Преди Tesla беше синоним на "готино".
Колите на Илон Мъск идват с опция да издават пърдящи звуци при пускане на мигач и завиване, можем да оставим домашния си любимец вътре със съобщение, че климатикът работи и той се чувства комфортно, а софтуерът предлага безброй скрити препратки към неща от поп културата.
Към това прибавяме стилен дизайн и пробег с едно зареждане, който доскоро нямаше конкуренция в сегмента на електромобилите.
Как стана така, че за все повече хора старомодния евтин Ford вече е по-готин от Tesla?
По мнение на Езра Дайър, колумнист от изданието Car and Driver, факторите са много. Като репортер той има шанса от години да наблюдава развитието на Tesla на пазара, но и като работодател на стотици хиляди хора. И изводите, които Дайър си прави, никак не са в полза на Мъск.
Колумнистът припомня, че в един момент предприемачът реши да уволни целия си пиар екип, което се оказва неразумен ход.
След това фиаско на журналистите им се налага да говорят пряко с работниците на Tesla, които обаче се страхуват да говорят открито и непрекъснато се притесняват да кажат нещо, което не е одобрено от шефа.
Ситуацията се влошава по време на пандемията, когато Мъск открито подценява коронавируса, заиграва се с конспиративни теории и отрича ваксините, защото смята, че заболяването е сходно с настинката.
По тази причина бизнесменът трудно позволява работа от вкъщи и дори издаде заповед, според която 40 часа седмично служителите му трябва да са си по офисите.
Това е първият показател, по който Ford печели убедително, защото и до днес компанията поддържа твърда политика за работа от дома за онези, които могат да си го позволят.
По-важното обаче е, че Ford изпълнява обещанията, които дава на своите клиенти. От седем години Илон Мъск убеждава купувачите на Tesla, че електромобилите идват с автопилот, но въпросният автопилот е истинско изпитание за нервите, а понякога и за живота на водача.
Не са един и два случаите, в които автопилотът на Tesla не спира на червено, засилва се необяснимо към линейки и пожарни автомобили или пък бърка Луната със светофар.
Ford от своя страна вече предлага на шофьорите софтуер на име Blue Cruise, който действително позволява силно автономно придвижване на колата. На места дори няма нужда водачът да държи волана и да натиска педали, защото изкуствен интелект решава вместо него как да се движи автомобилът.
Че автопилотът на Tesla не работи добре свидетелства и бивш служител на компанията на име Ашок Елюсвами. Пред "Ройтерс" той споделя, че видеата, с които се рекламира автономното придвижване на електромобилите, са фалшифицирани и не отговарят на действителността.
Не на последно място, никой все още не се е оплакал, че Ford са му доставили кола с драскотини, без накладки или без спирачни дискове.
В последните 2-3 години купувачите на Tesla, оплакващи се от дефекти и липси, скочиха значително. Илон Мъск оправдава проблемите с натовареността във фабриките му, само че някои от пропуските биха могли да се окажат животозастрашаващи.
Само за първите два месеца на 2022 г. трима потребители в три различни щата, съвсем независими един от друг, съобщиха, че са получили своите електромобили без спирачни дискове.
Още трима заявиха, че им липсват накладки, а един - че няма скоростен лост.
На този фон американците от Ford започват все по-ярко да изпъкват със своите надеждни автомобили на далеч по-разумни цени, като в каталога си фирмата вече има и приличен набор от електрически превозни средства.
"Купих си Ford F-150. Не знам кой е изпълнителният директор на Ford и това е по-готино за мен", завършва саркастично Езра Дайър.