Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Цвекло, сирене или соларни панели - има ли алтернатива солта по зимните пътища

Натриевият хлорид е най-ефикасен, но има неблагоприятен ефект върху околната среда Снимка: Getty Images
Натриевият хлорид е най-ефикасен, но има неблагоприятен ефект върху околната среда

Зимата - още дори и у нас - е сезонът на студа, леда, снега и солта.

Последната е неизменна част от поддръжката на пътищата, улиците и тротоарите. Без натриевия хлорид почистването им би било далеч по-трудно и скъпо.

Освен че поврежда колите, тъй като е корозивен материал и води до ръжда, солта има не по-малко неблагоприятен ефект върху околната среда. Особено когато всяка зима върху пътните настилки се изсипват стотици тонове от нея.

Най-често за почистване на шосета и улици се използва най-обикновена каменна сол. Тя е същата като трапезната, но не е минала през допълнителна обработка за рафиниране.

Този минерал има свойството да понижава точката на замръзване на водата, т.е. ако върху дадена настилка е насипана сол, падащият сняг или дъжд няма да се превърнат в лед при 0 градуса, а при по-ниска температура.

Така осоляването помага и при почистването и отстраняването на снега от платната със снегорини.

Осоляването предотвратява появата на лед по пътя. Снимка: Getty Images
Осоляването предотвратява появата на лед по пътя.

При по-ниски температури е нужна и повече сол, за да се постигне този ефект, а под около минус 10 тя вече не е ефективна.

Затова и натриев хлорид обикновено се сипе преди очаквани валежи и обледяване.

В САЩ например годишно се изсипват до 20 тона сол по пътищата всяка зима. В Канада количеството е близо 5 млн. тона.

У нас също се използва сол, заедно с луга и пясък. Количеството сол варира според това колко тежка е била зимата, като се осигуряват 80-90 хиляди тона на сезон.

Проблемът обаче е, че прекалено големите количества натриев хлорид по пътищата достигат до площите около тях - полета, гори и реки.

"Зелени заедно"...

е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg

Минералът може да попадне в питейната вода през подпочвените води, представлява опасност за екосистемите и води до ерозия на почвата. 

В сладководни резервоари и реки солта може да е опасна за живеещите там риби, амфибии и насекоми - да окаже негативно въздействие върху растежа и възпроизводството им и дори да намали нивото на кислорода във водата.

Смята се, че тя убива зоопланктона, което влияе върху цялата екосистема. Установен и и ефект върху някои видове риба и жаби.

Прекалено голямото количество сол може да се абсорбира от растенията в площите около пътищата. Някои видове треви например поемат количества, които впоследствие са опасни за насекомите.

Сериозен проблем е и това, че в северните страни натриевият хлорид по настилката привлича и животни - лосове и сърни, които излизат на пътя, за да ближат сол.

Това е опасно и за животните, и за хората в колите, тъй като нерядко се стига до инциденти.

Това може да бъде доста опасно. Снимка: iStock
Това може да бъде доста опасно.

Затова и се търсят по-безопасни алтернативи - и за природата, и за колите и пътната инфраструктура.

Според данните на американската Агенция за защита на околната среда варианти като магнезиев хлорид и калциев хлорид имат ограничени възможности. Първият се смята за по-безопасен за природата, но е далеч по-скъп, тъй като е нужно двойно количество за резултати като на обикновената сол.

Калциевият хлорид е три пъти по-скъп и се прилага основно за защитени или уязвими райони в САЩ. 

Затова по света се търсят по-различни подходи и нови технологии.

Една от тях е т.нар. пропусклива или промокаема настилка.

Тя намалява изтичането от пътищата и намалява снега и леда по тях. Този вид покритие позволява на водата на повърхността да проникне в платното, вместо да се оттече настрани при топене. Това намалява формирането и на самия лед.

Проучвания сочат, че при подобни настилки средногодишно покритието от лед и сняг е три пъти по-малко. Това води и до намаляване на използваната сол с 77%.

Друга обещаваща технология са соларни пътища, изградени от специални слънчеви панели, върху които може да се шофира. Това може да превърне всяко шосе в източник на възобновяема енергия, но и да елиминира нуждата от сол - пътят сам топи снега и леда чрез нагряване на вода в тръби под настилката, които да държат повърхността топла.

В Америка се използват огромни количества сол за поддръжка на пътищата. Снимка: Getty Images
В Америка се използват огромни количества сол за поддръжка на пътищата.

В щата Минесота пък се тества използване на калиев ацетат по някои от най-използваните мостове, тунели и маршрути в град Дълют на Горното езеро - най-голямото от петте Големи езера.

Опитите показват добри резултати - този химикал топи леда по-добре при ниски температури. Струва тройно повече от солта, но се налага да се използват по-малки количества. Освен това се разпада в околната среда.

В Канада пък градовете Калгари и Уинипег прибягват до сок от цвекло.

Добавен към солта и пясъка, той помага за слепването им към повърхността на пътищата в по-студено време и така се използва по-малко сол.

Сокът е остатъчен продукт от рафинирането на захарното цвекло, но оставя петна по пътя и миризма на меласа.

В Уисконсин, "млечният" щат на Америка, пък се използва саламура от сирене. В някои окръзи смесват остатъчния продукт от направата на тази храна със сол и с разтвора пръскат преди очакван снеговалеж.

Саламурата е остатъчен продукт от производството на сирене и е евтин вариант. Снимка: Pixabay
Саламурата е остатъчен продукт от производството на сирене и е евтин вариант.

Наблюденията сочат, че това дава по-добри резултати при по-ниски температури, а солта залепва по-добре върху настилката, топи леда по-ефективно и се отмива по-малко.

Макар че в саламурата така или иначе има натриев хлорид, подобен микс намалява използването на обичайната каменна сол. Страничният ефект обаче е миризмата на сирене на пътя.

По подобен начин стоят нещата и с друг вид саламура - от туршия или кисели краставички.

Правени са и такива експерименти.

Все по-широко навлиза и използването на разтвори на сол - вместо да се сипва директно на пътя, тя се разрежда с вода, което намалява количеството използван натриев хлорид.

Засега обаче няма открита универсална и достатъчно устойчива алтернатива на приемлива цена. Затова за момента просто се надяваме на по-топли зими.

---

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на Кауфланд България, UniCredit Bulbank, Cargotec, RÖFIX, Insaoil, GreenPoint, Toki.bg, Инвестбанк, Hitachi Energy.





 

Най-четените