Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Руският "самолет на Апокалипсиса" - едно дългоочаквано за Кремъл възраждане

Тези машини всъщност са от 80-те години на миналия век Снимка: Getty Images
Тези машини всъщност са от 80-те години на миналия век

Президентът Владимир Путин няма да се задоволи да има арсенал от най-модерните оръжия и дронове, той иска ескадрила от самолети, които ще могат да оцелеят дори и при ядрен Апокалипсис.

И на Кремъл дори не му се налага да изобретява наново подобни самолети, той вече разполага с техния първообраз.

"Самолетите на Апокалипсиса" всъщност са от 80-те години на миналия век.

Те са създадени, за да служат като въздушна "контролна кула" за евакуиране на военните и политически лидери, които да командват от борда му в условията на ядрена война.

Моделът е Илюшин - Ил-96 - сглобяван във Воронеж, където и се предполага, че ще се създават новите, подобрени версии на самолета.

Машината е внушителна дори и на пръв поглед, най-малкото защото почти няма прозорци, освен на пилотската кабина. Капсулираният ѝ външен вид е разбираем - тя трябва да издържа на атомно лъчение и да предпазва своите пътници от него.

Снимка: Wikimedia Commons

Новият ѝ вариант обаче най-вероятно няма да носи името на Илюшин, а работното му име е Звено-3C.

Друга особеност е, че самолетът може да се зарежда и по време на полет, като новите версии ще могат да изминават два пъти по-голямо разстояние само с едно зареждане. От тази високоефикасна машина, която ще може да дава заповеди за ядрен удар от всяка точка на света, ще бъдат произведени най-малко два броя.

Оригиналният Ил-96 е въведен в руската армия още през 1992 г.

Тогава надеждите към него са големи и плановете са да бъде разработена цяла военна ескадрила от такива устойчиви машини. Икономическата криза, която завладява Русия по онова време, замразява амбициите за армия от "самолети на Апокалипсиса" и чак в началото на новия век се заговаря за подновяването на програмата.

Важно е да отбележим, че от "цивилната версия" на този Илюшин са произведени доста повече бройки, които дори са изнасяни и извън пределите на Русия и могат да бъдат видени и до ден-днешен.

Сега обаче с военните амбиции на Путин проектът е възобновен, макар че повечето подробности около него са засекретени като държавна тайна. Той рядко се появява в новините за разлика от богатия набор от свръхзвукови оръжия, в които Кремъл инвестира.

За оригиналната версия също не се знае особено много и до голяма степен е обвита в мистерия.

Редки кадри от сглобяването на новите Ил-96 или Звено-3С показват само обширен и напълно празен фюзелаж със здрави спойки между отделните елементи. Всъщност един от кадрите показва именно заваряването на отделните сглобки. Машината може и да изглежда неуютно, но тя в крайна сметка не е предвидена за комфорт.

Повече се разбра за "самолета на Апокалипсиса", когато миналата година по време на техническо обслужване крадци успяха да проникнат в един от старите модели и да ограбят част от оборудването. По това време се разбра за фината радиосистема, с която се ползва самолета и с която висшите политици и военни могат да раздават заповеди към земята.

Оборудването съдържало и ценни метали като злато и платина, които най-вероятно са примамили крадците.

Сега Москва ще влезе и в почти директна конкуренция с фирмата "Боинг", която произвежда "самолета на Апокалипсиса" за САЩ. Към момента се смята, че единствено Кремъл и Вашингтон притежават подобни машини, способни да издържат и на ядрени удари.

Разбира се, не липсват и критици към проекта за Звено-3С.

Мнозина се чудят защо в иначе почти мирни времена Путин ще поръча не един, а два такива самолета, а най-големите противници на подобен тип програми директно се запитаха дали президентът няма намерение скоро да използва някоя от тези устойчиви машини.

 

Най-четените