Широко затворени очи натюр

В момента нося черна пиратска превръзка на дясното око, жалко, че не можете да ме видите.

Не е от съпричастност към МВР, още по-малко към общественото морално късогледство, което е против разпространението на кадри с окървавени жертви от инциденти, освен ако не става дума за футболни мачове. Друга е функцията на тая моя превръзка, доста повече е в изконния хигиенен характер на превръзките. Ама чакайте да започнем малко по-отрано.

Неотдавна си поръчах филе от бяла риба в един ресторант; знам, че е глупаво и претенциозно, но явно твърде много кулинарни предавания гледам. Името на заведението ще запазя в тайна, да речем, че е за добро.

На третата хапка в порцията ми се появи сюрприз. Малко червено ластиче, което едва ли е било притежание на рибата приживе. Други синтетични части не открих, така че отпадна възможността нещо да се сглобява в блюдото за мое забавление. Сервитьорката, симпатично вкиснато същество със завишено самочувствие (като самия мен), не успя да измисли адекватна теория за ластичето, а не е да не се опита.

В крайна сметка, след тайно съвещание ми донесе информация от кухнята, нещо е било вързано с него и после забравено - грешка, която добре знаем у нас е простима на хирургическата маса, та камо ли в ресторант.

Понеже рибата не ми беше роднина, макар и аз очевидно да съм бял балък, не страдах твърде дълго и се споразумяхме да не плащам деликатеса, нека здравната каса да покрие тоя байпас. Ако се чудите - не изядох ластичето, но и не изисках нова порция, понеже малко се притесних да не ги ядосам. Някои сюрпризи на раздразнени ресторантьори не са толкова видими като червения каучук, който ми се падна.

Разделихме се с фалшиви извинения. Те - че не ми е харесала играчката, аз - че съм така абсурдно придирчив.

Чисти сметки - добри приятели. Който смята, че е безгрешен, значи не е гледал достатъчно телевизия.

Изобщо нямаше да ви занимавам с такъв род кулинарни преживявания; сигурен съм, че имате далеч по-добри находки при плейтване. Завчера обаче пак седнах във въпросното заведение.

Преди да се изненадате, че повтарям тая грешка, се сетете вие на колко десни формации сте гласували повторно доверие и пак ми кажете, че съм наивник.

Този път си поръчах кюфтета, там почти няма къде да сбъркаш. Като клиент, имам предвид. Като готвач има едно-две неща, които могат да убягнат от вниманието ти. Например парченце найлон, което явно не е извадено навреме, а на някакъв етап е играло ключова роля в зачеването на тая порция.

За беда почти не ям найлон, ако не е под формата на Е-та, но тогава поне не го забелязвам с набитото си око.

Този тук впечатляваше с мащаба.

Сервитьорката (друга на външност, подобна по школовка) моментално осъзна, че ми дължи някакво обяснение за мой комфорт. Полепнала била тая обелчица, в която загръщат кюфтенцата, колко странно, че не се е стопила. Вашата, късметлии такива, явно са я сервирали напълно абсорбирана. В компанията имаше и четиригодишно дете, което ми беше дадено за пример, как не му правят впечатление такива неща. Естествено, че не му правят, то приготвя торта от пясък и плаща с листенца, сладуранке.

Пак ми предложиха да не ми таксуват блюдото, този път не така охотно. На всичкото отгоре се сетиха и за предишния случай с ластичето. Почувствах любезното им раздразнение как пък все на мен така се пада, нарочно ли поръчвам неща с такава сложност на почистване. Този път влязох в по-сериозни преговори; това е рецидив, а ние сме склонни да пускаме рецидиви само ако след тях потича чистачка.

Донесоха ми за утеха бисквитена торта. Изяде я четиригодишното; не бих се изненадал да е имала вкус на пясък. В сметката ми найлоновите кюфтета не бяха отразени, фактът си е факт. Всичко останало, което съм изял, и не съм намерил в него механични примеси, си го платих. Стига сте ме мислили за хейтър.

Споделям всичко това, не за да се оплаквам или да правя лоша реклама. Напълно съзнавам, че проблемът е в мен. Пиша го по съвсем други причини.

Първо: искам да помоля кулинарните шефове по телевизора да не се държат така лошо с участниците в предаванията им, защото после остават нереалистично завишени очаквания у всички. Нямаме нужда от тая капка катран в кацата на евроскептицизма си. Нека бъдем приятели и си ядем каквото сме си надробили в сферата на ресторантьорството, аман от префърцунени изисквания.

И второ: предупреждама персонала на заведението, че другата седмица ще ида пак; ако няма да си плащам порцията, да сложат вътре каквото решат, вече им хванах цаката на играта.

Ще ме познаят и онези сервитьорки, с които още не сме търсили генезиса на PVC-то в манджата. Аз ще съм с превръзка на окото. Понеже то не върви ни да си затвориш напълно очите за тия неща, ни да се вторачиш в тях. Та и вие сложете по една такава превръзчица в знак на съпричастност към ресторантьорския ни бизнес. Освен ако не разчитате да си намерите такава в храната, разбира се.

#1 паяка 23.04.2018 в 15:06:04

Нещо ни моткаш, пич! В термообработена храна, тия найлоняци и гуменяци не биха изглеждали непроменени. Да беше ги пъхнал в салатата си, че да ти повярваме. Ако съм фактор в тая кръчма, твое трето посещение не би имало. Ако пък си така нагъл да си го причиниш, вероятно си твърде негнуслив. Дано компанията ти не знае за предишните ти изпълнения, щото какви ли нетруднопредсказуеми добавки би имало вече в чиниите ти. Дано вземащият поръчката запомни кое точно е за теб, че да не страдат останалите на масата ти. Ако не ти се плаща цялата сметка (отново), да приложа друг пример. Истински случай. В сладоледаджийницата Магура приятел си поръчва мелба. Стига почти до края й, а кинти не му се дават. Дискретно си скубва косъм ( а той е с много къдрава коса) и го слага в сладоледа си. Извиканата сервитьорка взема смутено остатъците му, носи му втора нова мелба, извинява се многократно от свое и от името на заведението и му съобщава, че не дължи никакви пари.

#2 Дракон с кисело зеле 23.04.2018 в 17:55:31

Драго Симеонов, не си достатъчно добър писател, за да разкажеш подобен битовизъм така, че да си струва четенето, пък и в историята има сюжетни дупки. Найлонът по едно кюфте би могъл да остане в такъв вид евентуално ако въпросното е било претоплено в микровълнова печка, обаче някак се съмнявам ресторант с достатъчно клиентела, че да си позволи да си плаща на персонала, би допуснал подобно нещо.

#3 Дракон с кисело зеле 23.04.2018 в 18:19:43

Уфф, въведете опция за редактиране на коментарите, моля ва.

Новините

Най-четените