стои Джак Ма, не отговаря на изискванията на борсата - с оценка за недостатъно добра структурираност.

Alibaba не са се листнали и на NASDAQ, който винаги е разглеждан като предпочитано място за IPO на технологични компании и за дружества с различни класове на акциите.

Вместо това те старомодно са предпочели да излязат на Нюйоркската фондова борса. Според NYSE, Alibaba е 25-та технологична компания, която листва акциите си там за тази година.

С една уговорка: всъщност не си купувате акции на Alibaba - поне не и директно.

Причината е, че китайското правителство не позволява на чужденци да контролират една от най-скъпите и ценени свои компании, инвеститорите реално купуват акции в нещо, наречено "юридическо лице с променливо участие", което има права да се разпорежда с доходите на компанията.

Това "юридическо лице с променливо участие" е регистрирано на Каймановите острови - да, същите Кайманови острови, черната дупка на офшорните пари.

Ако случайно сте забравили, Alibaba е в Китай. Световните автомобилни компании вече усетиха на свой гръб, че политическите рискове далеч не са непозната дума в тази страна, и въпреки че Alibaba минава за фаворит в родината си, чуждестранните акционери са си просто чуждестранни акционери.

Ма е отлично запознат с работата на инвестиционния цикъл, както и с китайското правителство.

След като през 1995 г. за пръв път вижда как работи интернет по време на посещение в Сиатъл, Ма решава да стане първопроходецът на уеб в Китай. Четири години по-късно Ма основава Alibaba. През 2005 г. той договаря със съоснователя на Yahoo Джери Янг инвестиция от $1 млрд. - инвестиция, която към днешна дата се оказва изключително полезна и доходна за иначе закъсалата американска фирма.

През цялото време Джак Ма действа по свои собствени методи и налага своите решения. В този аспект той не се различава особено от Джеф Безос в Amazon и Рупърт Мърдок в News Corp.

Ако сте фенове на "акционерната демокрация", нямате място в Alibaba.

Всичко това би трябвало да даде сигнал на инвеститорите, че трябва да бъдат изключително предпазливи.

Което естествено не се случва.

Въпреки разговорите за пореден технологичен балон пред спукване в Силициевата долина, инвеститорите непрекъснато демонстрират, че няма сила, която може да ги спре да скочат с главата надолу в горещия като нажежена лава басейн с първични публични предлагания на акции.

Все пак има и някои изключително привлекателни аспекти на Alibaba. Например Китай.

В данните около предлагането, компанията посочва, че има 500 милиона потребители на мобилен интернет в Китай, и 279 милиона активно пазаруващи онлайн. Нещо повече, само 8% от онлайн пазаруването в Китай в момента се случва онлайн.

А китайското правителство не само вдига заплатите, но и иска да стимулира потреблението на населението, за да стане то по-сериозен фактор в китайската икономика.

Без съмнение, потенциалът е огромен, а и Alibaba не е стартираща компания. Въпросът за инвеститорите обаче винаги е доколко са готови да плащат за растеж. А когато става дума за технологични компании, отговорът често е: прекалено много.

Alibaba може и да е китайска компания, но по чисто американски начин осигури богатството на сплотената група от неясни собственици.

Династично богатство, като в случая на Джак Ма.

#2 hidden_in_the_shadows 20.09.2014 в 15:42:23

Качествена статия. "Нещо повече, само 8% от онлайн пазаруването в Китай в момента се случва онлайн." Моля? А останалтте 92% от онлайн пазаруване офф-лайн ли се случват?

Новините

Най-четените