Екипите на големите автомобилни компании са на етап последни приготовления преди началото на автомобилния салон в Детройт (шоуто отваря врати за публика в събота), а шефовете им със сигурност може да са доволни от изминалата година.
През 2011 в САЩ бяха продадени 12,8 милиона леки автомобили - най-добрата година за автомобилната индустрия от 2008 насам. Всички автомобилни гиганти от Детройт завършиха годината на печалба, при това, сметките им през цялата година бяха с положителен актив - нещо, което не се беше случвало от 2004 насам.
Представянията за пресата започват днес и в "Кобо Сентър" една от големите новини ще е за това как Chrysler, Ford и General Motors са увеличи пазарните си дялове през изминалата година - в редакцията никой не можа да си спомни кога за последно сме чували нещо подобно.
Оптимизмът за 2012 е налице. Авторитетното издание Automotive News вече прогнозира, че през тази година продажбите в Щатите на нови автомобили ще стигнат 13,6 милиона.
И организаторите на автомобилния салон в Детройт, които съвсем наскоро подписаха договор шоуто да остане в "Кобо Сентър" до 2017, прогнозираха, че тази година салонът ще е най-силният и успешен от 2008 насам.
Все пак, може би е малко рано да поръчваме скъпото шампанско. Тъмните облаци над автомобилната индустрия, икономиката и Детройт далеч не са изчезнали.
В Детройт все още трудно се намира работа - населението на града се сви до малко под 715 000 жители, а през 50-те - в пика на развитието на американската автомобилна индустрия, там живееха и се трудеха почти 2 милиона човека.
Същото важи и за финансовото положение на града, а показателно за състоянието на Детройт е това, което се случи с "Кобо Сентър". Центърът получи почти 200 милиона долара за възстановяване и ремонти, иначе през 2010 автомобилният салон щеше да пропадне.
През 2009 салонът отбеляза някои много важни липси - Porsche, Ferrari, Rolls-Royce, Land Rover, Suzuki, Mitsubishi, Nissan и Infiniti решиха да не участват. Някои от тях се завърнаха - Nissan и Infiniti са положителният пример, но Land Rover и Jaguar пропускат Детройт заради автомобилния салон в Делхи.
В същото време, обновяването на американската автомобилна индустрия продължава.
Федералното правителство, което контролира реорганизацията на GM и Chrysler през 2009, все още притежава 26% - 500 милиона акции - от GM. Въпреки минаването през процедурата за банкрут, GM все още има огромни задължения, включително и пенсионния фонд на служителите в компанията, като само в него не достигат поне 22 милиарда долара. Тази зима, изпълнителният директор на GM Дейниъл Акерсън нареди в сградите на компанията да се работи на по-ниска температура - гигантът трябва да пести от отопление.
Chrysler изплати федералните си заеми през 2011 и сега компанията е под контрола на италианската FIAT Group. И се случи нещо неочаквано - FIAT има проблеми в Европа и се крепи на повърхността благодарение на печалбите, които реализира Chrysler.
Освен това, Ford - единствената компания от "Голямата тройка" в Детройт, която избегна държавните заеми и намеса, също има проблеми. Ford печели в Америка, но трупа загуби в Европа.
Но, индустрията продължава да се развива и подобно на Детройт, компаниите излизат променени от кризата, като някои от тях демонстрират какво ново са научили.
И това ще се види на салона в Детройт - автомобили с по-компактни размери, без дизайнерски залитания, по-ефективни двигатели и масово настъпление на хибридите.
Представянията на нови модели, които струваха милиони долари, непрактичните и екзотични концептуални модели, фонтаните от шампанско и други глезотии на лукса вече са част от отдавна отминалото минало.
Очакваме 40 "световни премиери", но в интерес на истината, в Детройт едва ли ще видите коли, от които ще ви спре дъха - просто няма планирани такива премиери.
Все пак, не трябва да се пропуска спортното купе на Lexus - LF-LC, както и новият високотехнологичен двуместен модел на Mercedes - SL550.
И още нещо - "компактен" вече не е мръсна дума в автомобилната индустрия. И доказателството за това идва от GM - в Детройт ще видим компактния кросоувър Buick Encore, Cadillac ще представи най-малкия си седан - ATS, а Chevrolet ще предложи RS версията на субкомпактния Sonic, който в Европа беше представен като новото поколение на популярния Aveo.
Ford пък показва нова версия на седана от средния клас Fusion, който в Европа излиза като четвъртото поколение на Mondeo, както и два нови хибридни компактни кросоувъра от семейството на C-Max. Dodge пък възражда модела Dart - компактен седан, базиран на Alfa Romeo Giulietta, който ще смени Dodge Caliber.
Японските марки също преследват възраждане, но по други причини - 2011 беше невероятна тежка за компаниите от Страната на изгряващото слънце - разрушителни земетресения, цунами и авария в местна АЕЦ, към което добавяме унищожителните наводнения в Тайланд, които удариха сериозно техните доставчици и естествено, сериозните проблеми с качеството на автомобилите им, продавани в Щатите.
Гигантът Toyota успя да се справи с федералното разследване на дефектното ускорение на автомобилите на компанията, което разтърси пазара в САЩ, сега показва нови хибридни системи за задвижване на много модели - почти всички седани, хечбеци и дори за малките спортни коли на марката. А дъщерната марка на Toyota - Scion, ще представи своя версия на спортното купе със задно задвижване - FR-S.
Nissan се завръща в Детройт с новото поколение на Pathfinder, а Honda и луксозната й марка Acura ще се опитат да съживят моделните си гами с нови автомобили, сред които и мощен хибриден спортен модел.
Корейските автомобилни производители - Hyundai и Kia, постигнаха рекордни продажби през 2011 и оттук нататък плановете им са още по-амбициозни, въпреки че се налага допълване на гамата модели, които предлагат.
На пръв поглед изглежда, че само Европа прави крачка назад, може би производителите от Стария континент изчакват, за да видят дали наистина вкусът на американските купувачи е станал по-консервативен.
Mercedes показва две хибридни версии на E-класата, които, поне първоначално, няма да се продават в Германия. BMW пък ще представи на американците новата си 3-а серия, която вече се продава успешно в Европа. Audi има нов компактен кросоувър - все още като концептуален модел.
Volkswagen залага на хибридната версия на Jetta, а Porsche - компанията, която се завръща в "Кобо Сентър" след няколко години отсъствие - кабрио версията на последното поколение на 911.
Така че, ще има какво да се види.