Спасението на Saab все още е далеч

Американският автомобилен гигант General Motors нанесе нов удар на борещия се за оцеляване автомобилен производител Saab, след като вчера стана ясно, че GM няма да подкрепи очакваните промени в структурата на собствеността на шведската компания. Очакваше се GM да одобри влизането на китайска банка като акционер в Saab, но това решение избута шведите с още крачка по-близо до ликвидацията.

"Прегледахме предлаганите промени в Saab, които са свързани с продажбата на компанията - се казва в изявлението на Джеймс Кейн, говорител на GM, цитиран от Reuters. - Нито едно от тези предложения променя позицията на GM. Ние не можем да подкрепим това действие."

А позицията на GM е следнта: гигантът обяви, че трудно ще подкрепи продажба на Saab, която може да увреди представянето на марките на концерна на пазара в Китай или на други ключови пазари.

Но без лицензите за технологии, предоставени на Saab, както и без другите договорености, вече постигнати с GM, според анализаторите, Saab няма да може да продължи да съществува като автомобилен производител.

Собственикът на Saab - компанията Swedish Automobile, обяви в понеделник, че преговаря с китайска банка, чието име остана в тайна, за покупката на дял в Saab.

Това ново предложение е поредният опит да се разсеят страховете в GM за бъдещето на марката - концернът все още е собственик на привилегировани акции в Saab, двете компании имат договори за използване на технологии и GM дори пое част производството на шведската компания, която на практика не функционира от април.

Помолен да коментира отказа на GM, главният изпълнителен директор на Swedish Automobile Виктор Мюлер заяви следното: "Винаги има План Б", но отказа да съобще повече детайли.

Китайските инвеститори Pang Da Automobile Trade Co и Zhejiang Youngman Lotus Automobile вече изявиха желание да инвестират в Saab, но сделката предизвика поредица от проблеми и усложнения.

От Swedish Automobile потдвърдиха, че все още преговарят с Youngman, но отказаха да потвърдят дали Pang Da вще още има желание да се включи. В неделя агенция Reuters съобщи, че неназована китайска банка ще смени Pang Da. Във вторник обаче от Pang Da обявиха, че продължават преговорите за инвестиция в Saab, вече с "различни партньори".

Според параметрите на новата сделка, делът на Youngman трябваше да бъде намален, предвиждаше се издаването на нови акции от Saab, а техен купувач трябваше да е нова компания, собственост на китайската банка, включила се скоро в преговорите.

През септември Saab поиска съдебна защита от кредиторите си в Швеция, а това се случи веднага, след като служителите в компанията започнаха действия за обявяването на компанията в банкрут, тъй като те имат да взимат неизплатени заплати.

В понеделник Swedish Automobile съобщи, че вече вървят дискусии с профсъюзите за изплащането на ноемврийските заплати и за продължаване на реорганизацията на компанията.

В последната година Saab влиза от криза в криза, а производството на автомобили в завода на компанията в Тролхатан в Швеция е спряно от няколко месеца. Самият завод е затворен заради неплатени сметки и заплати.

В началото на ноември GM обяви, че ако продължава да доставя на новия собственик на Saab агрегати и технологии, то това ще увреди интересите на акционерите на американския концерн.

Освен това, от GM официално заявиха, че спират доставката на части и въобще работата със Saab, ако Youngman и Pang Da придобият дял в шведския автомобилен произодител.

Защо тези китайски компании притесняват GM? Pang Da притежава сериозен брой дилърства на автомобили в Китай, а Youngam произвежда лекотоварни и товарни автомобили, както и автобуси в Китай, освен това продава и автомобили под марката Lotus на домашния си пазар. И са пряк конкурент на GM и местният й партньор SAIC.

Явно, спасението на Saab още е далеч.

Новините

Най-четените