Когато най-големият играч сред производителите на мотори заяви, че ще замени двигателите с вътрешно горене и ще поеме по пътя на електрическото бъдеще, това значи доста.
Honda тази седмица заяви, че в следващите три години ще пусне на пазара поне 10 изцяло нови електрически модела като част от по-мащабната стратегия за достигане на пълен въглероден неутралитет до 2040 г.
В краткосрочен план целта е да бъдат постигнати продажби от 1 милион електрически мотоциклети през следващите пет години и 3,5 милиона до края на десетилетието.
От компанията не дават подробности относно бъдещите модели, като малкото показано са силуетите на общо седем мотопеда и три по-големи мотора. Honda разработва и нова "FUN" платформа за деца, "проектирана да предаде радостта от карането на следващото поколение".
За да стане реалност това електрическо бъдеще, ще бъде представено ново задвижване, както и технология на захранване на моторите със заменяеми или твърдотелни батерии.
Визирайки глобалния индустриален преход към електрификация, компанията заяви, че няма да прекрати производството на конвенционални мотоциклети, снабдени с двигател с вътрешно горене. Вместо това Honda работи върху намаляване на емисиите при двуколесните машини, така че да отговарят на настоящите разпоредби, използвайки смес от бензин и етанол.
Все пак пътят определено е в посока електрически двигатели. Но той едва ли ще бъде лесен.
Honda е категоричен лидер в световен мащаб и държи почти 30-процентов дял от пазара с основен акцент върху Азия и развиващите се икономики, където масово се използват бюджетни мотопеди или по-малки мотори. Неслучайно и седем от предвижданите нови модели са именно мотопеди.
Проблемът е, че преминаването към електричество вероятно ще означава по-тежки мотоциклети и по-високи цени в близко бъдеще, което може да повлияе негативно на продажбите. Високите цени могат да бъдат пречка най-вече за клиентите на развиващите се пазари в Индия и Китай, където продажбите на мотоциклети традиционно са най-силни.
За да популяризира своя ход, до края на настоящата година Honda ще въведе нова услуга за споделяне на батерии за електрически рикши в Индия с идеята тя да бъде разширена в други азиатски държави и да включи други видове батерии.
Разбира се Honda ще електрифицира не само мотоциклетите си.
Компанията наскоро представи Prologue - нейният първи изцяло електрически SUV, който ще бъде пуснат в продажба след две години. Джипът ще бъде част от цяла вълна от 30 хибридни и изцяло електрически модела, предвидени да залеят пазара до 2030 г.