Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Smart образование: Роботът, моят приятел

Освен създаването на робот, децата трябва да отговорят на въпроса: за кого е предназначен, каква ще бъде неговата цена и с какво ще се промени неговото налагане на пазара? Снимка: iStock/Getty Images
Освен създаването на робот, децата трябва да отговорят на въпроса: за кого е предназначен, каква ще бъде неговата цена и с какво ще се промени неговото налагане на пазара?

„Не се страхувам от роботите, страхувам се от хората..."

Това са думите на вечния Рей Бредбъри. За света той остава известен със серията си книги, където главни герои най-често са фантастични същества, хуманоиди и роботи. Развиващата се индустрия даде технологии, които гледахме преди 20 години в киното. Днес в джоба си носим умни телефони, разполагащи с камери с изкуствен интелект, навигация, гласово разпознаване и редица други подобрения.

Често учените от НАСА се шегуват, че всеки носи в джоба си по-мощен хардуер от този, който са използвали за изстрелването на ракети в Космоса. Благодарение на развиващия се изкуствен интелект, човечеството получи възможността да чуе Симфония № 8 на Шуберт, която беше дописана от изкуствен интелект след щателно прослушване на всички произведения на композитора. Успяхме да направим видео игра за обучаване на изкуствен интелект в разпознаване на протеинови вериги - Foldit.

В този технологичен свят всяка секунда се раждат иновации, а те изискват подобрения във всяка сфера.

Понякога образователната система изостава пред прашната дъска и тебешира, докато учениците използват предимно интернет и често изпреварват времето със задаваните въпроси в час.

Vivacom наскоро демонстрираха например как благодарение на 5G технологията учител може да преподава урока на интерактивна дъска на една локация, а учениците да виждат всичко на своите таблети на друга локация. Децата можеха да задават въпроси и дори да направят тест в края на часа. Така чрез 5G ще стане възможно обучението от разстояние не просто в рамките на един град, а на стотици километри разстояние.

Технологичното бъдеще през погледа на всеки ученик изглежда красиво. Всеки някога е мечтал за поне един робот, а ако добавим и факта, че сме израснали с детски предавания, чийто герои бяха именно футуристични свръхмашини, можем да приемем, че роботите са отдавна чакани гости в класната стая.

Защо имаме нужда точно от тях в образователната програма? В последните 10 години се оказа, че учебните заведенията с усилено изучаване на програмни езици, автоматизация и роботика, са основен избор на младото поколение. Това не е изненадващо, но експертите са категорични, че дори програмирането става невероятно скучно, когато едно дете се взира само в текст без никакви резултати. Роботиката е достатъчно цветна и вълнуваща, за да промени целия облик на дигиталния свят.

Там всяка команда се изпълнява и демонстрира в практиката, представяйки веднага допуснатите грешки. За скептиците трябва да кажем, че този предмет няма да позволи построяването на каквато и да е вредна технология. Обикновено младежите разработват интелигентна светофарна система, движат малки роботчета, които трябва да минат по определен маршрут и дори се учат да настройват сензори за близост. Роботиката е онази любима носталгия, която възпитавахме с конструкторите. Еуфорията от разпръснатите части печели и най-разсеяните ученици, а щастието от завършения робот е неописуемо.

Сигурно звучи скучно, но тази малка крачка може да бъде началото на едно безкрайно пътешествие в света на технологиите. Именно тук прохождат бъдещи топ инженери. Мнозина ще осъзнаят, че в час няма да сглобят спътника, който да стигне до Марс, но с разкриването на несъвършенствата, повечето ученици се стремят да подобрят системата и съответно да развиват не само себе си, но и една бъдеща индустрия.

Покрай осъзнаването на Питагоровата теорема в практиката, роботиката разполага и с още много положителни страни. Възлаганите задачи и проекти често изискват екипна работа, с което се възпитава отговорност и социализация. От класната стая си тръгват млади умове с много по-реални мечти. Все по-често ще чувате как учениците искат да построяват автономна кола, да създават регулиращи се слънчеви панели или пък мислят върху интелигентни летища, където самолетите се насочват с помощта на изкуствен интелект. Изучаването на роботика дава и най-бързо отражение в домашни условия. Възпитаниците винаги се стремят да подобрят дома си, превръщайки го в технологична и интелигентна среда, прилагайки наученото от клас.

Проектите са достатъчно увлекателни и ако първите няколко месеца се работи върху създаването на видеонаблюдение, следващите месеци може да се сглобяват дронове, а в някои училища се стараят да покажат предимствата на 3D принтера за проектиране на части и сложни елементи, които не могат да бъдат закупени. По-важното е, че в хода на учебния процес се изисква от всеки екип да разработи и бизнес план на своя продукт.

Освен създаването на робот, децата трябва да отговорят на въпроса: за кого е предназначен, каква ще бъде неговата цена и с какво ще се промени неговото налагане на пазара? В този час се работи върху действителни проблеми с реални технологии. И процесът не остава само в училище, а започва да работи на глобално ниво. Благодарение на множеството канали за комуникация, младите бъдещи инженери все по-често представят идеите са на световната сцена, търсят финансиране, намират нови партньори в разработката, както и решения.

Предмети като роботиката може да бъдат възприемани като плахи стъпки за опознаването на нов и вълнуващ свят и за разлика от хората, технологиите приветстват всеки, който е решил да им подаде ръка. Децата с аутизъм все по-често се радват на вниманието на роботи, чиято основна функция е въвеждането в сложния социален свят.

Роботът MILO общува с деца от 5 до 17-годишна възраст, не се изморява, разпознава емоции, комуникира и се стреми да накара децата да прилагат наученото от него и със съучениците. Можете да се изненадате колко научни изложения приветстват млади лидери, чиито проекти са се родили именно в часа по роботика.

Какво друго приложение имат роботите в класната стая? В някои страни има вакантни роботи, с които болните ученици могат да присъстват в час, да комуникират и дори да се движат от стая в стая. Именно тази форма на обучение позволява на децата със затруднена мобилност да бъдат част от учебната среда. Досещате се, че се възприемат изключително добре, особено след като днешната фантастика постоянно показва, че някога в бъдещето ще можем да използваме роботи за абсолютно всичко.

Не на последно място трябва да добавим още един много важен плюс. Роботиката не е нов предмет, някога просто се познаваше като автоматиката и се преподаваше в определени технически училища и университети. Образът й се е променил значително, но пък показва, че дори и много професии да бъдат заемани от роботи, човечеството ще има нужда от човек, който да ги контролира. А това начало започва именно с един елементарен програмен ред: „Console.WriteLine("Hello World");".

Smart образование е съвместна рубрика на Webcafe.bg и Vivacom, посветена на образованието и дигиталните форми на обучение.

 

Най-четените