Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Очи в очи с дигиталните експерти: Какъв е идеалният колега в онлайн света?

Екипът, който чертае дигиталния път на Yettel
Екипът, който чертае дигиталния път на Yettel

През последните две години постепенно привикнахме все повече от нашите лични и професионални дейности да се случват в дигитална среда. По-често дори и от преди реализираме онлайн своите срещи, покупки, резервации, потребителски решения и участия в семинари, конференции, културни мероприятия. В началото не всички бяхме подготвени за това комуникационно предизвикателство, но успяхме, получи се.

Стана така благодарение на десетки хиляди професионалисти, в чиято роля се включва да предвиждат и развиват дигиталната среда и да създават в нея удовлетворяващо за всички нас преживяване, както и са винаги готови за всяко следващо предизвикателство в рамките ѝ.

Едни от тях са Мария, Миглена и Стефан, които чертаят дигиталния път на Yettel. Радвам се да погостувам на тези иновативни дигитални специалисти на живо - все пак винаги си струва да придобиеш първите си впечатления от един човек очи в очи.

MEET THE TEAM

Екипът на отдел "Дигитални продажби и маркетинг" (Digital Sales and Marketing) се състои от общо 16 души, които са разделени на секции в три отделни направления. Те покриват целия спектър на маркетинговата фуния - тоест целия път от генерирането на аудитория, през ангажирането с нея, до достигането и осъществяването на потребителското решение за покупки.

Миглена Славова и нейната секция "Дигитален маркетинг" (Digital Marketing) отговарят за привличането на потенциални потребители и съответно осигуряването на трафик за търговските канали на компанията, като например нейния дигитален магазин и мобилното ѝ приложение, чрез социалните медии и различни онлайн платформи. На следващото ниво от фунията идват хората от секция "Дигитални продажби" (Digital Sales), която конвертира привлечения трафик в реални продажби.

От там нататък за хората, които вече са клиенти на Yettel, се грижи Мария Николова, или Мимс, чиято секция Digital Customer Experience управлява комуникацията със съществуващите потребители и следи за качеството на техния опит и преживяване, както и ги информира за продуктите и услугите, предлагани от компанията, чрез приложенията ѝ за клиенти, дигиталния офис и портала за самообслужване.

Мениджърът на отдел "Дигитални продажби и маркетинг" - Стефан Димитров, се гордее да сподели, че приложението Yettel App е свалено вече милиони пъти, а неколкостотин хиляди потребители го използват на ежемесечна база.

Съставът на екипа се увеличава непрекъснато съобразно растящите нужди, отговорности и предизвикателства на дигиталния сектор. Пандемичната обстановка от последните две години според тях е била единствено акселератор на промени, които вече са започнали да се случват още преди това.

На професионално ниво предизвикателствата, свързани с пандемията, не са ги уплашили, напротив - били са готови да ги посрещнат и приемат, но на тях лично им е било по-трудно заради физическата дистанция с хората, с които обичат да работят. Стефан например упорито ходи на работа в офис във всеки момент, в който това не е било забранено.

Мимс приема ситуацията повече като възможност за установяване на още по-гъвкави модели на работа дори и отпреди, за да могат хората да работят по начина, по който се чувстват най-добре и са най-ефективни. Чрез вътрешна взаимопомощ между екипите Yettel успява да изгради среда, в която да може да се работи еднакво ефективно лице в лице и в онлайн среда.

Меги описва хората, които биха паснали на профила на дигиталния екип, като личности, които умеят да свързват настоящото време с бъдещето и да предвиждат процеси в развитие занапред, мисленето им да изпреварва с крачка напред случващото се в момента. Идеалният колега би бил "визионер, гъвкав, адаптивен към случващи се промени и умеещ да ги налага сам", допълва Мимс.

Всички са единодушни, че за професия като тяхната със сигурност е необходим така нареченият в бизнес света can-do-attitude, иначе казано, умението да откриваш начините една идея да се реализира, вместо причините и оправданията защо да не се. И още нещо - харесват усмихнати и позитивни хора с чувство за хумор, което умеят да проявяват както в работата, така и в междучовешките си отношения.

Това тяхно мнение никак не ме изненадва. От разказа на екипа за най-вълнуващата им кампания в последно време разбирам, че те безспорно притежават именно тези професионални качества, за които говорят с вдъхновение и респект.

А тази кампания е не друго, а скорошното ребрандиране на Yettel.

"Ролята на нашия Digital Marketing екип, заедно с колегите от Marketing Communications, в целия този процес беше да открием най-подходящите канали и начини как посланията на компанията да достигнат до хората и да "заживеят" онлайн", припомня си Меги. В рамките само на няколко месеца целият дигитален отдел успява да ребрандира всички дигитални канали и операции на Yettel, да "преведе" цялата комуникация на компанията на обновения ѝ тон, както и да подобри функционалностите на електронния магазин.

MASTERING THE REBRANDING

По думите на Стефан, за когото това е третият ребрандинг, от който той самият е част, този е и най-успешно и консолидирано изпълненият досега. Наблюденията на екипа върху потребителските реакции до момента спрямо по-кратките, по-ясни и без излишна помпозност разбираеми послания на Yettel потвърждават неговото твърдение, макар и брандът да е все още млад и въпреки че хората първоначално се плашат от промени. Брандът има индивидуалност, може да бъде разбран за секунди, убедена е Мимс, която допълва, че хората вече могат да се идентифицират с него.

"Този огромен успех се дължи изцяло на хората в компанията", акцентира Стефан.

По своя собствена инициатива много хора от екипа работят нощи наред, за да може всички техни цели, свързани с ребрандирането, да се изпълнят по най-добрия начин, по който са си ги представяли преди момента на обявяването на ребрандинга. Екипът си спомня, че се изнасят на отделен етаж на финалната права на кампанията, а след това колегите им ги посрещат като герои след битка.

Не по-малко продължително е и празнуването на успешно изпълнения проект - започва с френски макарони, лимонада и подаръци и завършва почти като онзи познат от приказките финал с трите дни веселие, разказва Мимс. Само че дните са дори повече... цели две седмици. Заедно със Стефан се смеят, че дори тортите по повода са били още по-вкусни, отколкото тези, с които са празнували предишни успешни проекти.

Разбира се, всички участвали в безсънните нощи на ребрандинга са компенсирани с почивка за инвестираните от тях часове в мащабния проект. Гъвкавостта и балансът между работното и свободното време са особено важни за Yettel, както и самостоятелността служителите сами да управляват кога и как да работят по задачите си, така че да са изпълнени качествено и в срок, но без някой да ги микроменажира.

Работещите в дигитална среда знаят, че от нея е трудно да се откъснеш - тя не представлява точно класическата работа от 9 до 6. Все по-рядко в наши дни човек се откъсва изцяло от пощата и телефона си, а и Меги и Мимс споделят колко ценно е за самите тях това, че имат възможността да реагират в движение и да взимат бързи решения за усъвършенстване на начина, по който посланията на компанията се комуникират и достигат до аудиторията си.

BALANCE IS THE KEY

Нещо, на което всички в екипа държат изключително много, е заслужената почивка и осигуряването на възможност всеки от екипа да може да се наслади на абсолютен релакс - без имейли, без служебни обаждания, и да изживее спокойно и пълноценно приключението или почивката, на които е решил да се отдаде.

За екипа понятието "баланс" е ключово. Наред с баланса между личния и професионалния живот те търсят и още един тип равновесие - баланса на характери вътре в микрообщността им, които по един или друг начин да се допълват. Специалистите в отдел "Дигитални продажби и маркетинг" са представители на различни поколения, различават се по продължителността на престоя си в компанията, предпочитанията си за офис базирана или дистанционна работа.

Като мениджър Стефан цени индивидуалностите, обича да работи както с по-интровертни и тихи, така и с по-екстровертни и щури колеги, защото вярва, че разнообразието прави екипа по-ефективен, давайки му повече различни перспективи, за да предлага по-разнообразни идеи и решения.

DATA DRIVEN DIGITAL

Мимс, Меги и Стефан са отворени да изслушат и да приемат абсолютно всяка идея в рамките на екипа, която човекът насреща успее да защити с факти и конкретни цели, дори и те самите изначално да не са съгласни с нея, стига мотивация да не е просто, че това "изглежда яко".

Не си спомнят някога да са казвали категорично "не" на идея на колега. Дават пример с А и B тестовете в дигиталните медии, които позволяват две различни концепции да се тестват с различни групи потребители, да се анализират резултатите и да се избере по-успешната. Едно от огромните предимства на дигиталния свят е, че в него всичко е измерваемо в цифри, смятат те.

"Дигиталният бизнес непрекъснато се учи, непрекъснато се развива, не е нещо, което можеш да научиш веднъж завинаги и да си приключил с това", разказва Стефан, а на мнението му не е трудно да се повярва - неговите наблюдения се простират в рамките на близо двете десетилетия, които той е прекарал в различни звена на компанията.

CURIOSITY IS ESSENTIAL

Любопитствам как "ъпдейтват" знанията си в рамките на екипа и отговорът никак не ме учудва, защото отново е свързан с... гъвкавост и баланс. От една страна, компанията е насреща, за да подпомогне всеки служител да научи необходимото, от друга - всеки е свободен да избира в каква посока да се развива и да прецени какви знания са му необходими. Учат се и от конкуренцията, както и тя от тях.

Стефан, както Меги и Мимс вярват, че най-много се научава в самия процес на работа, а тя сама по себе си е толкова динамична и константно променлива, че няма риск някога да им доскучае. Това е и основното, което ги задържа толкова мотивирани в дигиталния екип нa Yettel.

За финал ми споделят, че вече очакват с нетърпеливо вълнение следващия тиймбилдинг на Yettel, защото такива събития им дават шанса не само да прекарат още малко време заедно, но и да се опознаят по-добре с колегите си, които работят дистанционно или по други етажи на фирмената сграда, в неформална среда. Колкото и да обичат да са онлайн, всички те много ценят срещите на живо.

Преди да ги оставя да се завърнат в дигиталния свят, се интересувам дали извън организираните тиймбилдинги имат навика да се събират за по бира след работа, просто по своя инициатива. "Ама как, само за по една ли?", смеят се те.

А аз си мисля колко хубаво е, че имаме възможност да улесняваме живота си дотолкова, че някои от нашите задачи и решения вече да могат да се случват в рамките само на няколко секунди онлайн, за да ни остане време за ето тези моменти с приятели, колеги и приятели колеги след работа, които винаги ще си останат най-хубави на живо.

   

Най-четените