Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Малката сладка "Лада Ока", която обаче се слави като "Капсулата на смъртта"

Компактна и опасна Снимка: iStock
Компактна и опасна

"Лада Ока" тежи едва 600 килограма и ускорява от 0 до 100 км/час за около 30 секунди.

Само че ВАЗ-1111, както е официалната ѝ номенклатура, е изключително далеч от спортна бегачка. Идеята зад колата е да е малък градски автомобил, копие на нашумелия по онова време Daihatsu Mira.

Резултатът е... да речем, сходен.

"Лада Ока" е малка и двуврата, но с далеч по-ръбат дизайн от Daihatsu Mira.

Тя е дело на инженерите в завода на ВАЗ в град Серпухов на река Ока.

Daihatsu Mira Снимка: iStock
Daihatsu Mira

Там се произвежда така наречената "Инвалидка" - специална компактна кола с управление, монтирано на волана, за да може да се кара и от инвалиди. До средата на 80-те обаче интерес към такъв автомобил вече почти няма.

Затова главният инженер Александър Попов решава да стигне до върховете на съветското управление, за да докаже, че в Серпухов могат да се произвеждат и по-модерни превозни средства от подобен тип. И наистина успява, поне в частта с убеждаването на висшия политически ешелон.

Попов представя идея за нов автомобил за инвалиди, по-модерен и с по-съвременен дизайн, само че от Москва са категорични, че искат и "нормална" версия на колата.

"Лада Ока" Снимка: iStock
"Лада Ока"

Така ВАЗ-1111 се сдобива с двуцилиндров двигател, взет от "Лада Самара" и отрязан наполовина.

След модификациите се получава двигател с 29 конски сили и скромен разход на гориво от 6 на 100 километра. Освен това автомобилът е евтин и е с предно предаване, което е голяма новост за СССР. С други думи, ентусиазмът около "Лада Ока" е голям.

В този период вече немалка част от съветското население живее в градове, индустриализацията тече с пълна сила и малка, бюджетна кола е точно това, от което съветските граждани имат нужда.

Министърът на автомобилната индустрия Виктор Поляков също определя ВАЗ-1111 като "новата кола за народа".

Скоро обаче "Лада Ока" се прочува и като "Капсулата на смъртта".

Заради малките си размери тя е нестабилна на пътя, а дори и леки катастрофи нанасят големи щети по купето.

Заварките между отделните детайли са слаби и не издържат на удари. Изпреварването с ВАЗ-1111 също е особено рисково занимание, тъй като автомобилът ускорява неразумно бързо за габаритите си.

Въпреки това от "Лада Ока" са произведени и продадени около 700 000 бройки.

След разпада на СССР обаче колата започва да изчезва, не само защото е опасна и защото навлизат западните конкуренти.

Заради теглото ѝ от едва 600 килограма тя става апетитна плячка за крадците и ловците на ценни метали. Кражбата се случва с лекота, а автомобилът може да бъде натоварен дори и на бус.

"Лада Ока" може все пак да се намери и днес в България за около 1000-2000 лева.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените