Кой спечели от войната с дизела? Не и природата

„Дизелгейт" може да се окаже емблематичен пример за политика с „непланирани последици".

Кампанията срещу дизеловите автомобили, която дойде след разкритието за софтуерните трикове на Volkswagen за изкуствено занижаване на данните от емисиите азотен оксид, всъщност е довела до обратен ефект за климата, пише коментаторът Леонид Бершидски в "Bloomberg".

През 2017 г. емисиите на въглероден диоксид от нови автомобили се оказват по-високи от статистиката за предходната година. Това е първо годишно увеличение от 2010 г. насам, съобщи преди дни Европейската агенция за околната среда.

Има просто обяснение: скандалът около "Дизелгейт" избухна в края на 2015 г. Природозащитни групи започнаха да атакуват дизеловото гориво, големите световни градове започнаха да планират постепенна забрана на колите с дизелови двигатели. Пазарът се изплаши.

През 2017 г. европейските потребители са купили повече автомобили на бензин, отколкото на дизел - и това се случва за първи път от 2009 г. насам.

Проблемът е, че превозните средства с бензинови двигатели отделят между 10% и 40% повече CO2 от техните дизелови еквиваленти.

Автомобилният транспорт допринася с около 12% за общата сума на CO2-емисиите в ЕС, според данни на Европейската комисия, цитирани от "Политико". Плановете на ЕК бяха да ограничат отделянето на вредни газове с поне 40% към 2030 г.

Замяната на емисиите на азотен оксид от дизеловите коли и въглеродния диоксид от бензиновите не е само въпрос на чиста калкулация на щетите и избиране на по-малкото зло. Азотният оксид причинява по-локални и непосредствени вреди върху здравето на хората - като белодробни заболявания и рак. Въглеродният диоксид е по-опасен на глобално ниво, заради приноса му към климатичните промени.

Ограничаването на броя дизелови автомобили по пътищата и замяната им с работещи на бензин е политика, която има непосредствена полза за здравето на хората. Тя обаче води до отрицателни последици за сметка на бъдещите поколения. Всъщност те ще бъдат принудени да се справят с все по-засилващите се ефекти от затоплянето.

Непрекъснатият медиен шум, започнал със скандала около Volkswagen, на практика накара правителствата да приложат една извънредна политика, без значение дали те я приветстват (както Франция, например), или се съпротивляват (както се опита да постъпи Германия, като направи всичко възможно да се бори със забраните на дизеловите возила).

Потребителите реагираха драстично. В Германия през 2018 г. регистрациите на дизелови автомобили са спаднали с 16.9%, след 13.2-процентен спад предходната година.

Остатъчните бройки намаляха рязко и бензинът в момента е тотален лидер. Въпреки всички обещания в автомобилния бранш за преход към електрически двигатели, изборът между бензин и дизел все още е "или-или".

Миналата година само 3.8% от новорегистрираните автомобили в Германия са били с хибриден двигател. Само 1% са изцяло електрически.

Комбинираният дял на тези продажби на фона на развития и богат автомобилен пазар в страната не нараства достатъчно бързо, за да компенсира резкия спад на новите дизелови коли.

Европейската асоциация на производителите на автомобили реагира на констатациите на ЕАОС, като призова за подобрени регулации и инвестиции от ЕС в инфраструктура за зареждане на електрически автомобили.

Тя заяви, че електроснабдителната мрежа ще има нужда от около 20-кратно разширение в следващите 12 години, за да се справи с прехода към двигатели, задвижвани с батерии.

Въпреки че има някои частни инициативи за изграждане на подобни мрежи, развитието им се спъва от спора за това кое да е първото - кокошката или яйцето. Хората няма да купуват повече електрически возила, докато не им бъде гарантирано, че ще могат да ги зареждат по удобен начин.

Това изглежда като недвусмислен аргумент за държавни инвестиции. Европейските правителства обаче предпочитат да задават амбициозни целеви нива на продажби на електрически автомобили.

Доклад от Transport & Environment, екологична лобистка група, констатира, че Франция, Германия и Австрия вероятно ще продадат около ½ от планирания броя е-автомобили, които са си поставили като цел за 2020 г., именно заради недостига на инфраструктура за зареждане.

Решаването на въпроса с инфраструктурата надали ще успее да убеди потребителите да изоставят веднага бензиновите си автомобили в полза на електрически.

Сравнително малката дистанция, която се покрива от едно зареждане, дългият престой и високите цени ги правят подходящи само за ограничен кръг от ентусиасти, което не отговаря на изискванията на повечето шофьори.

Докато тези препятствия не бъдат преодолени, кампаниите срещу даден вид въглеводородно гориво работят единствено в полза на... друг тип въглеводородно гориво. Медийният шум само води до безсмислени от екологична точка замени на една вреда с друга.

Това, което политиците трябва да направят, е да оставят дизела и бензина на мира - сегашните стандарти за емисии са достатъчно строги за момента. По-важно е да си поставят за приоритет разработката и реализацията на инфраструктура за зареждане и акумулаторни батерии за електрически автомобили.

Това изисква повече разходи от прости промени в регулациите, но ефектът ще е доста по-полезен.

#1 d0ni 07.04.2019 в 10:49:44

Много удобно сте пропуснали, че продажбите на електрически и хибридни автомобили в западна европа бележат от 50 до 250% ръст. Също така дизелите не замърсяват само с CO2. При тях има замърсяване с NOx и с финни частици, които също са канцерогенни. И пиша това като собственик на евро 6 дизел.

#2 dedo adji 07.04.2019 в 11:28:04

...По-важно е да си поставят за приоритет разработката и реализацията на инфраструктура за зареждане и акумулаторни батерии за електрически автомобили. ... Още по-важно е хората да не се хващат на тъпите анализи на некомпетентни журналисти и политически агитатори. Бензин, дизел, пропан, ако щете метан, всички те отделят въглероден двуокис (по европейски диоксид) Електромобилите не отделят. А с какво се захранват електромобилките? 60% от електроенергията в световен мащаб се получава от изгаряне на изкопаеми горива. Значи СО2 няма да го бълват автомобилите в градовете а ТЕЦ-овете. Улиците по-чисти, глобалното замърсяване същото. ВЕИ засега не могат да осигурят чувствителен дял от енергетиката. Ядрената енергетика също е мишена на всеки с политически амбиции, главно ядрената енергетика на конкурентите им. Без решаване на проблема за по-ефективна, икономична и чиста енергетика въпросът бензин, дизел, газ или батерии е преливане от пусто в празно.

#3 sim4o 07.04.2019 в 12:43:27

1d0ni | 07.04.201910:49 Много удобно сте пропуснали, че продажбите на електрически и хибридни автомобили в западна европа бележат от 50 до 250% ръст. Също така дизелите не замърсяват само с CO2. При тях има замърсяване с NOx и с финни частици, които също са канцерогенни. И пиша това като собственик на евро 6 дизел. ---------------------- Kaто и за частиците ФАКТИТЕ СА КАТЕГОРИЧНИ.. в зоните, където ДИЗЕЛИТЕ БЯХА ЗАБРАНЕНИ, канцерогенните частици са се УВЕЛИЧИЛИ..

#4 sim4o 07.04.2019 в 12:47:45

Ето и за СО2.. Ето и за СО2 ..кой колко отделя за въглеродният отпечатък , на електро-кола, сравнена с новите двигатели , има безкрайно много линкове .. На всякакви езици: Под ръка са ми следните цитати: " .. двигатель Skyactiv-X чище, чем электромобиль" Автоновости 14 марта 2018, 15:42 .. Выбросы CO2, образующиеся при производстве этого количества энергии, составляют 200 г/км... Модели SkyActiv-G со «сравнимой мощностью» будут иметь выбросы 142 г/км.." ------------------------ " New Mazda petrol engine can rival electric vehicles for 'well to wheel' emissions... ... 13/03/2018 in Manufacturer News ... .......... ................ A spokesman said: "With two thirds of global electricity production currently relying on the use of fossil fuels, Mazda believes regulations placing the absolute emissions of an EV at zero to be disingenuous. "In order to more correctly measure CO2 emissions over the lifecycle of a vehicle, Mazda is moving beyond current 'tank-to-theel' evaluations (which consider only emissions whilst driving), to a well-to-wheel method, which also considers fuel extraction, manufacturing and shipping..." ---------------------- Ей и още линкове: https://insideevs.com/mazda-falsely-claims-skyactiv-3-will-be-cleaner-than-evs/ Електрокарните коли , да бъдат забранени час по-скоро!

#5 sim4o 07.04.2019 в 12:58:49

Всъщност Путин и Медведев се мъчат да наложат електроколи! Те плащат копейки и на своите тролове .. да се блещят и да викат "електро ! електро ! " Ей от един сайт: ".... ...Генерираните от ЕПС емисии в тези държави са в порядъка 370 – 258 г CO2e/км, докато в САЩ .. 200 г./км ... .... ... .. Това е добро напомняне, че електрическите коли сами по себе си не са технология за намаляване на въглеродния отпечатък – за максимално усвояване на потенциала им трябва да бъдат зареждани с ниско въглеродна енергия. ... ..... .... ..... В държави с "въглищен" ток електромобилите не постигат нищо за намаляване на въглеродните емисии в сравнение с ДВГ превозните средства. В страни с широк енергиен микс се равняват на най-добрите бензинови хибриди и на най-икономичните дизели." --------------------------- "Вторник, 19 Февруари 2013 08:38 Електромобил в сажди – кой би искал да кара това? От Мартин Хаджистойков http://www.ecars.bg/polezno-efektivno/item/3387-elektromobili-mrusen-tok-vuglishta-visoki-emisii?tmpl=component&print=1 Русоробската паплач НАЛАГА електроколи, за да изпълни заръката на Медведев! Те са готови , Земята да се затопли с СО2 но заповедите от Кремъл да се изпълнят ! Двигатели с 142 г./ км СО2 се забраняват, а вместо тях се слагат много по-мръсните електрокари с 258г./км СО2. Хора бдете!

#6 sim4o 07.04.2019 в 13:25:20

"Това, което политиците трябва да направят, е да оставят дизела и бензина на мира - сегашните стандарти за емисии са достатъчно строги за момента. По-важно е да си поставят за приоритет разработката и реализацията на инфраструктура за зареждане и акумулаторни батерии за електрически автомобили. Това изисква повече разходи от прости промени в регулациите, но ефектът ще е доста по-полезен." ---------------------- Всъщност, с невероятни усилия , в "най-екологичните" държави тези 2/3 от електричеството , дето се произвеждат от фосилни горива идват до голяма степен от природен газ.. И това е най-значимото постижение .. Газът се изгаря в пещи , загрява вода, въртят се едни колелета и генератори , токът се преобразува, праща се, по медни жици в системата за разпределение, преобразува се напрежението в трансформатори и стига до зарядното на батерийките.. Слага се , с някакъв % КПД в литиево-йонни батерийки дето са под пода в електрокарната кола, после се взема от там напрежение, пак с % КПД , да върти електромотора, да топли през зимата купето с реотани и вентилаторче , да светят фаровете и да свири радиото.. Ако е през зимата, студено е и колата стои на светофари и задръствания , примерно в 3 часово пътуване се стои час насам-натам - голяма част от електричеството отива за реотаните дето топлят и вентилаторчето ... И въпросът е - а що не вземаме природният газ и директно не го изгаряме в ДВГ? Що минаваме , през всичките тези ТЕЦ , жици, трансформатори, електромотори и батерийки?

#7 d0ni 07.04.2019 в 15:58:35

sim4o, доста лъжеш, че PM се е покачило, където има забрана за дизели. Първо - забрана за дизели има от сравнително скоро, освен това забраната на почти всички места важи за дизели с до евро 4 - т.е. стари и замърсяващи. Второ - доста търсих и няма НИКАКВИ доказателств, че ПМ са се увеличили. И друго - имам skyactive дизел на мазда - ела постой малко зад него в гаража ми и да те видя дали ще ги защитаваш. С всичките му филтри - не може да се стои отзад за повече от 10-15 секунди без да припаднеш.

#8 sim4o 07.04.2019 в 17:07:49

d0ni | 07.04.201915:58 sim4o, доста лъжеш, че PM се е покачило, където има забрана за дизели. ----------------------- Kонкретен пример-Хамбург .. Поздрави .. П.П НА Простотията това и е хубаво, не може да се скрие ..

#9 sim4o 07.04.2019 в 17:12:13

Под ръка ми е следният цитат: ----------------------- "..presseportal.de, не улучшили качество воздуха, например в Гамбурге. Напротив — за год уровень окислов азота увеличился! Так, октябре 2018 года в среднем уровень диоксида азота в воздухе составлял 48 микрограммов на кубический метр, а до запрета автомобилей с дизельными моторами — только 39. .." ------------------------ Иначе ето измерванията на АДАЦ: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/abgas-diesel-fahrverbote/abgasnorm/test-euro-6d-temp/

#10 sim4o 07.04.2019 в 17:15:57

d0ni | 07.04.201915:58 няма НИКАКВИ доказателств, че ПМ са се увеличили. И друго - имам skyactive дизел на мазда - ела постой малко зад него в гаража ми и да те видя дали ще ги защитаваш. С всичките му филтри - не може да се стои отзад за повече от 10-15 секунди без да припаднеш. -------------------------- 1.Скайактив Д , отделя 142 г./км СО2 .. което е измерено .. И сравняваме с електрокарното СО2 .. от 258 до 370 г./км ... При това "Скай-актив" не е в хибрид, а е мерено в тест .. 2.Данните дето са ми под ръка са за Хамбург .. дизелите са забранени 2018 , частиците са увеличени зимата пролетта на 2019 .. поздрави

#11 sim4o 07.04.2019 в 17:19:46

Ами хубаво .. и махаме замърсяването, от гаража ни .. малко да е по-далече.. И нищо, че е по-голямо, ама не е до нас, а? А то вятърът си носи емисиите насам-натам .. Ама не ни пука .. И това е екологията, нали?

#12 JB 07.04.2019 в 20:47:13

СимчетириО, успокой се малко! Дизелите в Хамбург не са забранени. Забраната важи само за 2 улици - едната е 600 м дълга, другата - 1,6 км. Верно е, че на практика никакъв позитивен ефект няма. Но и проверките от полицията са занижени. Не съм привърженик на забраните, но когато се дават факти, редно е, те да са коректни.

#13 d0ni 08.04.2019 в 00:30:43

sim4o, виждам, че имаш логорея, но все пак ще пробвам да ти обясня: 1. Никъде не виждам данни, че замърсяването с Хамбург с фини прахови частици се е увеличило след "забраната" за дизели. Навсякъде се говори за CO2, но това далеч не е единственият показател. 2. Стига с тези мазди - имам точно такава. Лабораторни резултати не ме интересуват, защото разходът по каталог и реалният такъв се разминават ДВА пъти. Тестът с гаражът е важен, защото показва какво дишаме. Дори да не изпуска черни облаци като старите дизели, съвременният дизел също е вреден. Електричките са бъдещето и до 5 години ще станат достатъчно евтини за да са масови в развитите държави.

#14 d0ni 08.04.2019 в 00:38:14

И още нещо - всички тези числа, които четеш за дизела са в лабораторни условия. Реалността, е че ДПФ филтъра на дизела има нужда от регенерация (чистене) на някакъв интервал (около 1500км). Тогава електрониката на колата вкарва повече гориво за да може температурата във филтъра да стигне 500-600 градуса. Познай боклуците от филтъра къде отиват - точно така, във въздуха.

#15 sim4o 08.04.2019 в 07:51:30

На Простотията това и е хубаво не може да се скрие. Тестовете СА ОБЯСНЕНИ КАК СА НАПРАВЕНИ. ИМА И КАРТИНКИ. Ще ти е безкрайно интересно , като разглеждаш. За азотен окис е показано..

Новините

Най-четените