Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Тази летища не са за хора със слаби сърца

Или къде е най-опасно за кацане... Снимка: iStock
Или къде е най-опасно за кацане...
Мадейра, Португалия

Летището на ваканционния остров е известно с трудните си за кацане условия. Понякога дори се случва самолетът просто да не кацне. Летището е близо до висок хълм, което значи, че има турбуленция и резки промени в посоката и скоростта на вятъра при захода към пистата. Тя пък свършва в края на скала.
Маниаците по авиацията толкова обичат да наблюдават трудното кацане на това летище, че властите са направили платформа, от която да може да се наблюдава геройството на пилотите. Снимка: Getty Images
Мадейра, Португалия

Летището на ваканционния остров е известно с трудните си за кацане условия. Понякога дори се случва самолетът просто да не кацне. Летището е близо до висок хълм, което значи, че има турбуленция и резки промени в посоката и скоростта на вятъра при захода към пистата. Тя пък свършва в края на скала. Маниаците по авиацията толкова обичат да наблюдават трудното кацане на това летище, че властите са направили платформа, от която да може да се наблюдава геройството на пилотите.
Лех, Индия
То е само 23-то по надморска височина в света. Не звучи толкова зле, докато не си дадем сметка, че е на 3200 метра височина. Заобиколено е от планини, с къса писта и брулено от силен вятър следобед. Затова полети има единствено сутрин. По-големи и тежки самолети не могат да кацат, а пилотите, които имат право да кацат там, минават през специално обучение. Снимка: iStock
Лех, Индия

То е само 23-то по надморска височина в света. Не звучи толкова зле, докато не си дадем сметка, че е на 3200 метра височина. Заобиколено е от планини, с къса писта и брулено от силен вятър следобед. Затова полети има единствено сутрин. По-големи и тежки самолети не могат да кацат, а пилотите, които имат право да кацат там, минават през специално обучение.
Синт Маартен
Тези видеа – на самолетите, прелитащи ниско над плажа на нидерландския карибски остров, сме ги гледали почти всички. Това е така, защото краят на пистата е до плажа и самолетите са вече много ниско, когато кацат – на метри от главите на плажуващите.
Изглежда забавно, но е опасно. През 2017 година жена беше убита при взрив от самолетен двигател, докато гледаше шоуто по бански от оградата на плажа. За хората на борда пък излитането е по-страшно, тъй като машината се насочва право към планината срещу летището Снимка: iStock
Синт Маартен
Тези видеа – на самолетите, прелитащи ниско над плажа на нидерландския карибски остров, сме ги гледали почти всички. Това е така, защото краят на пистата е до плажа и самолетите са вече много ниско, когато кацат – на метри от главите на плажуващите. Изглежда забавно, но е опасно. През 2017 година жена беше убита при взрив от самолетен двигател, докато гледаше шоуто по бански от оградата на плажа. За хората на борда пък излитането е по-страшно, тъй като машината се насочва право към планината срещу летището
Света Елена
Там са комбинирани пориви на вятъра с писта на скалите. Първоначално летището на острова насред Атлантика е било само за малки самолети и е било наричано най-безполезното в света заради опасните си условия. 
Днес то е отворено и за по-големи самолети, но само пилоти със специално обучение могат да кацат там. Снимка: Getty Images
Света Елена
Там са комбинирани пориви на вятъра с писта на скалите. Първоначално летището на острова насред Атлантика е било само за малки самолети и е било наричано най-безполезното в света заради опасните си условия. Днес то е отворено и за по-големи самолети, но само пилоти със специално обучение могат да кацат там.
Паро, Бутан
На надморска височина от 2200 метра, това е единственото международно летище в страната. Пилотите, които имат право да кацат там, са много малко заради сложността на приземяването. То е възможно само през деня и при добра видимост. Няма радар и заходът е ръчен. Трябва да се маневрира и между хълмовете и над къщи, преди пилотът да се насочи към пистата. Снимка: iStock
Паро, Бутан
На надморска височина от 2200 метра, това е единственото международно летище в страната. Пилотите, които имат право да кацат там, са много малко заради сложността на приземяването. То е възможно само през деня и при добра видимост. Няма радар и заходът е ръчен. Трябва да се маневрира и между хълмовете и над къщи, преди пилотът да се насочи към пистата.
Лондон Сити
Да летиш точно над столица, за да кацнеш, е рядко усещане в наши дни, но приземяването на летището Лондон Сити е точно край небостъргачи и банки и то под такъв остър ъгъл, че имаш чувството, че си в хеликоптер. Излитането е подобно. Снимка: iStock
Лондон Сити
Да летиш точно над столица, за да кацнеш, е рядко усещане в наши дни, но приземяването на летището Лондон Сити е точно край небостъргачи и банки и то под такъв остър ъгъл, че имаш чувството, че си в хеликоптер. Излитането е подобно.
Национално летище Роналд Рейгън, САЩ
Преди няколко месеца, когато самолет се хлъзна извън пистата на летище „Роналд Рейгън“ във Вашингтон, един пътник го описа като „малко страшно“. Не е нужно да има инцидент, за да се уплашиш на това летище. Самолетите трябва да правят остър завой, близо до река Потомак, за да се изравнят с пистата, което е доста сложно за пилотите. Снимка: Getty Images
Национално летище Роналд Рейгън, САЩ
Преди няколко месеца, когато самолет се хлъзна извън пистата на летище „Роналд Рейгън“ във Вашингтон, един пътник го описа като „малко страшно“. Не е нужно да има инцидент, за да се уплашиш на това летище. Самолетите трябва да правят остър завой, близо до река Потомак, за да се изравнят с пистата, което е доста сложно за пилотите.
Инсбрук, Австрия
Сгушена в планините, столицата на Тирол е топ дестинация за ски. Пристигането със самолет предлага великолепни гледки, но пилотите не могат да им се насладят. Те трябва да минат край връх, висок 2400 метра, и да се справят с резките пориви на вятъра от планините. Снимка: iStock
Инсбрук, Австрия
Сгушена в планините, столицата на Тирол е топ дестинация за ски. Пристигането със самолет предлага великолепни гледки, но пилотите не могат да им се насладят. Те трябва да минат край връх, висок 2400 метра, и да се справят с резките пориви на вятъра от планините.
Конгонхас, Бразилия
Летището на Сау Паулу за вътрешни полети има проблеми с канализацията и оттичането на водата. През 2007 година дори се стига до инцидент с жертви. След това пистата е преправена, за да се реши проблемът, но кацането все още изобщо не е приятно. Само на няколко километра от центъра на огромния град, или с други думи – насред кварталите, това летище предлага при кацане гледка от апартаментите на жителите на Сау Паулу до последния момент. Снимка: iStock
Конгонхас, Бразилия
Летището на Сау Паулу за вътрешни полети има проблеми с канализацията и оттичането на водата. През 2007 година дори се стига до инцидент с жертви. След това пистата е преправена, за да се реши проблемът, но кацането все още изобщо не е приятно. Само на няколко километра от центъра на огромния град, или с други думи – насред кварталите, това летище предлага при кацане гледка от апартаментите на жителите на Сау Паулу до последния момент.
Лукла, Непал
Често е наричано най-опасното летище на света и предлага планини, вятър и къса писта. То е вратата към Еверест, в Хималаите, а пистата свършва в пропаст. За да помогне на самолетите да намалят скоростта, пистата дори е повдигната. Няма и вариант за обикаляне при отказ от кацане, за издигане и нов заход. Ако самолетът е на края на спускането към земята, трябва да кацне. Е, гледките към Хималаите поне са изумителни. Снимка: iStock
Лукла, Непал
Често е наричано най-опасното летище на света и предлага планини, вятър и къса писта. То е вратата към Еверест, в Хималаите, а пистата свършва в пропаст. За да помогне на самолетите да намалят скоростта, пистата дори е повдигната. Няма и вариант за обикаляне при отказ от кацане, за издигане и нов заход. Ако самолетът е на края на спускането към земята, трябва да кацне. Е, гледките към Хималаите поне са изумителни.

Хората не са създадени, за да летят. Затова и страхът от летене е съвсем естествен, а за някои - направо непреодолим.

Едни се справят с практика, други - с хапчета и психолози, трети - с повечко алкохол, а има и група, която отказва да лети.

За повечето от нас краят на полета е облекчение - дали защото ужасът свършва, или просто приключва досадното нищоправене, дали защото най-накрая можем да се разтегнем и разтъпчем след неудобните седалки и хъркащия съсед се буди...

Може би затова българите имаме странния за чужденците навик да ръкопляскаме на пилота след успешно приземяване.

Е, то може да се окаже най-ужасяващата част от пътуването и да уплаши дори пристрастените към адреналина. А пилотът определено да си заслужава аплаузите.

Кои са най-опасните летища в света, с най-тежките условия за кацане и на най-неудобните места според "Си Ен Ен", вижте в галерията.

 

Най-четените