Търговия с квоти за вредни емисии, флиртове с криптовалутите, нови все по-шантави ъпдейти на софтуера - доскоро Tesla печелеше доста добре, но не основно от своите електромобили.
Това вече е на път да се промени, а надеждите на Мъск са, че тенденцията ще бъде трайна.
В началото на тази седмица компанията обяви, че за втората четвърт на 2021 г. е спечелила 1,1 млрд. долара от продажбата на коли.
Това е важна крачка за Tesla, която доскоро не успяваше да натрупа достатъчно приходи от търговията с електрически коли.
През февруари 2021 г. фирмата отбеляза първата си наистина печеливша година, за която принос имаха и подобрените версии на Model Y и Model 3. Тогава обаче основният източник на приходи си останаха квотите за вредни емисии.
"Тези пичове печелят от всичко друго, но не и от електромобили!", беше възкликнал донякъде възмутено икономическият експерт на "Си Ен Ен" - Гордън Джонсън. Критиките му не са напълно неоснователни, след като Tesla в крайна сметка е един от най-известните производители на електромобили в света.
Самият Илон Мъск обаче изглеждаше напълно удовлетворен от ситуацията, докато компанията му е на печалба. В своя профил в Twitter той заяви, че наркотрафикантите са по-добри в бизнеса от 95% от университетските преподаватели, и изглежда тепърва ще следва все по-нестандартни практики в бизнес начинанията си.
На помощ му идват и компактният SUV - Model Y, както и седанът Model 3.
Те са истинско доказателство, че бъдещето ще принадлежи на достъпните електромобили. За втората четвърт на тази година брандът е успял да достави 200 хил. бройки от тези два модела. За сравнение, от луксозния седан Model S са продадени едва 1859 броя.
А от The Verge предвиждат още по-добро бъдеще за Model Y, който е в може би най-предпочитания клас - този на SUV автомобилите. Компанията обаче крие още един жокер в ръкава си и това е развитието ѝ на китайския пазар, който тепърва иска да покори със своите електрически автомобили.
От Tesla не разкриват приходите си по държави, но фабриката близо до Шанхай вече работи с пълна пара и дейността ѝ със сигурност допринася за засилените печалби от продажба на коли. Всъщност Мъск отбелязва пред The Verge, че Китай ще се превърне в "основен хъб за износ на електромобили".
Нека не забравяме, че в момента фирмата строи свои фабрики и в Тексас и Германия.
По този начин произведените електромобили стават още по-достъпни в регионите, в които се произвеждат, но и се дава поле за изобретяването на нови и нови модели, в които Мъск да влага богатото си въображение.
Припомняме, че феновете на марката все още очакват пускането на пазара на екстравагантния Cybertruck, както и на малко по-практичния Semi Truck.
Премиерата на последния за пореден път беше отложена, този път направо за 2022 г. С повече фабрики и солидна печалба зад гърба си Tesla ще има и повече капацитет да се концентрира върху нови разновидности на електрическите си превозни средства.
Мъск също признава, че сега, когато приходите на фирмата се стабилизират, му се иска да се занимава повече с инженеринг и дизайн, отколкото със задачите си на изпълнителен директор. В разговор за "Би Би Си" предприемачът казва, че има "мастърплан" за създаването на още варианти на електромобили на съвсем приемливи цени.
Амбициите му далеч не го отказват и от желанието му да покори Космоса.
В редица свои туитове Мъск пише, че "Космосът е надежда" и не спира да осведомява последователите си за напредъка на космическата му програма на SpaceX. В момента в процес на изпитание е ракета, наречена Super Heavy, която, както подсказва името, ще е предназначена за превоз и на хора, и на по-мащабни товари.
Нищо от това обаче няма да бъде възможно - нито нови модели електромобили, нито косимчески разходки - ако Tesla не продължи победоносния си ход и в следващите месеци.