В началото на 90-те "Лада" решава, че е време да завладее не само Източния блок, но и Западна Европа.
Разбира се, руският производител иска да се съобрази с вкусовете на западняците и в един от тези опити се ражда "Лада Сагона". Тя е предназначена за френския пазар и всъщност е копие на "Лада Самара", само че във версия седан, а не хечбек.
Автомобилът е логично продължение на проекта "Спутник", който ражда "Самара" и още няколко вариации, предназначени както за руския, така и за международния пазар.
На външен вид "Лада Сагона" е напълно приемлива кола, не по-различна от западните образци от онова време.
С изнесения си багажник моделът е с 20 сантиметра по-дълъг от "Лада Самара" и повече прилича на европейска кола заради лекия фейслифт в предната част.
Advertisement for "Lada Sagona" (VAZ-21099) car, France, 1991 pic.twitter.com/v1LfizOKzV
— USSR Pictures (@PicturesUssr) September 23, 2020
Освен това на пръв поглед "Лада Сагона" изглежда с просторно купе и подсказва, че би била идеалната семейна кола за традиционно френско семейство с две малки деца.
Колата се рекламира именно така - с кадри както на купето, така и на багажника, за да се демонстрира колко много товар може да понесе. Рекламните кадри показват как вътре се побират четири не твърде големи пътни чанти, като има и възможност задницата да бъде снабдена и с малък спойлер.
Французите обаче не се надпреварват кой пръв ще се сдобие с руския автомобил и причината е по-скоро представянето му на пътя, а не дизайнът.
"Лада Сагона" се предлага в три модификации, като най-много бройки са произведени от тази с четирицилиндров двигател. Уви, точно този вариант се оказва и с най-многобройни фабрични дефекти и издъхва на пътя само след няколко хиляди километра пробег.
Автомобилът има и други недостатъци - не е достатъчно маневрен, не се държи добре на заснежен и заледен терен и често изисква дребни ремонти.
И докато Русия ентусиазирано изнася "Лада Сагона" за Европа, то частите за същия този модел не достигат и онези, решили все пак да се сдобият с колата, често се оказват с автомобил, който не могат да поправят.
Неуспехите обаче не отказват руснаците или поне не веднага.
Вариации на "Лада Самара" се появяват и в Германия, Испания, Италия и дори в Канада. На канадския пазар руската фирма се опитва да предложи четириместен кабриолет, към който е добавен страничен черен кант с допълнителни малки фарове, задължителни за Северна Америка.
Като последен опит за успех на запад идва "Лада Самара Балтик" - дълъг хечбек с уж просторен багажник, подобрено окачване и още по-просторно купе. Излишно е да посочваме, че и тази "Лада" претърпява крах дори и в бившия Източен блок.
През 1998 г. АвтоВАЗ най-накрая се отказва окончателно и производството на "Лада Самара" - както за Русия, така и за Европа - е напълно прекратено.
Спомен за "Лада Сагона" се намира в YouTube, където има клип с тестдрайв на колата.
Там за нея се споменава, че съединителят е "истински кошмар" и че "по всички стандарти това е много бавен автомобил", което обяснява защо тези руски модели така и не превземат европейските пътища.