Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Приложението, което "изтрива" индийския акцент в колцентровете

Sansa ще се бори с дискриминацията към служителите с акцент в английския говор Снимка: iStock
Sansa ще се бори с дискриминацията към служителите с акцент в английския говор

Изкуственият интелект все повече започва да ни звучи като дистопия - той разпознава лица, гласове, мимики и жестове, дори, както твърди Илон Мъск за неговия робот - емоции и настроения.

Сега един стартъп от Силициевата долина на име Sanas отива още крачка напред към антиутопията и създава изкуствен интелект, който превръща английска реч с акцент в гладък говор без грам акцент.

Приложението е насочено към служителите на колцентрове, които често са от държави като Перу, Аржентина, Бразилия и най-вече Индия.

Първите тестове на изкуствения интелект се провеждат именно с индийци.

Както е показано и на сайта на Sanas, потребителите могат "да чуят магията" и да видят как гласът на индиец от колцентър зазвучава като реч на чист американец.

Платформата за момента предлага демо версия на изкуствения си интелект, чрез която всеки може да се убеди как звучи речта му с и без Sanas.

В демонстрация пред изданието Motherboard изпълнителният директор на стартъпа Маси Сариманд показва как се обажда на служител в Индия и първоначално разговаря с него без софтуера. След това превключва към Sanas и индиецът започва да звучи като американец.

Трябва да се отбележи, че обработеният глас звучи доста механично и звучи така, сякаш машина диктува текст, но все пак говорът е неоспоримо разбираем и без акцент. Sanas определят изкуствения си интелект като "напасване на акценти" и подчертават, че софтуерът им има за цел единствено да улесни международните компании.

"Приложението ни увеличава разбирането с 31% и клиентското изживяване - с 21%", посочват от стартъпа.

Оттам уточняват още, че освен американски, изкуственият интелект ще предлага и други акценти, макар че за момента налична е само демонстрацията с индийския служител. Sanas също така смятат, че творението им ще даде повече свобода на работниците в международни компании.

До момента фирмата е получила 32 млн. долара финансиране от желаещи да инвестират именно в подобно приложение.

Годината обаче е 2022-ра и няма как да се мине и без обвинения в расизъм и дискриминация. Според някои превръщането на гласове с акцент в такива без е опит индийци и други служители да започнат да звучат "по-бели", отколкото са всъщност.

Пред "Би Би Си" от Sanas заявяват, че няма и намек за дискриминация в изкуствения им интелект. Нещо повече, и четиримата съоснователи на стартъпа са емигранти в САЩ, като двама от тях са индийци. Те се вдъхновяват за софтуера си от техен приятел, на когото се налага да се прибере в Никарагуа, за да издържа родителите си.

Там мъжът започва работа в колцентър, но е уволнен едва след три месеца именно заради силния си акцент, когато говори английски.

Ашли Ейнсли, съосновател на организацията Color in Tech, не е съгласен, че Sanas ще спомогне на хора като мъжа от Никарагуа. Вместо това според него трябва да се внушава повече разбиране и толерантност към онези служители, които говорят английски с лек или по-силен акцент.

"Трябва ли да сме по-толерантни към различните акценти? Абсолютно да!", заявява Ейнсли.

Много от работещите в колцентрове обаче смятат, че идеята на Sanas е по-скоро добра. Пред "Би Би Си" те споделят, че ще им е от полза да звучат "по-американски" и също така да имат някакъв коректив на правоговора си.

"Трудно е да внимаваш и за граматиката, и за акцента", признава един от тези служители в разговор с медията.

 

Най-четените