Автомобилният бранш се променя по-бързо от всякога.
Състезанието в областта на електромобилите е ожесточено и вече не е толкова доминирано от едно-две големи имена, колкото беше едва преди няколко години.
Електромобилите от своя страна са не само по-екологични, но и по-футуристични и като дизайн, и като екстри, които предлагат на водачите си.
Но електрификацията означава и да кажем "Сбогом" на някои легендарни бегачки.
Естествено, никак не е изключено в близко или по-далечно време да ги видим под нова форма и с електрическо сърце, което да бие под капака. Други остават в миналото за добро, защото са трудни и скъпи за производство и е време на тяхно място да се настанят по-компактни и бюджетни модели.
Ето няколко емблематични автомобила, които ще спрат да се произвеждат до 2024 г.:
Audi TT
Когато дебютира през пролетта на 1995 г., Audi TT направо изглежда като кацнало от бъдещето.
Компанията бързо надушва потенциала, който се крие в компактното двуврато купе, и три години по-късно колата вече е в серийно производство. Съкращението TT идва от името на трофея Tourist Trophy, който се връчва на британското автомобилно състезание на остров Ман.
От Audi подсказват, че зад абревиатурата има и още едно значение - Традиции и Технологии, ТТ.
Моделът попада в списъка с десетте най-добри коли на 90-те на изданието Car and Driver. През 2003 г. получава и лек фейслифт с промени по дизайна и по представянето на пътя. Произвежда се и във вариант кабриолет, но с напредване на времето продажбите на Audi TT започват да спадат.
Затова брандът ще се ориентира повече към производството на електромобили. Преди това обаче от Audi TT ще бъдат направени бутиков брой коли под името Final Edition.
Dodge Charger
Той е един от високоскоростните мускулести любимци на Америка и се произвежда от 60-те години.
По това време American Motors вече имат няколко семейни коли в портфолиото си и искат да изпробват нещо малко по-различно. Следват седем поколения, като последните вече претърпяват сериозни изменения в дизайна, за да се напасне към съвременните изисквания.
Последният Dodge Charger има агресивна муцуна, издължена предница и до 790 конски сили за версията от 2022 г.
Тя се хвали и с осемцилиндров двигател и подобрена осемстепенна автоматична скоростна кутия. Въпреки страхотното си представяне на пътя - както по магистралите на САЩ и Европа, така и по пистите - Dodge Charger постепенно ще остане в миналото на американските поточни линии.
От компанията казват пред CBS, че готвят нова серия "мистериозни автомобили", които да заместят Charger-a. Първият такъв модел ще бъде показан още до края на тази година и ще бъде "забележителен", подсказват от Dodge.
Jeep Cherokee
Моделът събира всякакви мнения от потребителите - от "Осанна" до "Разпни го".
Факт е, че през петте поколения, през които Jeep Cherokee премина, той като че ли не успя да уцели съвсем точната формула. Започва като пълноразмерен SUV, минава през фейслифт, за да стигне до категорията на компактните SUV, където обаче конкуренцията е жестока.
Заедно с това автомобилът е съпътстван и от скандали с индианците, които настояват Jeep да спре да използва името на индианско племе за наименование на кола.
В опит да оптимизира разходите си, брандът не само спира производството на Jeep Cherokee, но и затваря цялата си фабрика в Белведере, щата Илинойс. За Autoblog компанията-майка Stellantis уточнява, че засега затварянето е временно, докато се преориентира към производството на електромобили.
"Все още търсим решения и се адаптираме към новостите, но подготвяме нови модели превозни средства", добавят от фирмата.
Mazda MX-30
Тук Mazda е няколко обиколки пред конкуренцията.
Компанията спира производството на Mazda MX-30 с двигател с вътрешно горене, но на пазара вече има хибрид със същото име, а електромобилът с тази номенклатура също вече е в серийно производство (на снимката е именно електромобилът).
Така че феновете на този японски симпатяга спокойно могат да се насочат към електрическите му варианти.
Новите модели са създадени и с повече мисъл за природата в купето, където се използват предимно рециклирани материали.
От Mazda са си задали амбициозната цел до 2050 г. брандът да е напълно въглеродно неутрален - не само да прави само електромобили, но и да има на практика нулев въглероден отпечатък.
Засега се справя доста добре.
Ford Fiesta
Ford Fiesta не се продава в САЩ от 2019 г., но в Европа е наличен по автосалоните и среща широко одобрение.
Новата версия на добре познатия мъник си спечели репутацията на бюджетна градска кола - удобна, компактна, лесна за обслужване и маневрена. Да, двигателят от 70 конски сили не звучи като нещо впечатляващо, но от Ford никога не са го представяли като нещо различно от удобен автомобил без претенции.
Моделът е дълъг 3,95 метра, което пък го прави лесен за паркиране дори и на тесни паркоместа, а максималният разход на гориво рядко скача над 7 на 100.
През 2014 г. Ford Fiesta се превръща и в най-продавания автомобил във Великобритания, отново заради вече споменатите показатели. Носител е и на редица отличия като "Най-добра компактна кола" в Австралия и "Кола на годината" на Top Gear за 2019 г.
Последните две бройки от модела ще бъдат съхранени за музея на Ford във Великобритания.
Ford Fiesta ще бъде заместен от компактни електромобили със сходни размери като Ford Model E.